Nordman er Nokians billigmerke. De selger to år gamle Nokian-dekk under et nytt navn, og Nordman 8 er altså reinkarnasjonen av Hakkapeliitta 8 SUV.
Men dét er en sannhet med modifikasjoner.
Selv om mønsterdesignet er likt, har Nordman fått en annen og hardere gummiblanding.
Grepnivået er slett ikke som Nokian-dekket hadde for noen år siden, i alle fall ikke i denne SUV-dimensjonen.
Nordman plasserer seg på den nederste halvdelen av resultatlisten i nesten hver eneste deløvelse. Verst er det tørr vei, der Nordman har et høyt støynivå med slitsomme resonanser og en ulineær styrefølelse. Rullemotstanden er også testens høyeste.
Nordman 8 SUV
54 poeng
Last- og hastighetsindeks:104 HMontering:Rotasjonsretning
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.