Michelin X-Ice North 4 (piggdekk):
Balansert dekk, ett minus
Michelins piggdekk har blitt et av de eldste på markedet med lansering tilbake i 2018.
Pluss:
Feste på is, lavt veistøy, naturlig kjørefølelse på asfalt.
Minus:
Våtgrep, har vansker med skarpe svinger.
Men til tross for at konkurrentene har byttet gummi siden den gang, tilhører XiN4 stadig segmentets absolutte elite.
Spesielt imponerer Michelin med å prestere veldig godt på mange forskjellige områder. Ingen andre kan balansere høyt isgrep med lavt støynivå, lavt forbruk og fine kjøreegenskaper på bar asfalt like godt som Michelin.
Dekkenes eneste ulempe er grepet på våt asfalt.
Kjøreegenskapene er rolige med god rett-frem-stabilitet på bar vei. Svinggrepet er imidlertid noe lavere enn de beste med tydelig understyrt balanse på alle underlag.
Høy komfort og godt vintergrep gir en delt andreplass.
● Under ser du informasjon om dekket, og tabell med sammenlikning. Klikk her hvis du vil ha all teknisk info om testene.
Michelin X-Ice North 4
80 poeng
Last- og hastighetsindeks:94TMontering:Rotasjonsretning
Fakta
Produksjonsland:Italia Produksjonsdato:15/05 2023 Pigger:252
Mønsterdybde: 8,3 mm
Vekt: 10,7 kg
Hardhetstall (Shore): 59
Snø
Akselerasjon:5 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:8
Is
Akselerasjon:4 Bremselengde:12 Kjøreegenskaper:12
Tørr asfalt
Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:5
Våt asfalt
Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:3 Vannplaning:4
Annet
Støy:4 Forbruk:5
Pigger
Antall:252 Piggutstikk etter innkjøring (mm):0.9 Piggutstikk etter snø/istest (mm):1
Poengoversikt piggdekk:
Disiplin | Maks poeng | Nokian | Bridgestone | Michelin | Goodyear | Continental | Nordman | Piggfritt | Mazzini |
Akselerasjon på is | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 4 | 1 | 1 |
Bremsing på is | 15 | 15 | 15 | 12 | 12 | 6 | 9 | 3 | 3 |
Kjøring på is | 15 | 15 | 12 | 12 | 12 | 9 | 9 | 12 | 6 |
Poeng på is | 35 | 35 | 32 | 28 | 27 | 17 | 22 | 16 | 10 |
Akselerasjon på snø | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 |
Bremsing på snø | 10 | 8 | 8 | 8 | 8 | 10 | 10 | 8 | 6 |
Kjøring på snø | 10 | 10 | 6 | 8 | 8 | 10 | 6 | 10 | 4 |
Poeng på snø | 25 | 22 | 18 | 21 | 21 | 24 | 20 | 23 | 14 |
Bremsing på våt asfalt | 10 | 6 | 8 | 6 | 8 | 10 | 6 | 4 | 10 |
Kjøring på våt asfalt | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 |
Vannplaning | 5 | 2 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 4 |
Poeng på våt asfalt | 20 | 12 | 17 | 13 | 16 | 19 | 14 | 8 | 18 |
Bremsing på tørr asfalt | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
Kjøring på tørr asfalt | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 5 | 3 | 2 | 3 |
Poeng på tørr asfalt | 10 | 7 | 7 | 9 | 8 | 10 | 7 | 7 | 8 |
Drivstofforbruk | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 2 | 5 | 5 | 3 |
Støy | 5 | 3 | 2 | 4 | 3 | 5 | 1 | 5 | 3 |
Sum | 100 | 83 | 80 | 80 | 78 | 77 | 69 | 64 | 56 |
Plassering | 1 | 2 | 2 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Slik beregner vi poeng
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1–5.
Verdiene er slik:
5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
● Vurderingen baserer seg på våre måleresultater og tar i betraktning hvor stort prosentvis avvik det er fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene, samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen. For vurderingen av kjøreegenskaper og veistøy er også den subjektive opplevelsen til sjåførene en viktig faktor i vurderingen.
● Det er visse deltester vi vektlegger som mer kritiske enn andre og multipliserer derfor vurderingen med to eller tre. Slik kan kjøring og bremsing på is gi opp til maksimalt 15 poeng, mens bremsing på tørr vei gir maksimalt fem poeng.
● Dette gir et sluttresultat som premierer de kritiske vinteregenskapene høyere enn kvalitetene på bar asfalt, hvor forskjellene er mindre.
● Vi anbefaler sterkt at du ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper for de veiforholdene som du oftest kjører på eller anser for å være viktigst for din bruk.