Akselerasjon 5–25 km/t, gjennomsnitt av to omganger med tolv starter per dekk. Michelin har det aller beste startgrepet, men også Nokian og Continental imponerer. Sist er Greenmax, som trenger nesten dobbelt så lang tid for å nå 25 km/t, blir til og med slått av helårsdekket fra Michelin.
Annonse
Akselerasjon på is, 5–25 km/t
Merke
Tid i sekunder
Michelin
7,53
Nokian
8,01
Continental
8,44
Goodyear
8,99
Radar
10,97
Hankook
11,05
Helårsdekk
12,96
Greenmax
13
BREMSING PÅ IS
Innendørs, -5 til -6°
ABS-bremsing 25–5 km/t, gjennomsnitt av 24 nedbremsinger i to omganger. Michelin stopper best av alle. Nokian og Continental følger nærmest med Goodyear like bak, deretter kommer budsjettdekket Radar før Hankook. Helårsdekket trenger nesten to billengder ekstra i stoppavstand sammenlignet med Michelin.
Bremsing på is, 25–5 km/t
Merke
m
Michelin
10,69
Nokian
11,37
Continental
11,97
Goodyear
12,75
Radar
15,56
Hankook
15,68
Greenmax
18,38
Helårsdekk
18,39
KJØRING PÅ IS
Skyet, -9 til -10° og -9 til -11°
Gjennomsnitt av tre runder i to bolker. Continental er forutsigbar på grepgrensen og Nokian imponerer med lett håndtering i svingene.
Radar klarer høyere svinghastigheter enn Michelin, men veksler urolig mellom under- og overstyring.
Helårsdekket har en veldig lang glidfase mellom tap av grep og gjenoppretting.
Annonse
Kjøring på is
Merke
tid/sek
Continental
64,6
Nokian
65
Goodyear
66,4
Radar
67
Michelin
67,8
Hankook
69,3
Greenmax
69,7
Helårsdekk
72,8
AKSELERASJON PÅ SNØ
Skyet, -6 til -9° og -8 til -9°
Akselerasjon 5–35 km/t, gjennomsnitt av tolv starter i to omganger.
Ulikt fra is er det små forskjeller mellom dekkene på snø.
Goodyear har det beste startgrepet, deretter er det jevnt mellom de andre dekkene med seks dekk innenfor en drøy tidel. Unntaket er Radar som er ti prosent tregere enn Goodyear.
Akselerasjon på snø, 5–35 km/t
Merke
sek
Goodyear
4,04
Continental
4,19
Hankook
4,2
Nokian
4,2
Helårsdekk
4,21
Michelin
4,23
Greenmax
4,3
Radar
4,46
BREMSING PÅ SNØ
Skyet, -6 til -9° (begge runder)
ABS-bremsing 35–5 km/t, gjennomsnitt etter totalt 24 nedbremsinger i to omganger. En ledertrio med Goodyear, Nokian og Michelin har det aller beste bremsegrepet med Goodyear som det beste. Deretter er det jevnt mellom Continental og Hankook. Den lengste stoppstrekningen har helårsdekket.
Annonse
Bremsing på snø, 35–5 km/t
Merke
m
Goodyear
12,43
Nokian
12,46
Michelin
12,5
Continental
12,72
Hankook
12,73
Radar
12,8
Greenmax
12,98
Helårsdekk
13,28
KJØRING PÅ SNØ
Skyet, -5 til -6° og -6 til -7°
Gjennomsnittlig rundetid fra totalt seks runder i to testomganger. Goodyear klarer høye svinghastigheter med en stabil bakaksel som følger sporet uten sladdtendenser. Nokian har raske reaksjoner, mens Continental har en viss tendens til bakvognsslipp nær bilen er på grepgrensen. Vanskeligst å kjøre er Greenmax som bryter ut i sladd i hver sving.
Kjøring på snø
Merke
sek
Goodyear
79,6
Continental
79,7
Nokian
79,7
Michelin
81
Hankook
81,5
Radar
81,8
GreenMax
83
Helårsdekk
84,7
BREMSING PÅ VÅT ASFALT
Sol, +13 til +15°
Bremseavstand 80–5 km/t. Helårsdekket er ikke bare best, men helt overlegent! Goodyear, som er i en klasse for seg blant vinterdekkene, stopper hele ti meter senere, noe som gir 37 prosent dårligere bremseytelse. Budsjettdekkene fra Radar og Greenmax trenger ytterligere fem meter for å stoppe.
Annonse
Bremsing på våt asfalt, 80–5 km/t
Merke
m
Helårsdekk
27,49
Goodyear
37,55
Michelin
39,1
Conti
40,1
Hankook
40,36
Nokian
41,92
Greenmax
42,48
Radar
42,66
KJØRING PÅ VÅT ASFALT
Sol, +8 til +10°
Gjennomsnittlig tid av tre runder. Blant de piggfrie har Goodyear de beste kjøreegenskapene i svingene på våt asfalt, fulgt av Continental. Nokian er mer lett kontrollerbart enn tydelig understyrte Michelin. Hankook har generelt lavere våtgrep i svingene. Men: Igjen viser helårsdekket at det er i en klasse for seg på bar vei.
Kjøring på våt asfalt
Merke
sek
Helårsdekk
38,4
Goodyear
40,6
Conti
41,2
Michelin
41,7
Nokian
41,7
Hankook
42,5
Radar
43,9
Greenmax
44,3
VANNPLANING
Skyet, +6 til +7°
Hastigheten der drivhjulene snurrer 15 prosent fortere enn faktisk fart under akselerasjon i sju millimeter dypt vann. Vannplaning er en akilleshæl for piggfrie dekk laget for nordiske forhold. Goodyear er best i sin klasse, fulgt av Michelin. Men begge er langt etter det overlegne helårsdekket. Desto dårligere presterer Nokian og Continental.
Annonse
Vannplaning
Merke
km/t
Helårsdekk
86
Goodyear
68,5
Michelin
64,7
GreenMax
63,3
Hankook
62,4
Continental
59,8
Nokian
59,8
Radar
58,2
KJØRING PÅ TØRR ASFALT
Sol, +11 til +14°
Subjektiv vurdering basert på ulike kjøremomenter, blant annet stabilitet rett frem, små og store rattutslag, slalåm- og unnamanøvertest, samt gassavslag i svinger. Goodyear trives best av alle på asfalt. Continentals nye dekk oppviser enda bedre stabilitet enn forgjengeren. Radar og Greenmax får bred retursladd i kjøreforsøkene.
Kjøring på tørr asfalt
Merke
karakter
Helårsdekk
5
Goodyear
5
Conti
4
Hankook
4
Michelin
4
Nokian
3
Greenmax
1
Radar
1
BREMSING PÅ TØRR ASFALT
Sol, +15 til +17°
Bremseavstand 80–5 km/t. Bak helårsdekket er det ganske jevnt mellom dekkene på tørr asfalt. Best av vinterdekkene er Continental, Nokian og Michelin. Til tross for at det er dårlig på is, skuffer Greenmax negativt ved også å ha testens dårligste grep på asfalt.
Annonse
Bremsing på tørr asfalt
Merke
m
Helårsdekk
25,85
Conti
31,2
Nokian
31,35
Michelin
31,57
Goodyear
32,1
Hankook
32,37
Radar
32,61
Greenmax
32,72
DRIVSTOFFORBRUK
Sol, +8 til +12°
Målt med Volkswagen Golf GTI i 60 km/t rundt en ovalbane. Goodyear ruller aller lettest, fulgt av Continental og Nokian. Helårsdekket ruller tyngre enn vinterdekkene, med unntak av budsjettdekkene Radar og Greenmax. På 1000 mil koster Greenmax 665 kroner mer enn Goodyear i drivstoff, gitt en bensinpris på 19 kr/liter.
Forbruk
Merke
l/100 km
Goodyear
5,25
Continental
5,3
Nokian
5,3
Hankook
5,4
Michelin
5,45
Helårsdekk
5,45
Radar
5,55
Greenmax
5,6
STØY
Sol, +15° til +16°
Kupéstøyen måles med desibelmåler som analyserer lyden ved førerens hode i ti sekunder, men den subjektive vurderingen av hvordan veistøyens ulike frekvenser oppleves for øret veier tyngst i vurderingen. Lavest støynivå har Continental og Goodyear. Også Greenmax og Hankook har en mild lydprofil. Radar har tydelig forhøyet støynivå allerede i lav fart. Med en stiv stamme som et sommerdekk er imidlertid helårsdekket det klart mest støyende.