Isgrep, litt for lange bremsestrekninger på alt føre.
Continental har ikke truffet blink med IC3. Det generelle grepnivået ligger et stykke bak de øvrige premiumdekkene i samme prisklasse på nesten alle underlag.
Men fremfor alt halter IC3 etter på isen, noe som er et kjempeminus for et piggdekk.
Dekket kommuniserer imidlertid bra med sjåføren om hvor grepgrensen faktisk er, noe som i kombinasjon med nøytral balanse gjør dekket trygt og forutsigbart i svingene – med et lett preg av understyring.
Lyspunktet er dekkets vannplaningsegenskaper, samt det gode støynivået til piggdekk å være. Piggene er faststøpt i dekket, noe som ga minimale bevegelser under hele testen. Her sitter piggene skikkelig!
Med mange resultater i den nedre halvdelen av resultatlisten blir det bare sjetteplass totalt.
Her finner du lenke til alle de detaljerte resultatene i hver testdisiplin!
Continental IceContact 3
66 poeng
Last- og hastighetsindeks:104 HMontering:Rotasjonsretning
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.