GreenMax Winter Ice I-15 (piggfritt):
Styr unna dette dekket
Det kinesiske merket Greenmax het tidligere Linglong, derav LL som lever videre i navnet.
Pluss:
Vannplaning, veistøy.
Minus:
Sladder lett når det kommer under press, generelt lavt grep.
Budsjettdekk har en tendens til å være bra på en eller to ting. Mens Radar har valgt isgrep som sin styrke, viser Greenmax lavt støynivå og god motstandskraft mot vannplaning. Men deretter er det slutt på positive vurderinger.
Gummiblandingen er relativt hard, og isgrepet er knapt bedre enn helårsdekket. På vinterveier slipper det tidlig og bryter ut i plutselige sladder uten forvarsel, på både is og snø.
Den samme oppførselen går igjen i unnamanøvertestene på tørr asfalt, der Greenmax sladder uten å varsle og er vanskelig å kontrollere. Lange bremselengder på asfalt og høy rullemotstand bekrefter den gitte sisteplassen. Unngå dette dekket!
● Under ser du informasjon om dekket, og tabell med sammenlikning. Klikk her hvis du vil ha all teknisk info om testene.
GreenMax Winter Ice I-15
45 poeng
Last- og hastighetsindeks:94TMontering:Rotasjonsretning
Fakta
Produksjonsland:Kina Produksjonsdato:11/09 2023 Pigger:nei
Mønsterdybde: 8,9 mm
Vekt: 9,8 kg
Hardhetstall (Shore): 60
Snø
Akselerasjon:4 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:2
Is
Akselerasjon:1 Bremselengde:3 Kjøreegenskaper:6
Tørr asfalt
Bremselengde:3 Kjøreegenskaper:1
Våt asfalt
Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:2 Vannplaning:4
Annet
Støy:4 Forbruk:3
Poengoversikt piggfrie dekk:
Disiplin | Maks poeng | Goodyear | Continental | Nokian | Michelin | Hankook | Helårsdekk | Radar | GreenMax |
Akselerasjon på is | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 2 | 1 | 2 | 1 |
Bremsing på is | 15 | 12 | 15 | 15 | 15 | 6 | 3 | 6 | 3 |
Kjøring på is | 15 | 12 | 15 | 15 | 9 | 6 | 3 | 9 | 6 |
Poeng på is | 35 | 28 | 35 | 35 | 29 | 14 | 7 | 17 | 10 |
Akselerasjon på snø | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 |
Bremsing på snø | 10 | 10 | 8 | 10 | 10 | 8 | 6 | 8 | 8 |
Kjøring på snø | 10 | 10 | 10 | 10 | 8 | 8 | 2 | 6 | 2 |
Poeng på snø | 25 | 25 | 22 | 24 | 22 | 20 | 12 | 17 | 14 |
Bremsing på våt asfalt | 10 | 10 | 8 | 6 | 8 | 8 | 10 | 4 | 4 |
Kjøring på våt asfalt | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 2 | 2 |
Vannplaning på våt asfalt | 5 | 5 | 2 | 2 | 4 | 4 | 5 | 2 | 4 |
Poeng på våt asfalt | 20 | 20 | 14 | 12 | 16 | 15 | 20 | 8 | 10 |
Bremsing tørr asfalt | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 3 |
Kjøring på tørr asfalt | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 1 | 1 |
Poeng på tørr asfalt | 10 | 9 | 9 | 8 | 9 | 8 | 10 | 4 | 4 |
Drivstofforbruk | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 |
Støy | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 1 | 2 | 4 |
Sum | 100 | 92 | 90 | 87 | 83 | 65 | 54 | 51 | 45 |
Plassering | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Slik beregner vi poeng
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1–5.
Verdiene er slik:
5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
● Vurderingen baserer seg på våre måleresultater og tar i betraktning hvor stort prosentvis avvik det er fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene, samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen. For vurderingen av kjøreegenskaper og veistøy er også den subjektive opplevelsen til sjåførene en viktig faktor i vurderingen.
● Det er visse deltester vi vektlegger som mer kritiske enn andre og multipliserer derfor vurderingen med to eller tre. Slik kan kjøring og bremsing på is gi opp til maksimalt 15 poeng, mens bremsing på tørr vei gir maksimalt fem poeng.
● Dette gir et sluttresultat som premierer de kritiske vinteregenskapene høyere enn kvalitetene på bar asfalt, hvor forskjellene er mindre.
● Vi anbefaler sterkt at du ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper for de veiforholdene som du oftest kjører på eller anser for å være viktigst for din bruk.