Vannplaning, bremsing på våt vei, noe høyere støynivå.
Det blir en delt seier for fjorårsnyheten HKPL 10. Som vanlig fra Nokian får dekket plenty med toppkarakterer på is og snø, ikke minst takket være testens beste svinggrep.
Det er reaksjonsraskt og har rikt med kjøreglede på vinterveiene, men den lett overstyrte balansen blir i villeste laget under press hvis man har en allerede kjøreglad bil.
På asfalt klarer Nokian unnamanøverprøven galant med kjapp styrerespons,og det klarer dessuten å nulle ut lastveksel-effekten meget godt.
Minuspunktene er en noe ulineær styrefølelse og tydelig veistøy, dessuten vannplaner det relativt tidlig.
Nokian er valget for den som er ute etter best mulig vintergrep og setter pris på svingegenskapene hvor det har kvikke reaksjoner på sjåførens input.
Her finner du lenke til alle de detaljerte resultatene i hver testdisiplin!
Nokian Hakkapeliitta 10 SUV
82 poeng
Last- og hastighetsindeks:104 TMontering:Rotasjonsretning
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.