Nokian Hakkapeliitta 10 (piggdekk):
Klassens beste vintergrep
Det er ingen tvil om hvor Nokian har sine prioriteringer. HKPL 10 er det beste piggdekket i testen på vinterveier.
Pluss:
God manøvrerbarhet under press, høy kjøreglede.
Minus:
Vannplaning, bremsing på våt vei, rett-frem-stabilitet.
Det mest imponerende er at det klarer høy svinghastighet på både is og snø. Dekket tar styring raskt og villig, noe som også gir aktiv bakvogn som hjelper til med styringen. Men det passer kanskje ikke for den sjåføren som vil ha en superstabil bakvogn uten tendens til sladdfølelse.
Mens poengfangsten på is og snø er testens høyeste, går det dårligere i rundene asfalt. På tørr vei oppleves styringen noe ulineær med dårligere rett-frem-stabilitet. På våt vei noterer vi forlenget stopplengde, og dekket er følsomt for vannplaning.
Klassens beste vintergrep gjør til slutt at HKPL 10 likevel blir testvinner totalt.
● Under ser du informasjon om dekket, og tabell med sammenlikning. Klikk her hvis du vil ha all teknisk info om testene.
Nokian Hakkapeliitta 10
83 poeng
Last- og hastighetsindeks:94TMontering:Rotasjonsretning
Fakta
Produksjonsland:Finland Produksjonsdato:27/12 2023 Pigger:216
Mønsterdybde: 9,1 mm
Vekt: 10,9 kg
Hardhetstall (Shore): 55
Snø
Akselerasjon:4 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:10
Is
Akselerasjon:5 Bremselengde:15 Kjøreegenskaper:15
Tørr asfalt
Bremselengde:5 Kjøreegenskaper:4
Våt asfalt
Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:4 Vannplaning:2
Annet
Støy:3 Forbruk:4
Pigger
Antall:216 Piggutstikk etter innkjøring (mm):1.2 Piggutstikk etter snø/istest (mm):1.2
Poengoversikt piggdekk:
Disiplin | Maks poeng | Nokian | Bridgestone | Michelin | Goodyear | Continental | Nordman | Piggfritt | Mazzini |
Akselerasjon på is | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 4 | 1 | 1 |
Bremsing på is | 15 | 15 | 15 | 12 | 12 | 6 | 9 | 3 | 3 |
Kjøring på is | 15 | 15 | 12 | 12 | 12 | 9 | 9 | 12 | 6 |
Poeng på is | 35 | 35 | 32 | 28 | 27 | 17 | 22 | 16 | 10 |
Akselerasjon på snø | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 |
Bremsing på snø | 10 | 8 | 8 | 8 | 8 | 10 | 10 | 8 | 6 |
Kjøring på snø | 10 | 10 | 6 | 8 | 8 | 10 | 6 | 10 | 4 |
Poeng på snø | 25 | 22 | 18 | 21 | 21 | 24 | 20 | 23 | 14 |
Bremsing på våt asfalt | 10 | 6 | 8 | 6 | 8 | 10 | 6 | 4 | 10 |
Kjøring på våt asfalt | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 |
Vannplaning | 5 | 2 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 4 |
Poeng på våt asfalt | 20 | 12 | 17 | 13 | 16 | 19 | 14 | 8 | 18 |
Bremsing på tørr asfalt | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
Kjøring på tørr asfalt | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 5 | 3 | 2 | 3 |
Poeng på tørr asfalt | 10 | 7 | 7 | 9 | 8 | 10 | 7 | 7 | 8 |
Drivstofforbruk | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 2 | 5 | 5 | 3 |
Støy | 5 | 3 | 2 | 4 | 3 | 5 | 1 | 5 | 3 |
Sum | 100 | 83 | 80 | 80 | 78 | 77 | 69 | 64 | 56 |
Plassering | 1 | 2 | 2 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Slik beregner vi poeng
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1–5.
Verdiene er slik:
5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
● Vurderingen baserer seg på våre måleresultater og tar i betraktning hvor stort prosentvis avvik det er fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene, samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen. For vurderingen av kjøreegenskaper og veistøy er også den subjektive opplevelsen til sjåførene en viktig faktor i vurderingen.
● Det er visse deltester vi vektlegger som mer kritiske enn andre og multipliserer derfor vurderingen med to eller tre. Slik kan kjøring og bremsing på is gi opp til maksimalt 15 poeng, mens bremsing på tørr vei gir maksimalt fem poeng.
● Dette gir et sluttresultat som premierer de kritiske vinteregenskapene høyere enn kvalitetene på bar asfalt, hvor forskjellene er mindre.
● Vi anbefaler sterkt at du ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper for de veiforholdene som du oftest kjører på eller anser for å være viktigst for din bruk.