Beste isgrep, kjøreegenskaper alle underlag, rullemotstand.
MINUS:
Bremsestrekning våt vei, vannplaning
Årets store nyhet i segmentet er Hakkapeliitta R5 som erstatter R3. Nykommeren blir omgående klassens nye målestokk når det gjelder vintergrep.
Nokian tar full pott i både snø- og isdisiplinene.
Mest imponerende er svinggrepet på is, der dette som eneste piggfrie dekk beholder god kontrollbarhet også på feil side av grepsgrensen.
Det store løftet vis-a-vis forgjengeren er på tørr vei, ikke minst det faktum at støynivået ikke lengre kryper opp mot slitsomme frekvenser. Styringen er noe vassere, og i unnamanøvertest er HKPL R5 reaksjonsrask og fortsatt stabil. Rullemotstanden er den laveste hos samtlige.
Minuspunktene er bremsing på våt vei og vannplaningsegenskapene, men testens beste vintergrep gir Nokian seieren.
Her finner du lenke til alle de detaljerte resultatene i hver testdisiplin!
Nokian Hakkapeliitta R5 SUV
87 poeng
Last- og hastighetsindeks:104TMontering:Rotasjonsretning
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.