VETERAN: Nissan Leaf 40 kWt er bilen med nest kortest rekkevidde i testen. Foto: Tomm W. Christiansen
Rekkevidde- og ladetest: Nissan Leaf 40 kWt
Pionéren kommer til kort
Nissan Leaf med denne drivlinjen var Norges mest solgte bil i 2018. Med den minste batteripakken er den en av elbilene i dag med kortest rekkevidde.
DETTE ER SAKEN: Motor og NAF har testet rekkevidden og ladeevnen til 20 elbiler vinterstid.
Konkurransen har hardnet til i elbilmarkedet – og Leaf, som er blitt registrert i nesten 60.000 eksemplarer her til lands, bærer teknologisk preg av å være i stor grad basert på sin forgjenger som ble lansert for ti år siden.
Til glede for dem som trenger lengre rekkevidde, kom Nissan i fjor med større batteripakke i Leaf (62 kWt). Den var også med i testen og kom ni mil lengre enn 40 kWt-modellen.
De to versjonene til sammen fortsetter å gjøre grei figur på salgsstatistikken og Leaf ble tredje mest solgte modell i 2019. Den ligger faktisk på en tredjeplass blant elbilene etter seks uker av 2020.
Utstyrsnivå: Tekna.
Dekkdimensjon på testbilen: 205/55 R16.
Så langt kom vi:
Med det relativt lille batteriet på 40 kWt har Leaf en offisiell rekkevidde på inntil til 270 kilometer, altså 115 kilometer mindre enn Leaf 62 kWt. Vår rekkevidde i testen ble 208,9 kilometer, nest dårligst foran VW e-Golf. Første varsel om at bilen måtte lades kom da det gjensto 9 prosent batterikapasitet (SOC) med estimert gjenværende rekkevidde på 25 kilometer. Temperaturen i kupéen begynte å synke da det gjensto 20 kilometer, og det ble varslet om lav batterikapasitet. Like før bilen stoppet helt, kom et nytt varsel om lite gjenværende strøm. Etter at displayet viste en batteriprosent på 0, gikk bilen ytterligere 8,8 kilometer.
Slik ladet den:
Nissan Leaf 40 kWt lader med CHAdeMo-kabel, og kan lade med 50 kW. Den lader jevnt og stabilt i starten, men effekten faller brått etter 30 minutter. Lader du et sted der du betaler pr minutt, kan det være lønnsomt å koble ut ved dette effektfallet.
Øvrig inntrykk av bilen:
Leaf er en grei bruksbil og har fordelen av å være rimelig, lettkjørt og ganske romslig med bra bagasjeplass. På mye annet er den i beste fall middels i forhold til nyere konkurrenter. Eksempelvis er det for en del personer vanskelig å finne noen ideell sittestilling bak rattet – det er for dårlige justeringsmuligheter av ratt og sete.
Importørens kommentar:
– Generelt er det på det rene at resultatene spriker i rekkeviddetester som denne, noe som igjen gjør at en kan stille spørsmål ved hvor vitenskapelig den faktisk er. Resultatene i slike tester vil ofte avvike fra WLTP-standard og vår erfaring er at det gjerne varierer en del med kjørestilen til den aktuelle sjåføren, dekktrykk på bilen, hvor i følget bilen har vært plassert (første bil får blant annet en del høyere luftmotstand) osv. Vi ser at resultatene skiller seg en del fra hva mange Leaf-eiere opplyser at de oppnår under sine daglige kjøreturer på vinterføre. Forrige gang dere gjorde en rekkeviddetest kjørte begge våre modeller Leaf faktisk en del lengre enn oppgitt WLTP-rekkevidde, så det er rimelig å si at det varierer. Videre noterer vi oss at det er til dels store forskjeller i hvor langt de ulike testbilene har kjørt i forhold til hva oppgitt rekkevidde er. Når det varierer fra 70,1 til 90 prosent oppnåelse av rekkevidde kontra oppgitt rekkevidde, mener vi det underbygger våre nevnte argumenter, sier Knut Arne Marcussen i Nissan Nordic Europe.
– Generelt vil ladetid og ladefart variere en del, slik det står oppgitt i våre spesifikasjoner. Batteriets temperatur avgjør mye og det igjen avhenger av utetemperatur, kjørestil forut for lading etc., sier han.