Michelin X-Ice Snow (piggfritt):
Klasseledende bremsestrekninger
Michelin er et hardere vinterdekk, det eneste piggfrie dekket i testen med hastighetsklassifisering over 200 km/t.
Pluss:
Bremseevne på alle underlag, styrefølelse på bar vei.
Minus:
Generelt lavere svinggrep, noe høy veistøy.
Likevel oppviser det klasseledende bremsestrekninger på is. Derimot klarer det ikke like høy svinghastighet på vinterføre som de beste. Det slipper grepet både tidligere og plutseligere enn flere andre.
De fine bremseresultatene fortsetter i testomgangene på asfalt. Det har også en lineær styrefølelse på bar vei med god rett-frem-stabilitet, men selv i testene på asfalt er svinggrepet noe lavere enn hos de beste. Michelin reagerer saktere med en tydelig understyrt balanse under press.
Litt dårligere evne til å ta svingene trekker ned, og tross andre fine egenskaper resulterer det i at Michelin havner like utenfor pallen.
● Under ser du informasjon om dekket, og tabell med sammenlikning. Klikk her hvis du vil ha all teknisk info om testene.
Michelin X-Ice Snow
83 poeng
Last- og hastighetsindeks:94HMontering:Rotasjonsretning
Fakta
Produksjonsland:Kina Produksjonsdato:12/06 2023 Pigger:nei
Mønsterdybde: 8,0 mm
Vekt: 10 kg
Hardhetstall (Shore): 60
Snø
Akselerasjon:4 Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:8
Is
Akselerasjon:5 Bremselengde:15 Kjøreegenskaper:9
Tørr asfalt
Bremselengde:5 Kjøreegenskaper:4
Våt asfalt
Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:4 Vannplaning:4
Annet
Støy:3 Forbruk:4
Poengoversikt piggfrie dekk:
Disiplin | Maks poeng | Goodyear | Continental | Nokian | Michelin | Hankook | Helårsdekk | Radar | GreenMax |
Akselerasjon på is | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 2 | 1 | 2 | 1 |
Bremsing på is | 15 | 12 | 15 | 15 | 15 | 6 | 3 | 6 | 3 |
Kjøring på is | 15 | 12 | 15 | 15 | 9 | 6 | 3 | 9 | 6 |
Poeng på is | 35 | 28 | 35 | 35 | 29 | 14 | 7 | 17 | 10 |
Akselerasjon på snø | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 |
Bremsing på snø | 10 | 10 | 8 | 10 | 10 | 8 | 6 | 8 | 8 |
Kjøring på snø | 10 | 10 | 10 | 10 | 8 | 8 | 2 | 6 | 2 |
Poeng på snø | 25 | 25 | 22 | 24 | 22 | 20 | 12 | 17 | 14 |
Bremsing på våt asfalt | 10 | 10 | 8 | 6 | 8 | 8 | 10 | 4 | 4 |
Kjøring på våt asfalt | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 2 | 2 |
Vannplaning på våt asfalt | 5 | 5 | 2 | 2 | 4 | 4 | 5 | 2 | 4 |
Poeng på våt asfalt | 20 | 20 | 14 | 12 | 16 | 15 | 20 | 8 | 10 |
Bremsing tørr asfalt | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 3 |
Kjøring på tørr asfalt | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 1 | 1 |
Poeng på tørr asfalt | 10 | 9 | 9 | 8 | 9 | 8 | 10 | 4 | 4 |
Drivstofforbruk | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 |
Støy | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 1 | 2 | 4 |
Sum | 100 | 92 | 90 | 87 | 83 | 65 | 54 | 51 | 45 |
Plassering | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Slik beregner vi poeng
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1–5.
Verdiene er slik:
5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
● Vurderingen baserer seg på våre måleresultater og tar i betraktning hvor stort prosentvis avvik det er fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene, samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen. For vurderingen av kjøreegenskaper og veistøy er også den subjektive opplevelsen til sjåførene en viktig faktor i vurderingen.
● Det er visse deltester vi vektlegger som mer kritiske enn andre og multipliserer derfor vurderingen med to eller tre. Slik kan kjøring og bremsing på is gi opp til maksimalt 15 poeng, mens bremsing på tørr vei gir maksimalt fem poeng.
● Dette gir et sluttresultat som premierer de kritiske vinteregenskapene høyere enn kvalitetene på bar asfalt, hvor forskjellene er mindre.
● Vi anbefaler sterkt at du ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper for de veiforholdene som du oftest kjører på eller anser for å være viktigst for din bruk.