Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
Vinterdekktest 2024 Foto: NIKLAS CARLE
Et nytt piggdekk fra Bridgestone skjerper konkurransen i denne kategorien. Men vi har med et piggfritt alternativ for å få klarhet i det grunnleggende spørsmålet: pigger eller piggfritt?
Har du pleid å kjøre med piggdekk og står i valget mellom en runde med pigger eller overgang til stadig bedre piggfrie alternativer?
Vi håper denne testen kan gi et bedre beslutningsgrunnlag, når vi har plukket ut et piggfritt dekk og testet det under nøyaktig samme forhold som piggdekkene.
Den utvalgte jokeren heter Nokian Hakkapeliitta R5 og er det piggfrie dekket som kanskje er produsert med aller tydeligst fokus på vinteregenskaper. For den som vurderer piggdekk, er det jo nettopp kvalitetene på klassisk vinterføre som er viktige.
Krevende pigger
Dette med pigger er ikke enkelt. Ikke for dekkprodusentene heller.
Det er ekstra tydelig i år. Mange dekkprodusenter har måttet flytte sin produksjon fra Russland til andre land de siste årene.
Michelin, som vanligvis har høy og jevn produksjonskvalitet, kommer til årets test med et piggmonteringsarbeid som er betydelig mer slurvete enn det vi er vant til å se fra det franske merket. Utstikket på piggene i det nå italienskproduserte dekket er ujevnt. Noen er uvanlig høye, andre lave.
Disse artiklene står også i Motor 3/2024.
Enda verre er det hos Bridgestone. Deres nye produkt, Spike 3, har hatt en vanskelig fødsel. Først ble introduksjonen forsinket av pandemien. Så la Russland kjepper i hjulene. Når produksjonen endelig startet i Ungarn, var det med et ytterst begrenset opplag. Først nå får vi mulighet til å se hva Spike 3 står for.
Forskrekket
Ved første blikk blir vi forskrekket. Ikke bare er piggutstikket ujevnt, men piggene luter både øst og vest – i flere tilfeller så mye at piggkroppen blottes. Et åpenbart hastverksarbeid av piggmaskiner som ikke kan være skikkelig justert.
Slik varer dekkene lengre
- OPPBEVARING: Med rett oppbevaring beholder dekkene sine egenskaper i mange år. Helst skal de ligge mørkt og svalt. Viktigst er det at de ikke utsettes direkte for solens UV-stråler eller større temperaturforandringer. Før du legger dekkene til lagring, kan de gjerne skylles med lunkent vann for å få bort salt og andre forurensede elementer fra veien.
- KJØRING: Tenk på å starte og akselerere mykt, ta det rolig gjennom rundkjøringene og ikke vri på rattet når bilen står stille. Prøv å ha bilen lett rullende ved parkeringsmanøvrer, særlig hvis du kjører med piggdekk.
- HJULVINKEL: Kontroller gjerne bilens hjulvinkler for å hindre skjev slitasje som sliter dekkene raskere enn ellers. Det er en tjeneste du får utført på mange bil- og dekkverksteder.
Under testens gang noterer vi også størst piggbevegelser hos nettopp Bridgestone. Piggene reiser seg opp av dekket. Når testøvelsene på is- og snø er ferdige, teller vi 18 piggtap for venstre dekk foran, åtte tapte på høyre side.
Vi får anta – og håpe – at dette er et midlertidig problem som en produsent av Bridgestones kaliber vil løse raskt. Men det er en påminnelse om at man som forbruker alltid skal inspisere produktet man har kjøpt før bruk.
Til tross for uventet produksjonsslurv er både Bridgestone og Michelin med i toppen. I år er det uvanlig jevnt poengmessig mellom de store premiumprodusentene.
Piggfritt, ikke problemfritt
Men som så ofte ellers henter de poeng i forskjellige klasser – for ulike kvaliteter. Så husk å studere delpoengene nøye, og ikke bare lar den sammenlagt poengsummen bestemme. Dekket med flest poeng totalt behøver ikke være det som passer dine behov best.
I ekstremtilfellet når vi tester start- og bremsgrep på glatt, polert is, strever det piggfrie dekket med å finne feste. Men ikke verre enn at det kan matche et billig piggdekk i rent isgrep når det er som aller glattest.
I motsetning til hva mange tror, presterer det piggfrie generelt nærmere piggdekkene på vinterveier enn på asfalt.
På pakket snø og grovere is, av den typen som ofte finnes på veier nordover, klarer det myke piggfrie dekket større rattutslag før svinggrepet forsvinner. Den føyelige karakteren gir en forutsigbar, understyrt balanse som gjør at bakhjulene sjeldnere slipper under press. Piggdekkene har en stivere konstruksjon som bygger opp sidekrefter raskere, med klart større risiko for sladd.
Det høye vintergrepet uten pigger kommer på bekostning av dårligere våtgrep, tidlig vannplaningsrisiko og svimete styrefølelse på asfalt.
Altså, en påminnelse om at man ikke kan få alle ønsker oppfylt samtidig. Dekkvalg er alltid et kompromiss, spørsmålet er bare i hvilke situasjoner du er mest villig til å inngå kompromiss?
Og husker å tilpasse farten deretter.
MERK: Både denne og piggfritesten er relative tester. Det betyr at karakterene til en viss grad settes med utgangspunkt i «vinnerdekket». Du kan derfor ikke sammenlikne piggfri-og piggdekk-testene direkte. Testene ble også utført på forskjellige dager, med forskjellig vær. Vil du dykke ned i tallene, anbefaler vi at du ser på delresultatene for piggdekk og de piggfrie, der finner du alle bremselengder, akselerasjonstider, etc., etc.
Under ser du testkriterier og vurderinger av enkeltdekkene.
Slik tester vi
● Kjøring på is og snø er gjort ved et testanlegg utenfor Älvsbyn, Sverige, i slutten av februar med en forhjulsdrevet Volkswagen Golf. Elektroniske hjelpesystemer som ABS og antisladd har vært aktivert, med antisladdsystemet i sportmodus for å tillate litt mer hjulspinn og skrens-vinkel, for å forsterke dekkets karakter og gi bedre flyt i kjøringen.
● Bremse- og akselerasjonstester på is er utført i innendørsanlegget Arctic Falls utenfor Piteå i Sverige. Målingene ble startet og stanset ved 5 km/t i stedet for ved full stopp for å minimere feilmarginer skapt av bilens teknologi (ABS og antispinn).
● Asfalttestene på tørr og våt vei ble gjennomført i Tammerfors, Finland, i slutten av april med VW Golf. Drivstoffmålingene ble gjort på en oval bane i jevn hastighet (60 km/t) med en Golf GTI. Støynivået i kupeen er målt med en eldrevet MG 4.
● I tillegg til testdekkene kjører vi et dedikert referansedekk med jevne mellomrom under alle delprøver for å fange opp endringer i underlaget.
● Alle dekk har dimensjonen 225/45 R 17 og hastighetsindeks T (190 km/t), H (210 km/t) eller V (240 km/t).
Klikk/trykk på dekkene for å lese mer om dem!
Poengoversikt piggdekk:
Disiplin
|
Maks poeng
|
Nokian
|
Bridgestone
|
Michelin
|
Goodyear
|
Continental
|
Nordman
|
Piggfritt
|
Mazzini
|
Akselerasjon på is | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 4 | 1 | 1 |
Bremsing på is | 15 | 15 | 15 | 12 | 12 | 6 | 9 | 3 | 3 |
Kjøring på is | 15 | 15 | 12 | 12 | 12 | 9 | 9 | 12 | 6 |
Poeng på is | 35 | 35 | 32 | 28 | 27 | 17 | 22 | 16 | 10 |
Akselerasjon på snø | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 |
Bremsing på snø | 10 | 8 | 8 | 8 | 8 | 10 | 10 | 8 | 6 |
Kjøring på snø | 10 | 10 | 6 | 8 | 8 | 10 | 6 | 10 | 4 |
Poeng på snø | 25 | 22 | 18 | 21 | 21 | 24 | 20 | 23 | 14 |
Bremsing på våt asfalt | 10 | 6 | 8 | 6 | 8 | 10 | 6 | 4 | 10 |
Kjøring på våt asfalt | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 |
Vannplaning | 5 | 2 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 4 |
Poeng på våt asfalt | 20 | 12 | 17 | 13 | 16 | 19 | 14 | 8 | 18 |
Bremsing på tørr asfalt | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
Kjøring på tørr asfalt | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 5 | 3 | 2 | 3 |
Poeng på tørr asfalt | 10 | 7 | 7 | 9 | 8 | 10 | 7 | 7 | 8 |
Drivstofforbruk | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 2 | 5 | 5 | 3 |
Støy | 5 | 3 | 2 | 4 | 3 | 5 | 1 | 5 | 3 |
Sum | 100 | 83 | 80 | 80 | 78 | 77 | 69 | 64 | 56 |
Plassering | | 1 | 2 | 2 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Slik beregner vi poeng
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1–5.
Verdiene er slik:
5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
● Vurderingen baserer seg på våre måleresultater og tar i betraktning hvor stort prosentvis avvik det er fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene, samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen. For vurderingen av kjøreegenskaper og veistøy er også den subjektive opplevelsen til sjåførene en viktig faktor i vurderingen.
● Det er visse deltester vi vektlegger som mer kritiske enn andre og multipliserer derfor vurderingen med to eller tre. Slik kan kjøring og bremsing på is gi opp til maksimalt 15 poeng, mens bremsing på tørr vei gir maksimalt fem poeng.
● Dette gir et sluttresultat som premierer de kritiske vinteregenskapene høyere enn kvalitetene på bar asfalt, hvor forskjellene er mindre.
● Vi anbefaler sterkt at du ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper for de veiforholdene som du oftest kjører på eller anser for å være viktigst for din bruk.