Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene:
Finn riktig kompromiss
Foto: NIKLAS CARLE
Ingen dekk er best på alt. Alle er kompromisser på ulike måter. Hva synes du er viktigst, og hva er du villig til å ofre?
Vi har sagt det før, vi sier det nå, og vi kommer til å si det igjen mange ganger: å velge dekk handler om kompromisser.
Spesielt når det gjelder vinterdekk uten pigger.
Faktisk er disse dekkverdenens mest avanserte produkter, laget for å håndtere alt fra frosne underlag i fjellet via vannmette pendlerstrekninger til tørre veier. Fra 20 plussgrader ned til 30 minusgrader.
Utviklerne må gjøre sine prioriteringer og bestemme hvor deres dekk skal prestere litt bedre relativt til konkurrentene, men også velge bort områder der dekket dermed ikke vil prestere på topp.
Derfor er markedet for piggfrie vinterdekk delt inn i to hovedkategorier: Vi har de mellomeuropeiske friksjonsdekkene som er optimalisert for våte vintre, klare til å takle store mengder regn på kontinentets raske motorveier. Og vi har den nordiske versjonen som er konstruert for å kunne håndtere betydelig flere minusgrader og isglatte veier.
Nytt fra Conti
I denne testen fokuserer vi på de nordiske produktene. Selv om antall snødager blir færre, blir vinterstormene barskere og snøryddingsbudsjettet stadig magrere. Grep på snø og is er fortsatt en sentral egenskap for et vinterdekk på våre breddegrader.
På merkefronten er vinterens store nyhet at den regjerende mesteren, Continental VikingContact7, har fått en etterfølger, logisk nok med en åtte i navnet. Forgjengeren vant flere tester hos oss, og forventningene er naturligvis høye.
Disse artiklene står også i Motor 3/2024.
Vi stiller debutanten mot tøffest mulig motstand fra Goodyear, Michelin og Nokian, og i år gransker vi også Hankook som lover godt vintergrep til en rimeligere pris.
I tillegg har vi valgt ut to dekk fra det absolutte lavprissegmentet: et litt mykere fra Radar som prioriterer vinterføre, mens Greenmax (tidligere Linglong) er et mer stabilt dekk som i prinsippet bør gi bedre kjøreegenskaper på bar vei.
Duger helårsdekk?
Et såkalt «helårsdekk» er med – som en katt blant hermeliner. Dette er altså ikke et vinterdekk, verken nordisk eller kontinentalt, men et dekk for bare veier som kan håndtere snø til en viss grad.
Slik varer dekkene lengre
- OPPBEVARING: Med rett oppbevaring beholder dekkene sine egenskaper i mange år. Helst skal de ligge mørkt og svalt. Viktigst er det at de ikke utsettes direkte for solens UV-stråler eller større temperaturforandringer. Før du legger dekkene til lagring, kan de gjerne skylles med lunkent vann for å få bort salt og andre forurensede elementer fra veien.
- KJØRING: Tenk på å starte og akselerere mykt, ta det rolig gjennom rundkjøringene og ikke vri på rattet når bilen står stille. Prøv å ha bilen lett rullende ved parkeringsmanøvrer, særlig hvis du kjører med piggdekk.
- HJULVINKEL: Kontroller gjerne bilens hjulvinkler for å hindre skjev slitasje som sliter dekkene raskere enn ellers. Det er en tjeneste du får utført på mange bil- og dekkverksteder.
Vi har tatt med det samme helårsdekket som vi hadde i årets test av sommerdekk, Michelin CrossClimate 2, for å undersøke hvordan et av markedets beste i kategorien står seg i vinterdysten. I høy sommervarme viste det seg å prestere på nivå med budsjettdekk, men på vinterføre er det verre enn som så, spesielt på is.
På den annen side imponerer helårsdekket kraftig i overgangene mellom årstidene. Vi benyttet anledningen til å sammenligne stoppavstanden med et sommerdekk på våt asfalt ved ti plussgrader, og det var minimale forskjeller. Mot de rene vinterdekkene er helårsdekket overlegen på asfalt.
Dette gir nok poeng til å unngå sisteplassen i vinterdekktesten, til tross for dårlig isgrep og redusert snøgrep.
Fire på topp
Når alle testrundene er gjennomført, viser kampen seg å stå mellom fire produsenter.
Alle med forskjellige tilnærminger til hvordan man lager et optimalt piggfritt vinterdekk: Goodyear er klasseledende på våte veier.
Nokian er best på vinterføre.
Michelin har korte bremselengder som sitt ess i ermet.
Continental er en utmerket mellomting mellom Goodyear og Nokian, der det nye dekket har nærmet seg Goodyear når det gjelder stabilitet på bar vei.
Vi har testet og satt poeng for å sortere blant dekkenes forskjellige egenskaper. Men det er bare du som vet hva som er viktigst for deg og hva du er villig til å kompromisse bort.
Under ser du testkriterier og vurderinger av enkeltdekkene, her ser du alle delresultater i piggfritesten.
Slik tester vi
● Kjøring på is og snø er gjort ved et testanlegg utenfor Älvsbyn, Sverige, i slutten av februar med en forhjulsdrevet Volkswagen Golf. Elektroniske hjelpesystemer som ABS og antisladd har vært aktivert, med antisladdsystemet i sportmodus for å tillate litt mer hjulspinn og skrens-vinkel, for å forsterke dekkets karakter og gi bedre flyt i kjøringen.
● Bremse- og akselerasjonstester på is er utført i innendørsanlegget Arctic Falls utenfor Piteå i Sverige. Målingene ble startet og stanset ved 5 km/t i stedet for ved full stopp for å minimere feilmarginer skapt av bilens teknologi (ABS og antispinn).
● Asfalttestene på tørr og våt vei ble gjennomført i Tammerfors, Finland, i slutten av april med VW Golf. Drivstoffmålingene ble gjort på en oval bane i jevn hastighet (60 km/t) med en Golf GTI. Støynivået i kupeen er målt med en eldrevet MG 4.
● I tillegg til testdekkene kjører vi et dedikert referansedekk med jevne mellomrom under alle delprøver for å fange opp endringer i underlaget.
● Alle dekk har dimensjonen 225/45 R 17 og hastighetsindeks T (190 km/t), H (210 km/t) eller V (240 km/t).
Klikk/trykk på dekkene for å lese mer om dem!
Poengoversikt piggfrie dekk:
Disiplin
|
Maks poeng
|
Goodyear
|
Continental
|
Nokian
|
Michelin
|
Hankook
|
Helårsdekk
|
Radar
|
GreenMax
|
Akselerasjon på is | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 2 | 1 | 2 | 1 |
Bremsing på is | 15 | 12 | 15 | 15 | 15 | 6 | 3 | 6 | 3 |
Kjøring på is | 15 | 12 | 15 | 15 | 9 | 6 | 3 | 9 | 6 |
Poeng på is | 35 | 28 | 35 | 35 | 29 | 14 | 7 | 17 | 10 |
Akselerasjon på snø | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 |
Bremsing på snø | 10 | 10 | 8 | 10 | 10 | 8 | 6 | 8 | 8 |
Kjøring på snø | 10 | 10 | 10 | 10 | 8 | 8 | 2 | 6 | 2 |
Poeng på snø | 25 | 25 | 22 | 24 | 22 | 20 | 12 | 17 | 14 |
Bremsing på våt asfalt | 10 | 10 | 8 | 6 | 8 | 8 | 10 | 4 | 4 |
Kjøring på våt asfalt | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 2 | 2 |
Vannplaning på våt asfalt | 5 | 5 | 2 | 2 | 4 | 4 | 5 | 2 | 4 |
Poeng på våt asfalt | 20 | 20 | 14 | 12 | 16 | 15 | 20 | 8 | 10 |
Bremsing tørr asfalt | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 3 |
Kjøring på tørr asfalt | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 1 | 1 |
Poeng på tørr asfalt | 10 | 9 | 9 | 8 | 9 | 8 | 10 | 4 | 4 |
Drivstofforbruk | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 |
Støy | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 1 | 2 | 4 |
Sum | 100 | 92 | 90 | 87 | 83 | 65 | 54 | 51 | 45 |
Plassering | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Slik beregner vi poeng
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1–5.
Verdiene er slik:
5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
● Vurderingen baserer seg på våre måleresultater og tar i betraktning hvor stort prosentvis avvik det er fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene, samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen. For vurderingen av kjøreegenskaper og veistøy er også den subjektive opplevelsen til sjåførene en viktig faktor i vurderingen.
● Det er visse deltester vi vektlegger som mer kritiske enn andre og multipliserer derfor vurderingen med to eller tre. Slik kan kjøring og bremsing på is gi opp til maksimalt 15 poeng, mens bremsing på tørr vei gir maksimalt fem poeng.
● Dette gir et sluttresultat som premierer de kritiske vinteregenskapene høyere enn kvalitetene på bar asfalt, hvor forskjellene er mindre.
● Vi anbefaler sterkt at du ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper for de veiforholdene som du oftest kjører på eller anser for å være viktigst for din bruk.