
Vi har gjort verdens største vintertest av elbiler:
Så mye kortere går elbilene i vinterkulda
Elbilmarkedets 20 mest solgte modeller gikk mellom 9 og 29 prosent kortere enn produsentenes anslag i vår store vintertest. Både på rekkevidde og lading er det store avvik mellom løfter og realiteter, viser vår undersøkelse.
DETTE ER SAKEN: Motor og NAF har gjennomført verdens største test på rekkevidde og lading av elbiler på vinterføre.
Testens mest åpenbare konklusjon er at de oppgitte rekkevidde-tallene er størrelser du i beste fall skal ta som en indikasjon.
Den såkalte WLTP-syklusen gir et rammeverk for hvordan nye biler nå testes på forbruk og rekkevidde på europeiske sommerveier, men omregnet til en norsk hverdag er det en drøss andre faktorer som påvirker den faktiske kapasiteten.
Kjøremønster, forhåndsvarming, dekkdimensjon, temperatur, vind, føreforhold og topografi er noen av disse faktorene som understreker det åpenbare: Det finnes ikke én sannhet for rekkevidde.
Bla ned i saken for å finne resultatene til hver enkelt bil
Da vi testet ni biler i en tilsvarende test i juni, gikk flere biler lengre enn lovet. Det gjorde ingen i vintertesten.
Nå var det et gjennomsnittlig negativt avvik på 18,47 prosent, i et spenn fra 9,91 til 29,81 prosent.
Avdekker tallene en svakhet ved bilene?
Det finnes det ikke grunnlag for å hevde.
Akkurat som full tank på en dieselbil vil ta deg et ulikt antall kilometer fra gang til gang avhengig av hvor og hvordan du kjører, gjelder det samme i enda større grad for elbiler.
Med erfaring og kompetanse vil du kjøre mer energieffektivt etter hvert.
Og i varmt vær vil de fleste elbiler levere WLTP-rekkevidde på en flat rute. Problemet er at ingen ruter er like. På norske veier går ferden som oftest ikke på flat vei eller i varmt vær.
I tillegg er hele ladeproblematikken en dimensjon som gjør ulikhetene flere og større.
Kan du gjøre all lading hjemme om natten når strømmen er på sitt billigste, er elbil nesten gratis. Gjør du alt på hurtigladestasjoner kan du nærme deg energikostnader som på en dieselbil.
Slik gjorde vi testen
Hva er da en test verdt?
Vi kjørte 20 biler samtidig, under samme værforhold, i samme fart, på samme rute, til de var fullstendig tomme for strøm. Kjører du din bil samme rute i morgen, vil den ganske sikkert ikke gå akkurat like langt.
Men testen gir en pekepinn på styrkeforholdet mellom bilene, og indikerer hvem som avviker mest fra WLTP når forholdene blir norskere.
Vi startet i sentrum av Oslo i to varmegrader, uten forvarmet batteri etter en natt i parkeringshus hvor det målte 11 grader. Deretter falt temperaturen suksessivt på riksvei 4 nordover mot Lygna og Gjøvik, senere på E6 forbi Lillehammer, Dombås og Hjerkinn, til det målte minus seks der «vinnerbilen», en Tesla Model S, stanset på vei sørover igjen mot Ringebufjellet.
Deler av turen gikk i sludd, mens de siste bilene gikk fra Hjerkinn på en vei som tidvis var dårlig brøytet.
Her kan du lese mer om hvordan bilene gjorde det i ladetesten – og se oversikten over rekkeviddemålingene.

Slik presterte de 20 bilene i testen (klikk på tittel eller bilde for å lese mer om hver bil):
Prisklasse: Opp til 300.000 kroner
Seat Mii electric

Skoda Citigo-e
VW e-Up!

Renault Zoe

Hyundai Ioniq
VW e-Golf

Nissan Leaf 40 kWt
Hyundai Kona

Klikk på tittel eller bilde for å lese mer om hver bil!
Prisklasse: Mellom 300.000 og 500.000 kroner

Kia e-Soul
BMW i3 120Ah

Nissan Leaf 62 kWt

Opel Ampera-e
Kia e-Niro
Tesla Model 3
Audi e-tron quattro 50

Prisklasse: Over 500.000 kroner
Mercedes-Benz EQC

Jaguar I-Pace
Audi e-tron quattro 55

Tesla Model S
Tesla Model X








