I vinterdekktesten settes dekkene på prøve i mange ulike disipliner – i løpet av en testperiode som strekker seg over flere måneder.
Vi bruker alle bilene våre under ulike omstendigheter, og det er viktig å velge dekk som har gode kvaliteter under de forholdene vi oftest kjører i.
Trenger du dekk som er gode på is? Eller kjører du ofte på asfalt? Da er det verdt å studere detaljene i hver av de enkelte disiplinene som du finner nedenfor.
PIGGDEKK
Akselerasjon på is
Dekk
Sekunder
Goodyear
2,34
Nokian
2,36
Michelin
2,39
Nordman
2,47
Pirelli
2,56
Continental
2,79
Falken
2,89
Maxxis
3,05
Værforhold: Inne, -5 til -6.
Akselerasjon 5-15 km/t. Et snitt av to testomganger á 12 starter per dekk. Best drivgrep gir trioen Goodyear, Nokian og Michelin, med førstnevnte som klassevinner. Desto større startproblemer har Continental og Falken på den glatte isen. Selv med det klart høyeste dekkutstikket har Maxxis store problemer med festet.
Bremsing på is
Dekk
Meter
Goodyear
11,14
Nokian
11,62
Michelin
12,68
Nordman
12,74
Pirelli
13,94
Falken
14,23
Continental
14,40
Maxxis
16,51
Værforhold: Innendørs, -5 til -6.
ABS-bremsing 25-5 km/t, middelverdien av totalt 24 nedbremsinger per dekk i to omganger. Goodyear viser igjen at det er bremsekonge på virkelig glatt underlag. Nokian imponerer også, mens Continental er en skuffelse. Men klart dårligst er Maxxis som har enda dårligere bremsegrep enn akselerasjonsgrep – med nesten 50 lengre bremsestrekning enn Goodyear.
Kjøring på is
Dekk
Sekunder
Nokian
42,49
Michelin
43,01
Goodyear
44,39
Falken
44,82
Pirelli
45,05
Continental
45,53
Nordman
46,31
Maxxis
46,93
Værforhold: Overskyet, i hhv. -16 til -18 og -10 til -11.
Snittid av tre kjørte runder i to omganger. Nokian har best sidegrep med en stabil svingopptreden. Michelins grep imponerer også, men det er tydelig understyrt og klarer ikke like brå svinger. Falken er lettkjørt med rolige reaksjoner og stabilt bakparti, mens Pirelli er kvikt og med lett overstyring. Nordman har uventet lavt svinggrep.
Akselerasjon på snø
Dekk
Sekunder
Michelin
5,41
Falken
5,47
Goodyear
5,50
Pirelli
5,58
Continental
5,62
Nokian
5,63
Nordman
5,69
Maxxis
6,31
Værforhold: Inne, -6 til -7.
Akselerasjon 5-25 km/t. Gjennomsnitt av 12 starter. Som så ofte ellers er det små forskjeller i startgrep på snø – med Maxxis som det eneste unntaket og problemer med å komme i gang. Michelin har det beste akselerasjonsgrepet, fulgt av Falken og Goodyear. Deretter er det helt marginale forskjeller mellom de øvrige.
Bremsing på snø
Dekk
Meter
Michelin
11,09
Nokian
11,15
Goodyear
11,31
Falken
11,44
Continental
11,73
Pirelli
11,73
Nordman
11,99
Maxxis
12,90
Værforhold: Inne, -6 til -7.
ABS-innbremsing 35-5 km/t. Middelverdi etter totalt 12 nedbremsinger. Michelin bremser best på det hardt pakkede snødekket. Også Nokian og Goodyear imponerer. Igjen ser vi hvordan Maxxis sliter med vintergrepet og behøver ytterligere en meter stoppdistanse fra lave 35 km/t, sammenliknet med Nordman på nest siste plass.
Kjøring på snø
Dekk
Sekunder
Nokian
77,65
Michelin
77,99
Continental
78,53
Pirelli
79,20
Goodyear
79,41
Falken
79,53
Nordman
80,86
Maxxis
82,52
Værforhold: Overskyet, i hhv. -6 til -7 og -7 til -8.
Gjennomsnittlig rundetid fra totalt seks runder i to omganger. Som på is har Nokian og Michelin best svinggrep, der Nokian er det aller villigste til å skifte retning. Continental og Nordman har god feedback og nøytral balanse som gjør dekkene lettkjørt helt på grepsgrensen, men Nordman har store problemer med sidegrepet.
Bremsing på våt asfalt
Dekk
Meter
Falken
36,41
Pirelli
36,44
Maxxis
36,59
Continental
37,32
Goodyear
37,99
Nokian
39,22
Nordman
39,51
Michelin
40,66
Værforhold: Duskregn, +8 til +10.
Bremsestrekning 80-5 km/t. Tre dekk imponerer med bra bremsegrep på vått føre, og blant disse er Falken på topp. Størst problem med å stanse har Michelin, som behøver en ekstra meter sammenliknet med Nordman, på nest siste plass. Heller ikke Nokian imponerer i denne testdisiplinen.
Bremsing på tørr asfalt
Dekk
Meter
Maxxis
33,98
Pirelli
34,44
Falken
35,42
Nokian
35,98
Michelin
36,08
Goodyear
36,36
Conti
36,71
Nordman
36,87
Værforhold: Sol, +14 til +16.
Bremsestrekning 80-5 km/t. Det er jevnere resultater på tørt enn vått underlag. Akkurat som på våt asfalt har Maxxis og Pirelli de beste tallene. Nokian og Michelin håndterer det tørre underlaget bedre enn det våte, i stedet er det Nordman som her behøver lengst distanse for å komme til stopp.
Vannplaning
Dekk
km/t
Maxxis
59,5
Falken
59,2
Continental
58,7
Goodyear
55,7
Nordman
55,5
Pirelli
55,1
Nokian
54,6
Michelin
53,9
Værforhold: Overskyet, +6 til +7.
Den hastighet der drivhjulene begynner å snurre 15 prosent fortere enn virkelig fart under akselerasjon i 11 mm dypt vann. Maxxis og Falken klarer de dype, stille vannet best, mned Continental straks bak. Michelin og Nokian har desto større problemer her.
Øvrige testdisipliner
Øvrige testmomenter
Continental
Falken
Goodyear
Maxxis
Michelin
Nokian
Nordman
Pirelli
Kjøring våt vei, sekunder
41,52
41,52
41,82
41,34
42,28
41,53
42,05
41,41
Kjøring tørr vei, score 1-5
3
4
3
4
5
3
2
5
Forbruk, I/100 km
5,92
5,94
5,96
5,94
5,50
5,73
5,96
5,88
Støy, dB 50 km/t
68,4
69,4
68,2
69,8
67,8
69,2
70,4
69,8
Støy, dB 70 km/t
71,5
71,8
71,6
72,9
70,6
71,8
73,6
71,4
Støy, dB 110 km/t
75,9
77,5
76,4
76,9
75,5
77,1
77,8
76,2
Støy, subjektiv karakter
4
2
3
1
5
2
1
3
Pirelli har rapp styrerespons og oppfører seg bra under press både på tørt og vått underlag. Michelin imponerer med en lineær og naturlig styrefølelse, men våtgrepet i svinger er ikke så bra. Kupéstøyen måles med dB-måler, men den subjektive vurderingen av veistøyen veier tyngst. Michelin er det klart stillest i både måleverdi og for øret. Maxxis og Nordman støyer mest.
Slik tester vi:
Is- og snøtestene er gjennomført med firehjulsdrevne Volvo XC40 i Älvsbyn i Sverige i begynnelsen av februar. De elektroniske assistansesystemene ABS og antisladd var innkoblet, med antisladdsystemet i sportsmodus for å tillate litt mer hjulspinn og sladd-vinkel for å forsterke dekkenes karakter – og å gi bedre flyt i kjøringen.
Brems- og akselerasjonstestene er utført med tohjulsdrevne Volvo XC40 i Arctic Falls Indoor utenfor Piteå i Sverige. Målingene startet og sluttet ved 5 km/t, i stedet for stillestående, for å minimere feilmarginer som kunne oppstå av bilens egen teknologi (ABS og antispinn).
Asfaltmålingene på tørt og vått underlag ble gjennomført i Tammersfors i Finland i begynnelsen av mai, også med Volvo XC40 som testbil. Drivstoffmålingen er gjort på en rundbane i jevn hastighet (60 km/t) med en VW Tiguan 2,0 TDI.
Ved samtlige testdisipliner justeres resultatene mot egne referansedekk som ikke er med i selve testen, men som anvendes flittig for å se hvordan grepnivået endres over tid.
Alle dekk har dimensjonen 235/55 R18. Hastighetsindeks H = 210 km/t, T = 190 km/t.
Akselerasjon 5-15 km/t. Et snitt av fire testomganger á 12 starter per dekk. Nokian har best drivgrep på den glatte isen. Deretter er det jevnt mellom en kvartett med Michelin i spissen, mens Bridgestone og Kumho følger nærmest. Tyngst for å komme i gang har kinesiske Mazzini som behøver ytterligere 0,5 sekund for å øke med 10 km/t.
Bremsing på is
Dekk
Meter
Nokian
12,89
Michelin
13,37
Goodyear
13,66
Continental
13,69
Falken
13,79
Bridgestone
14,55
Kuhmo
15,61
Mazzini
16,72
Værforhold: Innendørs, -6 til -7.
ABS-bremsing 25-5 km/t, middelverdien av totalt 48 nedbremsinger per dekk ved fire ulike tilfeller. Nokian og Michelin har korteste bremselengde på is. Mazzini fortsetter å ha problemer med isgrepet – og har nesten en billengde lengre bremsestrekning enn det beste dekket fra lave 25 km/t. Også Kumho har drøye bremselengder.
Kjøring på is
Dekk
Sekunder
Nokian
39,97
Continental
40,85
Falken
40,89
Michelin
40,95
Goodyear
41,68
Bridgestone
41,83
Kumho
42,77
Mazzini
43,14
Værforhold: Overskyet, i hhv. -10 og -7 til -9.
Snittid av tre kjørte runder i to omganger. Nokian overbeviser også med det beste sidegrepet og forblir imponerende lettkjørt helt til grepsgrensen. Straks bak følger Continental og Falken som begge er rolige og trygge under press, mens Kumho overrumpler sjåføren med plutselig å miste festet helt uten forvarsel. Aller glattest er Mazzini.
Akselerasjon på snø
Dekk
Sekunder
Michelin
2,74
Falken
2,77
Nokian
2,77
Goodyear
2,82
Mazzini
2,83
Continental
2,85
Bridgestone
2,86
Kuhmo
3,03
Værforhold: Innendørs, -6 til -7.
Akselerasjon 5-25 km/t. Gjennomsnitt av 12 starter. Som så ofte ellers er det bare små forskjeller i akselerasjonsgrepet på snø når vi sammenlikner de piggfrie dekkene. Aller best drivgrep har Michelin, fulgt av Falken og Nokian. Bare Kumho skiller seg negativt ut og spinner litt mer enn de øvrige.
Bremsing på snø
Dekk
Meter
Nokian
10,94
Mazzini
11,16
Michelin
11,25
Falken
11,35
Bridgestone
11,40
Goodyear
11,50
Kuhmo
11,56
Continental
11,60
Værforhold: Innendørs, -6 til -7.
ABS-innbremsing 35-5 km/t. Middelverdi etter totalt 12 nedbremsinger. Heller ikke i bremseøvelsen på snø er det noen virkelig store forskjeller mellom disse dekkene. Nokian bremser best også på snø, og Mazzini viser at det grove mønsteret klarer seg betydelig bedre på snø enn på is.
Kjøring på snø
Dekk
Sekunder
Nokian
72,84
Falken
73,26
Bridgestone
73,41
Goodyear
73,45
Michelin
74,01
Continental
74,02
Kumho
76,80
Mazzini
77,29
Værforhold: Overskyet, i hhv. -7 til -9 og -4 til -6.
Gjennomsnittlig rundetid fra totalt seks runder i to omganger. Akkurat som på is har Nokian de klart beste kjøreegenskapene på snødekte veier. Falken forblir imponerende rolig og lettkjørt helt på grepgrensen. Goodyear veksler urolig mellom under- og overstyring. Kumho er vanskeligst å kontrollere, ettersom festet plutselig blir borte.
Bremsing på våt asfalt
Dekk
Meter
Goodyear
36,42
Mazzini
37,30
Kumho
38,29
Falken
38,38
Bridgestone
38,86
Continental
38,98
Nokian
39,51
Michelin
40,76
Værforhold: Sol, +16-17.
Bremsestrekning 80-5 km/t. Våtgrep og isgrep er ofte hverandres rene motsetninger. Derfor er vi ikke så overrasket over å finne Michelin og Nokian nede på listene og Mazzini nær toppen. Goodyear imponerer aller mest, og viser – som tidligere – at de har det beste piggfrie dekket for regnvåte vinterveier.
Bremsing på tørr asfalt
Dekk
Meter
Bridgestone
33,29
Falken
33,59
Goodyear
33,85
Continental
34,20
Michelin
34,46
Mazzini
34,46
Nokian
34,77
Kuhmo
35,12
Værforhold: Sol, +14-16.
Bremsestrekning 80-5 km/t. På tørr asfalt klarer de piggfrie dekkenes myke gummi seg bra. Sammenliknet med testene på våt asfalt er det små forskjeller mellom beste og dårligste dekk. Bridgestone og Falken har best bremseprestasjoner. Kumho, med den lengste bremsestrekningen, trenger ytterligere to meter.
Vannplaning
Dekk
km/h
Kumho
70,6
Goodyear
70,2
Mazzini
69,0
Continental
68,0
Falken
62,1
Bridgestone
61,9
Michelin
61,9
Nokian
60,3
Værforhold: Vekslende vær, +14.
Den hastighet der drivhjulene begynner å snurre 15 prosent fortere enn virkelig fart under akselerasjon i 7 mm dypt vann. Dette er akilleshælen for mange piggfrie dekk. Kumho, Goodyear og Mazzini klarer slike forhold best, fulgt av Continental. De øvrige dekkene har desto større problemer med høy vannstand.
Øvrige testdisipliner
Øvrige testmomenter
Bridgestone
Continental
Falken
Goodyear
Kumho
Mazzini
Michelin
Nokian
Kjøring våt vei, sekunder
43,06
42,05
42,63
41,88
42,97
42,67
42,40
42,11
Kjøring tørr vei, score 1-5
3
4
2
5
4
1
4
4
Forbruk, I/100 km
6,22
5,71
6,19
5,71
5,81
5,85
5,79
5,58
Støy, dB 50 km/t
62,6
65,6
63,4
64,2
64,4
66,2
63,4
64,8
Støy, dB 70 km/t
67,8
69,7
68,1
67,3
70,4
70,3
68,4
69,80
Støy, dB 110 km/t
75,3
75,6
75,1
73,5
75,4
75,5
74,9
75,5
Støy, subjektiv karakter
4
3
4
5
2
1
4
3
Både med svinggrep og generell opptreden er Goodyear-dekket i en klasse for seg, både på våt og tørr vei. Det har også det laveste veistøynivået. Kupestøyen måles med en dB-målet, men den subjektive vurderingen av veistøyen vektes tyngre. Her sliter Mazzini med en forstyrrende støy som bare blir kraftigere ved styreutslag. Også Kumho har problemer med støy i høyere hastigheter.
Poengberegningen:
I alle testdisipliner for dekkene karakter på en skala fra 1 til 5. Verdiene er slik: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre. Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren i Bergen, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.