Is- og snøgrep, styrefølelse på tørr vei, støy, rullemotstand.
MINUS:
Våtgrep, vannplaning, sidegrep i brå svinger.
XiN4 har lenge prestert blant de aller beste, og skiftet til SUV-dimensjonen har ikke forandret på sluttresultatet – snarere tvert imot.
Det blir en delt testseier med Nokian.
Mange, små stålpigger bidrar til skikkelig godt vintergrep. Aller mest imponerende er festet sideveis. I svingene har det franske dekket tydelig understyring, som krever tålmodighet ved større styreutslag. Den opptredenen går igjen på både vinterføre og asfalt.
Dekkets svake punkt er dårligere våtgrep og litt lav motstandskraft mot vannplaning.
Michelin passer for deg som er ute etter høyt is- og snøgrep, kombinert med god komfort. Legg til at det har lav veistøy, og en lineær styrereaksjon og ganske bekvem stabilitet på rettstrekningene.
Dette er også testens mest lettrullende dekk.
Her finner du lenke til alle de detaljerte resultatene i hver testdisiplin!
Michelin X-Ice North 4 SUV
82 poeng
Last- og hastighetsindeks:104 TMontering:Rotasjonsretning
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.