Bra grep og gode kjøreegenskaper på alle underlag.
MINUS:
Noe høyere støynivå enn hos de beste dekkene.
VC7 kom til årets vurdering med flere seire fra våre tester av dekk med mer tradisjonelle dimensjoner. Nå blir det tredjeplass.
For å tilpasse seg SUVenes høyere vekt har Continental laget et stivere dekk med en hardere gummiblanding. Det gir noe dårligere feste is og snø, med lengre sklistrekninger enn vi tidligere har opplevd hos VC7.
Grepnivået er imidlertid fortsatt høyt sammenliknet med konkurrentene.
På plussiden ser vi at det nå håndterer vannplaning riktig bra i denne større dimensjonen med et åpnere mønster. Det har også fin stabilitet på asfalt, der det beholder styrepresisjonen i unnamanøvertestene-
Aldri best, men ofte helt i toppen uansett underlag – det gir en velfortjent pallplass.
Her finner du lenke til alle de detaljerte resultatene i hver testdisiplin!
Continental VikingContact 7
79 poeng
Last- og hastighetsindeks:104TMontering:Rotasjonsretning
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.