Bremsestrekningene på snø/is. Stabilitet og styrefølelse på asfalt.
MINUS:
Grep på våte veibaner, vannplaning.
Michelin-dekket er et av dem som kommer best ut av skiftet til SUV-klassens høyere dimensjon. Deres X-Ice Snow har tidligere vært et av de stiveste dekkene som har hatt god barmarksstabilitet, men ikke vært like bra på vinterlig underlag.
Denne gangen er Michelin-dekket blant de aller beste på is. Det litt grovere mønsteret gir også bra grep på snø. De har prioritert grep i lengderetning – start og brems – og har ikke like høyt sidegrep som de beste i vinterdisiplinene.
Desto bedre presterer X-Ice Snow i svingene i asfalttestene der de klarer høye kraft mot sidene og har gode styrerespons.
Minuspunktet er først og fremst våtgrepet, det svakeste av alle. Det gjør at Michelin-dekket havner på den sure fjerdeplassen.
Her finner du lenke til alle de detaljerte resultatene i hver testdisiplin!
Michelin X-Ice Snow SUV
78 poeng
Last- og hastighetsindeks:104TMontering:Rotasjonsretning
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.