Radar Dimax Ice (piggfritt):
OK på is, lite mer å tilby
Radar fra Singapore har fått eksperthjelp fra tidligere Nokian-ingeniører for å samle vinterkompetanse.
Pluss:
Akseptabelt svinggrep på is.
Minus:
Svimete styring, vannplaning, støy, vanskelig å kjøre under press.
Kanskje er det de finske innslagene som har gjort at man har fokusert så tydelig på isgrepet.
Gummiblandingen er en av de mykeste i testen, og dekket overrasker med et akseptabelt grep på is og et svinggrep som matcher visse premiumprodusenter.
Men som så ofte med lavprisdekk er også Radar en «one trick pony». Når testrundene på is er over, har ikke dekket så mye mer å tilby av verdi. Lange bremsestrekninger på både våt og tørr asfalt, tidlig vannplaning, høy støy og tross kraftig understyrt grepbalanse bryter det ut i tydelig retursladd i unnamanøvertestene.
Best av de dårligste er en mager trøst når Radar uansett ikke er verdt sin (lave) pris.
● Under ser du informasjon om dekket, og tabell med sammenlikning. Klikk her hvis du vil ha all teknisk info om testene.
Radar Dimax Ice
51 poeng
Last- og hastighetsindeks:94TMontering:Rotasjonsretning
Fakta
Produksjonsland:Kina Produksjonsdato:12/06 2023 Pigger:nei
Mønsterdybde: 8,0 mm
Vekt: 9,9 kg
Hardhetstall (Shore): 53
Snø
Akselerasjon:3 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:6
Is
Akselerasjon:2 Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:9
Tørr asfalt
Bremselengde:3 Kjøreegenskaper:1
Våt asfalt
Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:2 Vannplaning:2
Annet
Støy:2 Forbruk:3
Poengoversikt piggfrie dekk:
Disiplin | Maks poeng | Goodyear | Continental | Nokian | Michelin | Hankook | Helårsdekk | Radar | GreenMax |
Akselerasjon på is | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 2 | 1 | 2 | 1 |
Bremsing på is | 15 | 12 | 15 | 15 | 15 | 6 | 3 | 6 | 3 |
Kjøring på is | 15 | 12 | 15 | 15 | 9 | 6 | 3 | 9 | 6 |
Poeng på is | 35 | 28 | 35 | 35 | 29 | 14 | 7 | 17 | 10 |
Akselerasjon på snø | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 |
Bremsing på snø | 10 | 10 | 8 | 10 | 10 | 8 | 6 | 8 | 8 |
Kjøring på snø | 10 | 10 | 10 | 10 | 8 | 8 | 2 | 6 | 2 |
Poeng på snø | 25 | 25 | 22 | 24 | 22 | 20 | 12 | 17 | 14 |
Bremsing på våt asfalt | 10 | 10 | 8 | 6 | 8 | 8 | 10 | 4 | 4 |
Kjøring på våt asfalt | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 2 | 2 |
Vannplaning på våt asfalt | 5 | 5 | 2 | 2 | 4 | 4 | 5 | 2 | 4 |
Poeng på våt asfalt | 20 | 20 | 14 | 12 | 16 | 15 | 20 | 8 | 10 |
Bremsing tørr asfalt | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 3 |
Kjøring på tørr asfalt | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 1 | 1 |
Poeng på tørr asfalt | 10 | 9 | 9 | 8 | 9 | 8 | 10 | 4 | 4 |
Drivstofforbruk | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 |
Støy | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 1 | 2 | 4 |
Sum | 100 | 92 | 90 | 87 | 83 | 65 | 54 | 51 | 45 |
Plassering | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Slik beregner vi poeng
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1–5.
Verdiene er slik:
5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
● Vurderingen baserer seg på våre måleresultater og tar i betraktning hvor stort prosentvis avvik det er fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene, samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen. For vurderingen av kjøreegenskaper og veistøy er også den subjektive opplevelsen til sjåførene en viktig faktor i vurderingen.
● Det er visse deltester vi vektlegger som mer kritiske enn andre og multipliserer derfor vurderingen med to eller tre. Slik kan kjøring og bremsing på is gi opp til maksimalt 15 poeng, mens bremsing på tørr vei gir maksimalt fem poeng.
● Dette gir et sluttresultat som premierer de kritiske vinteregenskapene høyere enn kvalitetene på bar asfalt, hvor forskjellene er mindre.
● Vi anbefaler sterkt at du ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper for de veiforholdene som du oftest kjører på eller anser for å være viktigst for din bruk.