Continental IceContact3 (piggdekk):
Mange poeng, én svakhet
Poengsummen for Continental er riktignok god ...
Pluss:
Lett å kjøre under press, kjøreegenskaper på asfalt, lavt støy.
Minus:
Dårlig isgrep.
... men IceContact3 utmerker seg ved å være et piggdekk som har is som sitt svake punkt, noe som er merkelig for et piggdekk.
Allerede ved lave 25 km/t er stoppstrekningen på is en billengde dårligere enn for de beste konkurrentene, en forskjell som vokser eksponentielt når hastigheten øker.
Continental viser i stedet klasseledende egenskaper på bar vei med korte bremsestrekninger på både våt og tørr asfalt.
Kjørefølelsen på bar vei er også best av samtlige med en rolig og forutsigbar oppførsel når det svinger eller ved en plutselig krisesituasjon i trafikken. En grunnkarakter som også er til stede på snø.
Synd at isgrepet er en slik skuffelse.
● Under ser du informasjon om dekket, og tabell med sammenlikning. Klikk her hvis du vil ha all teknisk info om testene.
Continental IceContact3
78 poeng
Last- og hastighetsindeks:94TMontering:Rotasjonsretning
Fakta
Produksjonsland:Tyskland Produksjonsdato:23/10 2023 Pigger:190
Mønsterdybde: 8,4 mm
Vekt: 10,9 kg
Hardhetstall (Shore): 61
Snø
Akselerasjon:4 Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:10
Is
Akselerasjon:2 Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:9
Tørr asfalt
Bremselengde:5 Kjøreegenskaper:5
Våt asfalt
Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:5 Vannplaning:4
Annet
Støy:5 Forbruk:2
Pigger
Antall:190 Piggutstikk etter innkjøring (mm):1 Piggutstikk etter snø/istest (mm):1
Poengoversikt piggdekk:
Disiplin | Maks poeng | Nokian | Bridgestone | Michelin | Goodyear | Continental | Nordman | Piggfritt | Mazzini |
Akselerasjon på is | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 4 | 1 | 1 |
Bremsing på is | 15 | 15 | 15 | 12 | 12 | 6 | 9 | 3 | 3 |
Kjøring på is | 15 | 15 | 12 | 12 | 12 | 9 | 9 | 12 | 6 |
Poeng på is | 35 | 35 | 32 | 28 | 27 | 17 | 22 | 16 | 10 |
Akselerasjon på snø | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 |
Bremsing på snø | 10 | 8 | 8 | 8 | 8 | 10 | 10 | 8 | 6 |
Kjøring på snø | 10 | 10 | 6 | 8 | 8 | 10 | 6 | 10 | 4 |
Poeng på snø | 25 | 22 | 18 | 21 | 21 | 24 | 20 | 23 | 14 |
Bremsing på våt asfalt | 10 | 6 | 8 | 6 | 8 | 10 | 6 | 4 | 10 |
Kjøring på våt asfalt | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 |
Vannplaning | 5 | 2 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 4 |
Poeng på våt asfalt | 20 | 12 | 17 | 13 | 16 | 19 | 14 | 8 | 18 |
Bremsing på tørr asfalt | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
Kjøring på tørr asfalt | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 5 | 3 | 2 | 3 |
Poeng på tørr asfalt | 10 | 7 | 7 | 9 | 8 | 10 | 7 | 7 | 8 |
Drivstofforbruk | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 2 | 5 | 5 | 3 |
Støy | 5 | 3 | 2 | 4 | 3 | 5 | 1 | 5 | 3 |
Sum | 100 | 83 | 80 | 80 | 78 | 77 | 69 | 64 | 56 |
Plassering | 1 | 2 | 2 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Slik beregner vi poeng
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1–5.
Verdiene er slik:
5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
● Vurderingen baserer seg på våre måleresultater og tar i betraktning hvor stort prosentvis avvik det er fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene, samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen. For vurderingen av kjøreegenskaper og veistøy er også den subjektive opplevelsen til sjåførene en viktig faktor i vurderingen.
● Det er visse deltester vi vektlegger som mer kritiske enn andre og multipliserer derfor vurderingen med to eller tre. Slik kan kjøring og bremsing på is gi opp til maksimalt 15 poeng, mens bremsing på tørr vei gir maksimalt fem poeng.
● Dette gir et sluttresultat som premierer de kritiske vinteregenskapene høyere enn kvalitetene på bar asfalt, hvor forskjellene er mindre.
● Vi anbefaler sterkt at du ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper for de veiforholdene som du oftest kjører på eller anser for å være viktigst for din bruk.