Radar Dimax Ice

Radar Dimax Ice (piggfritt):

OK på is, lite mer å tilby

Radar fra Singapore har fått eksperthjelp fra tidligere Nokian-ingeniører for å samle vinterkompetanse.

Publisert Sist oppdatert

Pluss:

Akseptabelt svinggrep på is.

Minus:

Svimete styring, vannplaning, støy, vanskelig å kjøre under press.

Kanskje er det de finske innslagene som har gjort at man har fokusert så tydelig på isgrepet.

Gummiblandingen er en av de mykeste i testen, og dekket overrasker med et akseptabelt grep på is og et svinggrep som matcher visse premiumprodusenter. 

Men som så ofte med lavprisdekk er også Radar en «one trick pony». Når testrundene på is er over, har ikke dekket så mye mer å tilby av verdi. Lange bremsestrekninger på både våt og tørr asfalt, tidlig vannplaning, høy støy og tross kraftig understyrt grepbalanse bryter det ut i tydelig retursladd i unnamanøvertestene. 

Best av de dårligste er en mager trøst når Radar uansett ikke er verdt sin (lave) pris. 

● Under ser du informasjon om dekket, og tabell med sammenlikning. Klikk her hvis du vil ha all teknisk info om testene.

Radar Dimax Ice

51 poeng

Last- og hastighetsindeks:94TMontering:Rotasjonsretning

Fakta

Produksjonsland:Kina Produksjonsdato:12/06 2023 Pigger:nei

Mønsterdybde: 8,0 mm
Vekt: 9,9 kg
Hardhetstall (Shore): 53

Snø

Akselerasjon:3 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:6

Is

Akselerasjon:2 Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:9

Tørr asfalt

Bremselengde:3 Kjøreegenskaper:1

Våt asfalt

Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:2 Vannplaning:2

Annet

Støy:2 Forbruk:3

Poengoversikt piggfrie dekk:

Disiplin Maks poeng Goodyear Continental Nokian Michelin Hankook Helårsdekk Radar GreenMax
Akselerasjon på is545552121
Bremsing på is15121515156363
Kjøring på is1512151596396
Poeng på is35283535291471710
Akselerasjon på snø554444434
Bremsing på snø1010810108688
Kjøring på snø1010101088262
Poeng på snø252522242220121714
Bremsing på våt asfalt101086881044
Kjøring på våt asfalt554443522
Vannplaning på våt asfalt552244524
Poeng på våt asfalt20201412161520810
Bremsing tørr asfalt545554533
Kjøring på tørr asfalt554344511
Poeng på tørr asfalt10998981044
Drivstofforbruk555544433
Støy555334124
Sum1009290878365545145
Plassering12345678

Slik beregner vi poeng

I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1–5.

Verdiene er slik:

5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.

● Vurderingen baserer seg på våre måleresultater og tar i betraktning hvor stort prosentvis avvik det er fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene, samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen. For vurderingen av kjøreegenskaper og veistøy er også den subjektive opplevelsen til sjåførene en viktig faktor i vurderingen.

● Det er visse deltester vi vektlegger som mer kritiske enn andre og multipliserer derfor vurderingen med to eller tre. Slik kan kjøring og bremsing på is gi opp til maksimalt 15 poeng, mens bremsing på tørr vei gir maksimalt fem poeng.

● Dette gir et sluttresultat som premierer de kritiske vinteregenskapene høyere enn kvalitetene på bar asfalt, hvor forskjellene er mindre.

● Vi anbefaler sterkt at du ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper for de veiforholdene som du oftest kjører på eller anser for å være viktigst for din bruk.