GOD TRILLING: Som Skoda Citigo-e og VW e-up! leverer Seat Mii overraskende bra på rekkevidde. Foto: Tomm W. Christiansen
GOD TRILLING: Som Skoda Citigo-e og VW e-up! leverer Seat Mii overraskende bra på rekkevidde. Foto: Tomm W. Christiansen

Rekkevidde- og ladetest: Seat Mii Electric

Kanskje er dette mest elbil for pengene

Seat markerer seg som billigst også på elbil i det store Volkswagen-konsernet. Men Mii gjør en minst like god jobb som sine trillingsøsken.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Motor og NAF har testet rekkevidden og ladeevnen til 20 elbiler vinterstid – les hele testen her.

Seat Mii er nærmest identisk konsernsøsknene Skoda Citigo-e og VW e-up! Det er bare noen merketypiske kjennetegn i grill og lyktedesign og noen emblemer som skiller.

Motor og drivlinje er den samme: Batteripakke på 36,8 kWt, rekkevidde på 260 kilometer, 83 hestekrefter og hurtigladetid på en time (40 kW) opp til 80 prosent.

Dekkdimensjon på testbil: 14 tommers vinterdekk (er WLTP-testet på 16 tommer).

Så langt kom vi:

Mii har en oppgitt rekkevidde på 258 kilometer. En snau mil kortere for versjoner med 16-toms dekk som den er typegodkjent med. Vi kom 220 kilometer. Ved 50 gjenstående kilometer varslet bilen om lavt batteri. Ved 25 gjenstående kilometer kom nytt varsel om å lade batteriet, samt at komforten ble redusert. Ladelampen lyste. Da gikk bilen inn i modus eco+ og slo av varmeapparatet.

Med ni gjenstående kilometer gikk bilen inn i «paddemodus», med begrenset ytelse og kjøreegenskaper. Ved 0 kilometer kom nytt varsel om batteriet er tom og hastigheten begrenset. Da var det vanskelig å komme over 40 km/t. Den stoppet helt etter ytterligere 1,7 kilometer. 

Slik ladet den:

Seat Mii Electric lader på CCS-kabel og skal lade med 40 kW og bruke 60 minutter på å lade til 80 prosent ved å bruke en 50kW. Vi brukte 55 minutter. Faktisk bærer trillingene fra VAG preg av å slite med å lade i vinterkulden. Vi var aldri i nærheten av 40 kW, og registrerte maks 32 kW som høyeste effekt, og det var kun en kort periode. Jevnt over lå vi på 25-30 kW. 

Vi observerer stor forskjell mellom trillingene, på tross av at alle burde ha klart å kjøre batteriet varmt. På det meste er det 20 prosent avvik i effekten de lader med mellom de tre, på tross av samme teknologi.

Øvrig inntrykk av bilen:

Liten og oversiktlig bybil, som likevel overrasker med svært bra komfort på langturer. Billigpreget går igjen i seteinnstillinger og generell kvalitetsfølelse, men mye elbil for pengene.

Gå tilbake til hovedsaken om testen her!

Importørens kommentar:

– Det er forventet at kulde og krevende kjøreforhold påvirker batteriet og dermed også ladeeffekten. Likevel synes vi at resultatet er bra med tanke på testforholdene, sier Morten Moum i Seat.

 

Powered by Labrador CMS