Goodyear Ultragrip Ice 3 (piggfritt):
Full pott på både snø og asfalt
Goodyear skiller seg ut som det piggfrie alternativet som håndterer våte veier aller best.
Pluss:
Klasseledende på våte veier, godt snøgrep, rullemotstand.
Minus:
Noe lavere isgrep enn de aller beste.
Motstandskraften mot vannplaning er klasseledende. Det klarer høyere svinghastigheter på både våt og tørr asfalt, i tillegg til at det oppviser korte bremsestrekninger på bar vei. Dessuten er styrefølelsen på asfalt den beste av alle.
Til tross for at Goodyear har prioritert asfaltegenskapene høyt, presterer det også på topp når det ruller på snø. Derimot havner det litt bak de beste i is-rundene, hvor det er noe vanskeligere å balansere på grepgrensen og slipper relativt plutselig.
Goodyear er det beste dekket for den som mest kjører på bar vei, men som fortsatt vil ha et høyt vintergrep. Full pott på både snø og asfalt gir sammenlagtseier.
Goodyear Ultragrip Ice 3
92 poeng
Last- og hastighetsindeks:94TMontering:Rotasjonsretning
Fakta
Produksjonsland:Polen Produksjonsdato:26/06 2023 Pigger:nei
Mønsterdybde: 7,5 mm
Vekt: 9,5 kg
Hardhetstall (Shore): 60
Snø
Akselerasjon:5 Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:10
Is
Akselerasjon:4 Bremselengde:12 Kjøreegenskaper:12
Tørr asfalt
Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:5
Våt asfalt
Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:5 Vannplaning:5
Annet
Støy:5 Forbruk:5
Poengoversikt piggfrie dekk:
Disiplin | Maks poeng | Goodyear | Continental | Nokian | Michelin | Hankook | Helårsdekk | Radar | GreenMax |
Akselerasjon på is | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 2 | 1 | 2 | 1 |
Bremsing på is | 15 | 12 | 15 | 15 | 15 | 6 | 3 | 6 | 3 |
Kjøring på is | 15 | 12 | 15 | 15 | 9 | 6 | 3 | 9 | 6 |
Poeng på is | 35 | 28 | 35 | 35 | 29 | 14 | 7 | 17 | 10 |
Akselerasjon på snø | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 |
Bremsing på snø | 10 | 10 | 8 | 10 | 10 | 8 | 6 | 8 | 8 |
Kjøring på snø | 10 | 10 | 10 | 10 | 8 | 8 | 2 | 6 | 2 |
Poeng på snø | 25 | 25 | 22 | 24 | 22 | 20 | 12 | 17 | 14 |
Bremsing på våt asfalt | 10 | 10 | 8 | 6 | 8 | 8 | 10 | 4 | 4 |
Kjøring på våt asfalt | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 2 | 2 |
Vannplaning på våt asfalt | 5 | 5 | 2 | 2 | 4 | 4 | 5 | 2 | 4 |
Poeng på våt asfalt | 20 | 20 | 14 | 12 | 16 | 15 | 20 | 8 | 10 |
Bremsing tørr asfalt | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 3 |
Kjøring på tørr asfalt | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 1 | 1 |
Poeng på tørr asfalt | 10 | 9 | 9 | 8 | 9 | 8 | 10 | 4 | 4 |
Drivstofforbruk | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 |
Støy | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 1 | 2 | 4 |
Sum | 100 | 92 | 90 | 87 | 83 | 65 | 54 | 51 | 45 |
Plassering | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Slik beregner vi poeng
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1–5.
Verdiene er slik:
5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
● Vurderingen baserer seg på våre måleresultater og tar i betraktning hvor stort prosentvis avvik det er fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene, samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen. For vurderingen av kjøreegenskaper og veistøy er også den subjektive opplevelsen til sjåførene en viktig faktor i vurderingen.
● Det er visse deltester vi vektlegger som mer kritiske enn andre og multipliserer derfor vurderingen med to eller tre. Slik kan kjøring og bremsing på is gi opp til maksimalt 15 poeng, mens bremsing på tørr vei gir maksimalt fem poeng.
● Dette gir et sluttresultat som premierer de kritiske vinteregenskapene høyere enn kvalitetene på bar asfalt, hvor forskjellene er mindre.
● Vi anbefaler sterkt at du ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper for de veiforholdene som du oftest kjører på eller anser for å være viktigst for din bruk.