Hankook Winter i*cept iZ 2 W616 (piggfritt):
Grepet på is er tydelig dårligere
Hankooks piggfrie dekk er ett av de eldste i dette segmentet. Det ble lansert allerede i 2016.
Pluss:
Stabilitet ved kjøring rett frem på bar vei.
Minus:
Isgrep, for lange bremsestrekninger på alle underlag.
Alderen merkes ved at det har vanskelig for å balansere vintergrep med asfaltegenskaper.
Grepet på is er tydelig dårligere enn de øvrige premiumdekkene, både når det gjelder bremseytelse og evnen til å ta svingene. Også på snø havner Hankook etter.
På bar vei viser dekket seg fra sin beste side med god styrefølelse og god rett-frem-stabilitet. I tillegg er både støynivået og rullemotstanden lav.
Men selve asfaltgrepet klarer ikke å matche de beste, blant annet på grunn av litt for lange bremsestrekninger.
Også denne gangen havner Hankook midt i feltet, ja, nå også på den nedre halvdelen av resultatlisten, med en femteplass når poengene summeres opp.
● Under ser du informasjon om dekket, og tabell med sammenlikning. Klikk her hvis du vil ha all teknisk info om testene.
Hankook Winter i*cept iZ 2 W616
65 poeng
Last- og hastighetsindeks:94TMontering:Rotasjonsretning
Fakta
Produksjonsland:Sør-Korea Produksjonsdato:05/06 2023 Pigger:nei
Mønsterdybde: 8,3 mm
Vekt: 9,6 kg
Hardhetstall (Shore): 63
Snø
Akselerasjon:4 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:8
Is
Akselerasjon:2 Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:6
Tørr asfalt
Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:4
Våt asfalt
Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:3 Vannplaning:4
Annet
Støy:4 Forbruk:4
Poengoversikt piggfrie dekk:
Disiplin | Maks poeng | Goodyear | Continental | Nokian | Michelin | Hankook | Helårsdekk | Radar | GreenMax |
Akselerasjon på is | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 2 | 1 | 2 | 1 |
Bremsing på is | 15 | 12 | 15 | 15 | 15 | 6 | 3 | 6 | 3 |
Kjøring på is | 15 | 12 | 15 | 15 | 9 | 6 | 3 | 9 | 6 |
Poeng på is | 35 | 28 | 35 | 35 | 29 | 14 | 7 | 17 | 10 |
Akselerasjon på snø | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 |
Bremsing på snø | 10 | 10 | 8 | 10 | 10 | 8 | 6 | 8 | 8 |
Kjøring på snø | 10 | 10 | 10 | 10 | 8 | 8 | 2 | 6 | 2 |
Poeng på snø | 25 | 25 | 22 | 24 | 22 | 20 | 12 | 17 | 14 |
Bremsing på våt asfalt | 10 | 10 | 8 | 6 | 8 | 8 | 10 | 4 | 4 |
Kjøring på våt asfalt | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 2 | 2 |
Vannplaning på våt asfalt | 5 | 5 | 2 | 2 | 4 | 4 | 5 | 2 | 4 |
Poeng på våt asfalt | 20 | 20 | 14 | 12 | 16 | 15 | 20 | 8 | 10 |
Bremsing tørr asfalt | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 3 |
Kjøring på tørr asfalt | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 1 | 1 |
Poeng på tørr asfalt | 10 | 9 | 9 | 8 | 9 | 8 | 10 | 4 | 4 |
Drivstofforbruk | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 |
Støy | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 1 | 2 | 4 |
Sum | 100 | 92 | 90 | 87 | 83 | 65 | 54 | 51 | 45 |
Plassering | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Slik beregner vi poeng
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1–5.
Verdiene er slik:
5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
● Vurderingen baserer seg på våre måleresultater og tar i betraktning hvor stort prosentvis avvik det er fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene, samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen. For vurderingen av kjøreegenskaper og veistøy er også den subjektive opplevelsen til sjåførene en viktig faktor i vurderingen.
● Det er visse deltester vi vektlegger som mer kritiske enn andre og multipliserer derfor vurderingen med to eller tre. Slik kan kjøring og bremsing på is gi opp til maksimalt 15 poeng, mens bremsing på tørr vei gir maksimalt fem poeng.
● Dette gir et sluttresultat som premierer de kritiske vinteregenskapene høyere enn kvalitetene på bar asfalt, hvor forskjellene er mindre.
● Vi anbefaler sterkt at du ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper for de veiforholdene som du oftest kjører på eller anser for å være viktigst for din bruk.