Helårsdekk Michelin CrossClimate 2:
Overlegent på asfalt, glem is
Vi har med det samme helårsdekket som i vår siste sommerdekktest for å se hvordan det presterer i vinterhalvåret.
Pluss:
Vannplaning, uslåelig våtgrep, styrefølelse på asfalt.
Minus:
Dårlig isgrep, glatt i svingene på både is og snø.
Som forventet for dekktypen havner det langt etter de rene vinterdekkene på is, men det klarer snø greit. Dekket stopper bedre enn det svinger, på både snø og is, og får en ubehagelig lang glidfase når det slipper, noe det gjør tidlig.
På den annen side er det overlegent vinterdekkene i testene på asfalt. Spesielt på våte veier er helårsdekket på et helt annet nivå, og poengsummen her er nok til å slå budsjettdekkene i denne testen.
For den som kan la bilen stå når veiene er hvite, kan helårsdekket være et fornuftig alternativ. Men ikke tenk på å kjøre når det er risiko for is!
● Under ser du informasjon om dekket, og tabell med sammenlikning. Klikk her hvis du vil ha all teknisk info om testene.
Michelin CrossClimate 2
54 poeng
Last- og hastighetsindeks:94VMontering:Rotasjonsretning
Fakta
Produksjonsland:Italia Produksjonsdato:26/06 2023 Pigger:nei
Mønsterdybde: 6,3 mm
Vekt: 8,9 kg
Hardhetstall (Shore): 69
Snø
Akselerasjon:4 Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:2
Is
Akselerasjon:1 Bremselengde:3 Kjøreegenskaper:3
Tørr asfalt
Bremselengde:5 Kjøreegenskaper:5
Våt asfalt
Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:5 Vannplaning:5
Annet
Støy:1 Forbruk:4
Poengoversikt piggfrie dekk:
Disiplin | Maks poeng | Goodyear | Continental | Nokian | Michelin | Hankook | Helårsdekk | Radar | GreenMax |
Akselerasjon på is | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 2 | 1 | 2 | 1 |
Bremsing på is | 15 | 12 | 15 | 15 | 15 | 6 | 3 | 6 | 3 |
Kjøring på is | 15 | 12 | 15 | 15 | 9 | 6 | 3 | 9 | 6 |
Poeng på is | 35 | 28 | 35 | 35 | 29 | 14 | 7 | 17 | 10 |
Akselerasjon på snø | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 |
Bremsing på snø | 10 | 10 | 8 | 10 | 10 | 8 | 6 | 8 | 8 |
Kjøring på snø | 10 | 10 | 10 | 10 | 8 | 8 | 2 | 6 | 2 |
Poeng på snø | 25 | 25 | 22 | 24 | 22 | 20 | 12 | 17 | 14 |
Bremsing på våt asfalt | 10 | 10 | 8 | 6 | 8 | 8 | 10 | 4 | 4 |
Kjøring på våt asfalt | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 2 | 2 |
Vannplaning på våt asfalt | 5 | 5 | 2 | 2 | 4 | 4 | 5 | 2 | 4 |
Poeng på våt asfalt | 20 | 20 | 14 | 12 | 16 | 15 | 20 | 8 | 10 |
Bremsing tørr asfalt | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 3 |
Kjøring på tørr asfalt | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 1 | 1 |
Poeng på tørr asfalt | 10 | 9 | 9 | 8 | 9 | 8 | 10 | 4 | 4 |
Drivstofforbruk | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 |
Støy | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 1 | 2 | 4 |
Sum | 100 | 92 | 90 | 87 | 83 | 65 | 54 | 51 | 45 |
Plassering | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Slik beregner vi poeng
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1–5.
Verdiene er slik:
5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
● Vurderingen baserer seg på våre måleresultater og tar i betraktning hvor stort prosentvis avvik det er fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene, samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen. For vurderingen av kjøreegenskaper og veistøy er også den subjektive opplevelsen til sjåførene en viktig faktor i vurderingen.
● Det er visse deltester vi vektlegger som mer kritiske enn andre og multipliserer derfor vurderingen med to eller tre. Slik kan kjøring og bremsing på is gi opp til maksimalt 15 poeng, mens bremsing på tørr vei gir maksimalt fem poeng.
● Dette gir et sluttresultat som premierer de kritiske vinteregenskapene høyere enn kvalitetene på bar asfalt, hvor forskjellene er mindre.
● Vi anbefaler sterkt at du ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper for de veiforholdene som du oftest kjører på eller anser for å være viktigst for din bruk.