DYREST: VW e-up! er den dyreste av de tre trillingene, men har trolig også høyest bruktbilverdi. Foto: Tomm W. Christiansen
DYREST: VW e-up! er den dyreste av de tre trillingene, men har trolig også høyest bruktbilverdi. Foto: Tomm W. Christiansen

Rekkevidde- og ladetest: VW e-up!

Originalen er bedre enn noen gang

Med oppgradert rekkevidde og over 20 mil i vår vintertest, er e-up! blitt et seriøst elbilalternativ igjen. Ikke minst fordi den også takler langkjøring bra.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Motor og NAF har testet rekkevidden og ladeevnen til 20 elbiler vinterstid. 

e-up! er originalen som etter hvert har fått selskap av konsernsøsknene Skoda Citigo-e og Seat Mii. e-up! har den mest karakteristiske fronten av de tre, men selve karosseriet er identisk.

Det samme er motor og drivlinje: Batteripakke på 36,8 kWt, 83 hestekrefter og hurtigladetid på en time (40 kW) opp til 80 prosent.

e-up! er noen tusenlapper dyrere, noe som trolig utliknes den dagen bilen skal selges.

Dekkdimensjon på testbil: 14 tommers vinterdekk (er WLTP-testet på 16 tommer).

Så langt kom vi:

Denne utgaven av VW e-up! har en oppgitt rekkevidde på 251 kilometer. Vi kom 226 kilometer. Ved 30 gjenstående kilometer begynte ladelampen å lyse og det kom varsel om at bilen måtte lades. Ved 20 gjenstående kilometer varslet bilen om begrenset komfort og ytelse, og bilen gikk over i modus eco+. Varmeapparatet ga kun kald luft. Med 5 gjenstående kilometer gikk bilen inn i «skilpaddemodus», med begrenset ytelse. Ved to gjenstående kilometer var det så å si ingen akselerasjon og ved 0 kilometer stoppet den helt.

Slik ladet den:

VW e-up! lader med CCS-kabel, og produsenten oppgir at e-up! skal lade med 40 kW og bruke 60 minutter på å lade til 80 prosent ved å bruke en 50 kilowatts hurtiglader. Vi brukte 60 minutter, som er 5 minutter mer enn søsknene Seat Mii Electric og Skoda Citigo-e. «Trillingene» fra VAG bærer preg av å slite med å lade i vinterkulden, og da spesielt e-up!. Her kan det ser ut som at testføreren ikke klarte å oppnå varmt batteri, tross 2 timers kjøring på motorvei før testen. Vi var aldri i nærheten av 40 kW, og registrerte maks 29 kW som høyeste effekt.

Søsknene klarte å komme seg over 30 kW. Faktisk er det stor forskjell mellom trillingene, på tross av at alle burde ha klart å kjøre batteriet varmt. På det meste er det 20 prosent avvik i effekten de lader med mellom de tre, på tross av samme teknologi.

Øvrig inntrykk av bilen:

Dyrest av de tre trillingene, men inntrykket er det samme. Svært mye elbil for pengene nå som rekkevidden er blitt så bra. Overraskende god på langkjøring. I byen er den kvikk og oversiktlig.

Gå tilbake til hovedsaken om testen her!

Importørens kommentar:

– Teknologien i disse tre bilene er lik, så i utgangspunktet skulle de levere relativt likt. Flere ulike parameter kan spille inn, som batteriets kjernetemperatur samt omgivelsestemperatur. Sjåførenes kjøremåte vil kunne spille inn, for eksempel akselerasjon eller hyppig bruk av regenerering (som igjen bidrar til å varme batteriet). Hvis det er brukt ulike ladesøyler ved en ladestasjon så kan også disse gi forskjellig effekt, sier Anita Svanes i VW Norge.

 

Powered by Labrador CMS