BEHAG: Mercedes EQC har ikke klasseledende rekkevidde, men er klar av feltet på komfort. Foto: Tomm W. Christiansen
Rekkevidde- og ladetest: Mercedes EQC
Svært komfortabel, men ikke lenge nok
Vi skulle gjerne kommet litt lenger i el-suven til Mercedes. Mye fordi vi ikke vil forlate en utsøkt komfort til fordel for en kald ladestasjon.
DETTE ER SAKEN: Motor og NAF har testet rekkevidden og ladeevnen til 20 elbiler vinterstid.
Svært ulikt Mercedes, så la de EQC på et prisnivå litt under konkurrentene. Det betyr ikke automatisk at du får mer elbil for pengene. Men vi vil påstå at du får mest komfort.
Det er først og fremst det lave støynivået som imponerer. Alle elbiler har null motorstøy ved pen kjøring, men mange lyder som en trikk – eller enda verre, et utrykningskjøretøy – under belastning. EQC har null motorstøy uansett.
Dekkstøyen er også særdeles lav, selv med enorme 20-toms hjul.
Utstyrsnivå: AMG-Line, Alt utstyr som kan legges på er i praksis lagt på her. Dette er den dyreste EQCen som er registrert i Norge.
Dekk: 235/50 R20 foran og 255/45 R20 bak.
Så langt kom vi:
EQC har en oppgitt rekkevidde på 417 kilometer. Vi kom 307 kilometer. Ved 50 gjenstående kilometer kom første varsel og kort rekkevidde: «Reserve Lad høyvolttbatteri» dukket opp i instrumentpanelet. Ved 25 gjenstående kilometer kom skilpaddesymbolet og et nytt varsel om redusert systemeffekt. Ved 20 gjenstående kilometer, kom det første varselet (ved 50 km.) opp igjen. Ved 15 gjenstående kilometer kom varselet «Aktiv bremseassistent. For tiden begrenset funksjonalitet. Se instruksjonsboken». Bilen var helt fin å kjøre inntil en kilometer før 0. Da ebbet motorkraften ut, og den stoppet.
Slik ladet den:
EQC lader med CCS-lader og skal ifølge importør bruke 40 minutter på å lade til 80 prosent, gitt at du bruker en lader som gir mer enn 50 kW. Vi brukte ganske nøyaktig 40 minutter. EQC skal lade med 110 kW, men er bare så vidt oppe i 110 kW under vår test. Samtidig holder den seg stabilt på 100 kW i 10 minutter før den sakte men sikkert faller i effekt. Vi avslutter med 65 kW på siste registrering ved 80 prosent.
Øvrig inntrykk av bilen:
Svært komfortabel bil, uten «trikkestøyen» du finner i en konkurrent som Audi e-tron. Firehjulsdrift og voldsomt med krefter. Men rekkevidden, dårlig bakkeklaring og snaut bagasjerom trekker ned.
Importørens kommentar:
– Andre tester som er gjennomført i Norge har utpekt EQC som rekkevidde-vinner i segmentet, med inntil 50 km i EQCs favør. I så måte overrasker resultatet oss, men at en topputstyrt EQC går godt over 300 km vinterstid uten forvarming, bør berolige kunder som skal på hyttetur. At testen foregikk uten forvarming har antakelig påvirket vår modell i stor grad, da denne funksjonen trekker inntil 8,2 kW. Slik må det være for en produsent som ikke kompromisser med komfort. En bil skal levere på svært mange parameter og det er ikke uten grunn at kunder og journalister trekker frem S-Klasse når komfort og støynivå er vurderet. Motor.no har sågar skrevet at «ingen slår denne på komfort» og vår egen favoritt; Vi trodde aldri vi skulle skrive at Mercedes gir deg mest for pengene, men nå er det gjort. Til syvende og sist er det opp til kunden å vurdere hvilken modell som passer deres behov best, men om komfort, støynivå og pris er viktig, kan man hevde at valget er åpenbart, sier Audun Hermansen i Mercedes-Benz Norge.