Korte bremsestrekninger på barmark. Best på vått av alle.
MINUS:
Usselt feste på is og snø. Høyt støynivå.
Taiwanske Maxxis har blitt en respektert merkevare når det gjelder sommerdekk. Deres piggdekk Premitra Ice Nord 5 SUV viser at de dessverre har langt frem før de kan utfordre i det nordiske vintermarkedet.
Uventet tydelige pigg-bevegelser under innkjøringsperioden gjorde at Maxxis hadde det klart høyeste pigg-utstikket når selve testen begynte. Likevel var grepet på is langt etter de andre.
Det hadde også overraskende dårlig grep på snø.
Derimot presterte Maxxis desto bedre på asfalt, med korte bremselengder, god stabilitet og best resultater av alle i vannplaningstesten.
Den manglende evnen til å kombinere barmarksegenskapene med et høvelig vintergrep gir en klar sisteplass.
Her finner du lenke til alle de detaljerte resultatene i hver testdisiplin!
Maxxis Premitra Ice Nord 5 SUV
48 poeng
Last- og hastighetsindeks:104 HMontering:Rotasjonsretning
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.