Mange lesere har etterspurt test av vinterdekk for SUV-er, her er våre funn i dimensjonen 235/55 R18.
Fire forskjellige piggdekk overbeviser – men det beste kjøpet for deg avhenger av dine prioriteringer. Et dekk flopper derimot fullstendig. Ikke fordi poengene er så få, men fordi piggene raskt blir stadig færre.
Det er en nykommer vi peker ut som vinner etter test av åtte piggfrie dekk. Men testen ender faktisk med to forskjellige vinnere.
Slik tester vi:
Is- og snøtestene er gjennomført med firehjulsdrevne Volvo XC40 i Älvsbyn i Sverige i begynnelsen av februar. De elektroniske assistansesystemene ABS og antisladd var innkoblet, med antisladdsystemet i sportsmodus for å tillate litt mer hjulspinn og sladd-vinkel for å forsterke dekkenes karakter – og å gi bedre flyt i kjøringen.
Brems- og akselerasjonstestene er utført med tohjulsdrevne Volvo XC40 i Arctic Falls Indoor utenfor Piteå i Sverige. Målingene startet og sluttet ved 5 km/t, i stedet for stillestående, for å minimere feilmarginer som kunne oppstå av bilens egen teknologi (ABS og antispinn).
Asfaltmålingene på tørt og vått underlag ble gjennomført i Tammersfors i Finland i begynnelsen av mai, også med Volvo XC40 som testbil. Drivstoffmålingen er gjort på en rundbane i jevn hastighet (60 km/t) med en VW Tiguan 2,0 TDI.
Ved samtlige testdisipliner justeres resultatene mot egne referansedekk som ikke er med i selve testen, men som anvendes flittig for å se hvordan grepnivået endres over tid.
Alle dekk har dimensjonen 235/55 R18. Hastighetsindeks H = 210 km/t, T = 190 km/t.
Her finner du først oversikten over poeng og lenker til enkeltdekkene. Lengre ned kan du lese hele omtalen av testen med de piggfrie dekkene. Alle tall og all omtale av piggdekkene kommer deretter.
Klikk på bildene under for å se omtalene og poeng for hvert enkelt dekk.
Testing av vinterdekk er en ressurskrevende aktivitet. Men så er det også de viktigste forbrukertestene vi gjør. De virkelige bilnerdene kan selv besøke ulike forhandlere for å sitte, måle og prøvekjøre, men valg av dekk handler alltid om å ta det du får.
Er Falken eller Kuhmo best for meg? Hvor stor er forskjellen mellom Nokian og Mazzini? Er Michelin morsommere å kjøre enn Goodyear?
Slike spørsmål er umulig å få svar på, med mindre du leser en solid dekktest.
I år retter vi oppmerksomheten mot SUV-dekk, en klasse som blir stadig mer aktuell ettersom de tyngre elbilene kaprer markedsandeler i samme tempo som barnebok-larven Aldri-mett.
Vi kjørte dimensjonen 235/55 R18 med Volvo XC40 som testobjekt.
Falsk trygghet
Dekk for tyngre og høyere biler krever tilpasning for å håndtere oppgaven. Dette gjelder ikke bare ramme og struktur, men også flere tilfeller av hardere gummiblandinger sammenlignet med personbildimensjonene som gikk igjen tidligere.
Vårt evalueringsarbeid begynte allerede i november. Deretter startet innkjøringen av alle testdekk. De piggfrie deklene ble skrubbet inn med 30 mils kjøring hver.
Midt i vintersesongen, bak høye gjerder i nærheten av landsbyen Vistheden, like utenfor Älvsbyn i Sverige, var så en ukes kjøring på snø og is nært forestående: I det siste har vi blitt imponert over isgrepet til moderne friksjonsdekk, til tross for mangelen på pigger. Men nå følte vi at det er vanskeligere å kjøre på is.
Friksjonsdekk har generelt en lengre glidefase før festet kommer tilbake, sammenlignet med det mekaniske grepet til pigger, når det har gått for fort i en sving. Med SUV-dimensjonen er denne glidefasen merkbart lengre. Tyngre biler og stivere dekk gjør det vanskeligere for sjåføren å gjenvinne kontrollen når grepet er tapt.
Dette er viktig å huske bak rattet i den store «trygge» SUV-en med firehjulsdrift. Tryggheten du opplever er ikke nødvendigvis så absolutt…
Annonse
Rett i søpla
Vi valgte å kjøre firehjulsdrevne biler for å vise at selv om moderne AWD-systemer kan bringe et budsjettdekk nær det beste innen akselerasjon, hjelper ikke firehjulsdrift når elgen er på veien og maksimal bremsekraft er det som gjelder.
Men i motsetning til hva vi trodde, avdekket firehjulsdriften i stedet ekstra store forskjeller i startgrepet. De beste dekkene spratt av gårde med lynets hastighet, mens det adaptive AWD-systemet ikke helt visste hvordan de skulle håndtere de dårligere dekkene.
Dessverre ga den moderne, omskiftbare firehjulsdriften også en stor spredning av måleverdiene på samme dekk, da bilens elektronikk hele tiden grep inn og fordelte kraften annerledes.
Målingene ble upålitelige med høye avvik for alle dekk.
Det var bare å kaste alt i søpla.
Jevne og fine
Heldigvis fikk vi noen dager i Arctic Falls sitt store innendørsanlegg utenfor Piteå en måned senere. Det er en 400 meter lang tunnel med både is og snø hele året. Vi leide to forhjulsdrevne XC40-er og gjorde alle start- og bremseøvelser en gang til.
I det kontrollerte innemiljøet fikk vi de fine resultatene som vi ønsker – med verdier som er til å kjenne igjen fra testomgang til testomgang.
I begynnelsen av mai knyttet vi det hele sammen ved å sammenligne dekkene i deltestene på asfalt utenfor finske Tammerfors – og vi kunne endelig begynne å summere alle 14 deltestene.
Annonse
Ingen universal-løsning
Som testen underbygger:
Husk for all del at det ikke er noe universalprodukt som er best på alt.
Trioen Nokian, Falken og Michelin fokuserer mest på vintergrep, mens Goodyear og Kumho har høyere prioritet på barmarksegenskapene.
Continental presterer jevnt på både «hvite» og «svarte» veier, uten å være best på noe.
Derfor skal du ikke stirre deg blind på rangeringen vår. Vurdér hva du vil ha ut av dine piggfrie vinterdekk. Ta deg tid til å studere delresultatene for å finne det dekket som passer din vinter best.
Når du har tatt ditt valg – husk også hvilke underlag du trenger litt ekstra sikkerhetsmargin til. Det er spesielt viktig i et tyngre, høyere kjøretøy som SUV-klassen vi har testet denne gang.
Her finner du først oversikten over poeng og lenker til enkeltdekkene. Lengre ned kan du lese hele omtalen av piggdekktesten. Lykke til med dekkvalget!
Klikk på bildene under for å se omtalene og poeng for hvert enkelt dekk.
«It ain’t what you do, it’s the way you do it», heter det. Jazzdronningen Ella Fitzgerald tenkte ikke på vinterdekk da hun sang sin hitlåt for første gang i 1939, men strofen passer godt til årets utgave av vår store piggdekktest.
For første gang tester vi SUV-dekk for vinterbruk ved hjelp av Volvos populære kompakt-SUV XC40. Dimensjonen 235/55 R18 passer også til andre populære modeller, i en tid hvor elbilene kommer med stadig røsligere dimensjoner, både i standardstørrelse og tilvalg.
Mercedes-Benz EQA og EQB, BMW i4 og Maxus Euniq6 er noen av elbilene med denne dekkstørrelsen, akkurat som den finnes på Audi Q3, Nissan Qashqai, Peugeot 3008, Toyota RAV4, VW Tiguan og mange flere.
Kjente travere
I testen har vi kjente merker som Continental, Goodyear, Michelin, Nokian og Pirelli. Bridgestone står overfor et generasjonsskifte og var ikke med denne gangen.
I stedet ble det plass for japanske Falken, som nylig lanserte et nytt piggdekk. Taiwanske Maxxis vant overraskende en sommerdekktest og har blitt en respektert aktør i Europa, i hvert fall når det gjelder sommerdekk. Men hvordan er vinterproduktene deres?
På tide å finne ut av det!
Men allerede før vi kjørte en eneste meter merket vi forskjeller mellom premium-produsentene og de billigere utfordrerne. De store navnene har dekk med et jevnt piggutstikk over hele dekket, mens monteringen sprer seg desto mer etter hvert som prisen synker.
Falken har flere pigger som sitter litt skjevt, men verst er Maxxis. Det ene dekket manglet tre pigger allerede ved levering fra fabrikken. Etter innkjøring – hvert dekk ruller 50 mil før starten av testen – har Maxxis-piggene beveget seg mest. Utstikket har økt mer enn 0,2 mm.
Enda verre, Falken har allerede mistet noen pigger etter bare 50 mil, et tema som ville forfølge oss under testen. Da alle testdisipliner var ferdigkjørt hadde Falkens to fordekk bare henholdsvis 49 og 64 pigger igjen. Det er lenge siden vi har sett et slikt frafall.
Og selv om dekket skrapte sammen brukbart med poeng, så konkluderte vi med å diske dekket fra hele testen. Piggene skal sitte bedre enn dette!
Prøvekjøringene begynte på avstengte testløyper utenfor Älvsbyn i Norrbotten. Her kjørte vi på svingete actionbaner – både snø og is – for å sette sidegrepet på prøve og for å se hvordan dekkene oppfører seg når de skyves til og forbi grepsgrensen.
Et trygt og sikkert dekk er utviklet for å frigjøre festet gradvis. Det skal varsle sjåføren tidlig om at det er i ferd med å miste grepet, men samtidig forbli kontrollerbar også når bilen begynner å miste sporet.
Vi har testet startgrep og bremselengder på snø og is i et avansert innendørsanlegg i Piteå. Beskyttet mot naturens lunefulle værskifter hadde vi tre dager med perfekte forhold for lange testprogrammer med stabile resultater med gjentatte repetisjoner.
Alt ble avsluttet i mai på asfaltbaner utenfor Tammerfors i Finland, hvor vi i tillegg til å måle bremselengder og kjøreegenskaper på tørr og våt asfalt, også undersøkte veistøy, drivstofforbruk og vannplaning.
Følg Ellas råd
Oppsummert etter alle de 14 testrundene, på fire forskjellige underlag, ble poengsummen lik mellom fire av deltakerne.
I ledelsen har Michelin og Nokian nøyaktig samme poengfangst sammenlagt. Like bak følger Goodyear og Pirelli.
Men selv om det er likt poengmessig, er det store forskjeller i dekkenes karakter og prioriterte egenskaper. Hvilket som er det beste valget varierer etter hva du egentlig spør etter. Les derfor detaljene om hvert av dekkene på de neste sidene før du gjør ditt valg.
Det er akkurat som Lady Ella sa:
«It ain’t what you do, it’s the way you do it».
Ja, du husker vel siste linje i refrenget…?
«And that's what gets results».
Poengberegningen:
I alle testdisipliner for dekkene karakter på en skala fra 1 til 5. Verdiene er slik: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre. Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren i Bergen, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.