Continental VikingContact 8 (piggfritt):
Ligger på jevnt, høyt nivå
Sesongens store nyhet er VikingContact8 som har fått en EV-merking for å forsikre elbileiere om at dekket passer til alle typer biler, også elbiler.
Pluss:
Trygt og lett å kjøre under press på alle underlag.
Minus:
Vannplaning.
Som forgjengeren presterer det på et jevnt og høyt nivå. Forskjellen fra tidligere er en forbedret stabilitet i testrundene på asfalt, sannsynligvis en tilpasning til moderne ladbare biler som har høyere egenvekt.
Den forbedrede stabiliteten på bar vei går på bekostning av isgrepet. Det er fortsatt på et høyt nivå, spesielt er Continental lett å kjøre under press, men det er ikke lenger aller best når det gjelder bremsing og akselerasjon.
Et dårligere resultat i vannplaningsdisiplinen gjør at Continentals nye friksjonsdekk må nøye seg med sølv i denne testen.
● Under ser du informasjon om dekket, og tabell med sammenlikning. Klikk her hvis du vil ha all teknisk info om testene.
Continental VikingContact 8
90 poeng
Last- og hastighetsindeks:94TMontering: Rotasjonsretning
Fakta
Produksjonsland:Tyskland Produksjonsdato:04/12 2023 Pigger:nei
Mønsterdybde: 7,9 mm
Vekt: 9,9 kg
Hardhetstall (Shore): 56
Snø
Akselerasjon:4 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:10
Is
Akselerasjon:5 Bremselengde:15 Kjøreegenskaper:15
Tørr asfalt
Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:5
Våt asfalt
Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:4 Vannplaning:2
Annet
Støy:5 Forbruk:5
Poengoversikt piggfrie dekk:
Disiplin | Maks poeng | Goodyear | Continental | Nokian | Michelin | Hankook | Helårsdekk | Radar | GreenMax |
Akselerasjon på is | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 2 | 1 | 2 | 1 |
Bremsing på is | 15 | 12 | 15 | 15 | 15 | 6 | 3 | 6 | 3 |
Kjøring på is | 15 | 12 | 15 | 15 | 9 | 6 | 3 | 9 | 6 |
Poeng på is | 35 | 28 | 35 | 35 | 29 | 14 | 7 | 17 | 10 |
Akselerasjon på snø | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 |
Bremsing på snø | 10 | 10 | 8 | 10 | 10 | 8 | 6 | 8 | 8 |
Kjøring på snø | 10 | 10 | 10 | 10 | 8 | 8 | 2 | 6 | 2 |
Poeng på snø | 25 | 25 | 22 | 24 | 22 | 20 | 12 | 17 | 14 |
Bremsing på våt asfalt | 10 | 10 | 8 | 6 | 8 | 8 | 10 | 4 | 4 |
Kjøring på våt asfalt | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 2 | 2 |
Vannplaning på våt asfalt | 5 | 5 | 2 | 2 | 4 | 4 | 5 | 2 | 4 |
Poeng på våt asfalt | 20 | 20 | 14 | 12 | 16 | 15 | 20 | 8 | 10 |
Bremsing tørr asfalt | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 3 |
Kjøring på tørr asfalt | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 1 | 1 |
Poeng på tørr asfalt | 10 | 9 | 9 | 8 | 9 | 8 | 10 | 4 | 4 |
Drivstofforbruk | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 |
Støy | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 1 | 2 | 4 |
Sum | 100 | 92 | 90 | 87 | 83 | 65 | 54 | 51 | 45 |
Plassering | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Slik beregner vi poeng
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1–5.
Verdiene er slik:
5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
● Vurderingen baserer seg på våre måleresultater og tar i betraktning hvor stort prosentvis avvik det er fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene, samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen. For vurderingen av kjøreegenskaper og veistøy er også den subjektive opplevelsen til sjåførene en viktig faktor i vurderingen.
● Det er visse deltester vi vektlegger som mer kritiske enn andre og multipliserer derfor vurderingen med to eller tre. Slik kan kjøring og bremsing på is gi opp til maksimalt 15 poeng, mens bremsing på tørr vei gir maksimalt fem poeng.
● Dette gir et sluttresultat som premierer de kritiske vinteregenskapene høyere enn kvalitetene på bar asfalt, hvor forskjellene er mindre.
● Vi anbefaler sterkt at du ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper for de veiforholdene som du oftest kjører på eller anser for å være viktigst for din bruk.