SAMMENLIKN SELV: Se testresultatene under.

Motors store test 2024

Piggfrie dekk: alle tall og delresultater

Her ser du alle tall og vurderinger fra piggfritesten.

Publisert Sist oppdatert

AKSELERASJON PÅ IS 

Innendørs, -5 til -6° 

Akselerasjon 5–25 km/t, gjennomsnitt av to omganger med tolv starter per dekk. Michelin har det aller beste startgrepet, men også Nokian og Continental imponerer. Sist er Greenmax, som trenger nesten dobbelt så lang tid for å nå 25 km/t, blir til og med slått av helårsdekket fra Michelin. 

Akselerasjon på is, 5–25 km/t

Merke Tid i sekunder
Michelin7,53
Nokian8,01
Continental8,44
Goodyear8,99
Radar10,97
Hankook11,05
Helårsdekk12,96
Greenmax13

BREMSING PÅ IS 

Innendørs, -5 til -6° 

ABS-bremsing 25–5 km/t, gjennomsnitt av 24 nedbremsinger i to omganger. Michelin stopper best av alle. Nokian og Continental følger nærmest med Goodyear like bak, deretter kommer budsjettdekket Radar før Hankook. Helårsdekket trenger nesten to billengder ekstra i stoppavstand sammenlignet med Michelin. 

Bremsing på is, 25–5 km/t

Merke m
Michelin10,69
Nokian11,37
Continental11,97
Goodyear12,75
Radar15,56
Hankook15,68
Greenmax18,38
Helårsdekk18,39

KJØRING PÅ IS 

Skyet, -9 til -10° og -9 til -11° 

Gjennomsnitt av tre runder i to bolker. Continental er forutsigbar på grepgrensen og Nokian imponerer med lett håndtering i svingene. 

Radar klarer høyere svinghastigheter enn Michelin, men veksler urolig mellom under- og overstyring. 

Helårsdekket har en veldig lang glidfase mellom tap av grep og gjenoppretting. 

Kjøring på is

Merke tid/sek
Continental64,6
Nokian65
Goodyear66,4
Radar67
Michelin67,8
Hankook69,3
Greenmax69,7
Helårsdekk72,8

AKSELERASJON PÅ SNØ 

Skyet, -6 til -9° og -8 til -9° 

Akselerasjon 5–35 km/t, gjennomsnitt av tolv starter i to omganger. 

Ulikt fra is er det små forskjeller mellom dekkene på snø. 

Goodyear har det beste startgrepet, deretter er det jevnt mellom de andre dekkene med seks dekk innenfor en drøy tidel. Unntaket er Radar som er ti prosent tregere enn Goodyear. 

Akselerasjon på snø, 5–35 km/t

Merke sek
Goodyear4,04
Continental4,19
Hankook4,2
Nokian4,2
Helårsdekk4,21
Michelin4,23
Greenmax4,3
Radar4,46

BREMSING PÅ SNØ 

Skyet, -6 til -9° (begge runder) 

ABS-bremsing 35–5 km/t, gjennomsnitt etter totalt 24 nedbremsinger i to omganger. En ledertrio med Goodyear, Nokian og Michelin har det aller beste bremsegrepet med Goodyear som det beste. Deretter er det jevnt mellom Continental og Hankook. Den lengste stoppstrekningen har helårsdekket. 

Bremsing på snø, 35–5 km/t

Merke m
Goodyear12,43
Nokian12,46
Michelin12,5
Continental12,72
Hankook12,73
Radar12,8
Greenmax12,98
Helårsdekk13,28

KJØRING PÅ SNØ 

Skyet, -5 til -6° og -6 til -7° 

Gjennomsnittlig rundetid fra totalt seks runder i to testomganger. Goodyear klarer høye svinghastigheter med en stabil bakaksel som følger sporet uten sladdtendenser. Nokian har raske reaksjoner, mens Continental har en viss tendens til bakvognsslipp nær bilen er på grepgrensen. Vanskeligst å kjøre er Greenmax som bryter ut i sladd i hver sving. 

Kjøring på snø

Merke sek
Goodyear79,6
Continental79,7
Nokian79,7
Michelin81
Hankook81,5
Radar81,8
GreenMax83
Helårsdekk84,7

BREMSING PÅ VÅT ASFALT 

Sol, +13 til +15° 

Bremseavstand 80–5 km/t. Helårsdekket er ikke bare best, men helt overlegent! Goodyear, som er i en klasse for seg blant vinterdekkene, stopper hele ti meter senere, noe som gir 37 prosent dårligere bremseytelse. Budsjettdekkene fra Radar og Greenmax trenger ytterligere fem meter for å stoppe. 

Bremsing på våt asfalt, 80–5 km/t

Merke m
Helårsdekk27,49
Goodyear37,55
Michelin39,1
Conti40,1
Hankook40,36
Nokian41,92
Greenmax42,48
Radar42,66

KJØRING PÅ VÅT ASFALT 

Sol, +8 til +10° 

Gjennomsnittlig tid av tre runder. Blant de piggfrie har Goodyear de beste kjøreegenskapene i svingene på våt asfalt, fulgt av Continental. Nokian er mer lett kontrollerbart enn tydelig understyrte Michelin. Hankook har generelt lavere våtgrep i svingene. Men: Igjen viser helårsdekket at det er i en klasse for seg på bar vei. 

Kjøring på våt asfalt

Merke sek
Helårsdekk38,4
Goodyear40,6
Conti41,2
Michelin41,7
Nokian41,7
Hankook42,5
Radar43,9
Greenmax44,3

VANNPLANING 

Skyet, +6 til +7° 

Hastigheten der drivhjulene snurrer 15 prosent fortere enn faktisk fart under akselerasjon i sju millimeter dypt vann. Vannplaning er en akilleshæl for piggfrie dekk laget for nordiske forhold. Goodyear er best i sin klasse, fulgt av Michelin. Men begge er langt etter det overlegne helårsdekket. Desto dårligere presterer Nokian og Continental. 

Vannplaning

Merke km/t
Helårsdekk86
Goodyear68,5
Michelin64,7
GreenMax63,3
Hankook62,4
Continental59,8
Nokian59,8
Radar58,2

KJØRING PÅ TØRR ASFALT 

Sol, +11 til +14° 

Subjektiv vurdering basert på ulike kjøremomenter, blant annet stabilitet rett frem, små og store rattutslag, slalåm- og unnamanøvertest, samt gassavslag i svinger. Goodyear trives best av alle på asfalt. Continentals nye dekk oppviser enda bedre stabilitet enn forgjengeren. Radar og Greenmax får bred retursladd i kjøreforsøkene. 

Kjøring på tørr asfalt

Merke karakter
Helårsdekk5
Goodyear5
Conti4
Hankook4
Michelin4
Nokian3
Greenmax1
Radar1

BREMSING PÅ TØRR ASFALT 

Sol, +15 til +17° 

Bremseavstand 80–5 km/t. Bak helårsdekket er det ganske jevnt mellom dekkene på tørr asfalt. Best av vinterdekkene er Continental, Nokian og Michelin. Til tross for at det er dårlig på is, skuffer Greenmax negativt ved også å ha testens dårligste grep på asfalt. 

Bremsing på tørr asfalt

Merke m
Helårsdekk25,85
Conti31,2
Nokian31,35
Michelin31,57
Goodyear32,1
Hankook32,37
Radar32,61
Greenmax32,72

DRIVSTOFFORBRUK 

Sol, +8 til +12° 

Målt med Volkswagen Golf GTI i 60 km/t rundt en ovalbane. Goodyear ruller aller lettest, fulgt av Continental og Nokian. Helårsdekket ruller tyngre enn vinterdekkene, med unntak av budsjettdekkene Radar og Greenmax. På 1000 mil koster Greenmax 665 kroner mer enn Goodyear i drivstoff, gitt en bensinpris på 19 kr/liter. 

Forbruk

Merke l/100 km
Goodyear5,25
Continental5,3
Nokian5,3
Hankook5,4
Michelin5,45
Helårsdekk5,45
Radar5,55
Greenmax5,6

STØY 

Sol, +15° til +16° 

Kupéstøyen måles med desibelmåler som analyserer lyden ved førerens hode i ti sekunder, men den subjektive vurderingen av hvordan veistøyens ulike frekvenser oppleves for øret veier tyngst i vurderingen. Lavest støynivå har Continental og Goodyear. Også Greenmax og Hankook har en mild lydprofil. Radar har tydelig forhøyet støynivå allerede i lav fart. Med en stiv stamme som et sommerdekk er imidlertid helårsdekket det klart mest støyende. 

Støymåling og -vurdering

Støy Continental Goodyear GreenMax Hankook Michelin Nokian Radar Helårsdekk
Støy, dB 70 km/t67,46867,967,767,768,168,168,8
Støy, dB 110 km/t71,871,571,771,772,171,97272,9
Støy, subjektivt karakter55443321