Bridgestone Spike 3 (piggdekk):
God miks, med noen trekk
Spike 3 er en nykommer som vinner flere testkategorier.
Pluss:
Bremsing på is, vannplaning, god stabilitet på asfalt.
Minus:
Kan slippe plutselig på vintervei, veistøy.
Det har best motstandskraft mot vannplaning og utmerket grep på is i lengderetning, både akselerasjon og bremsing. Imidlertid er piggene på testdekkene slurvete montert, og vi noterer størst piggbevegelser på Spike 3 av alle testdekkene, noe som kan gi problemer.
Spike 3 har en hard gummiblanding som bidrar til god stabilitet i kjøretestene på asfalt. I tillegg har Bridgestone godt grep på våt vei.
Men i svingene på is og snø mister det grepet plutseligere enn de beste konkurrentene og det er ikke like lett å kontrollere på grepgrensen. Men det skjer uten å forårsake større problemer.
God miks mellom is- og våtgrep gir en delt andreplass i poengtabellen.
● Under ser du informasjon om dekket, og tabell med sammenlikning. Klikk her hvis du vil ha all teknisk info om testene.
Bridgestone Spike 3
80 poeng
Last- og hastighetsindeks:94TMontering:Rotasjonsretning
Fakta
Produksjonsland:Ungarn Produksjonsdato:07/08 2023 Pigger:262
Mønsterdybde: 9,4 mm
Vekt: 10,8 kg
Hardhetstall (Shore): 63
Snø
Akselerasjon:4 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:6
Is
Akselerasjon:5 Bremselengde:15 Kjøreegenskaper:12
Tørr asfalt
Bremselengde:3 Kjøreegenskaper:4
Våt asfalt
Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:4 Vannplaning:5
Annet
Støy:2 Forbruk:4
Pigger
Antall:262 Piggutstikk etter innkjøring (mm):1.1 Piggutstikk etter snø/istest (mm):1.3
Poengoversikt piggdekk:
Disiplin | Maks poeng | Nokian | Bridgestone | Michelin | Goodyear | Continental | Nordman | Piggfritt | Mazzini |
Akselerasjon på is | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 4 | 1 | 1 |
Bremsing på is | 15 | 15 | 15 | 12 | 12 | 6 | 9 | 3 | 3 |
Kjøring på is | 15 | 15 | 12 | 12 | 12 | 9 | 9 | 12 | 6 |
Poeng på is | 35 | 35 | 32 | 28 | 27 | 17 | 22 | 16 | 10 |
Akselerasjon på snø | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 |
Bremsing på snø | 10 | 8 | 8 | 8 | 8 | 10 | 10 | 8 | 6 |
Kjøring på snø | 10 | 10 | 6 | 8 | 8 | 10 | 6 | 10 | 4 |
Poeng på snø | 25 | 22 | 18 | 21 | 21 | 24 | 20 | 23 | 14 |
Bremsing på våt asfalt | 10 | 6 | 8 | 6 | 8 | 10 | 6 | 4 | 10 |
Kjøring på våt asfalt | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 |
Vannplaning | 5 | 2 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 4 |
Poeng på våt asfalt | 20 | 12 | 17 | 13 | 16 | 19 | 14 | 8 | 18 |
Bremsing på tørr asfalt | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
Kjøring på tørr asfalt | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 5 | 3 | 2 | 3 |
Poeng på tørr asfalt | 10 | 7 | 7 | 9 | 8 | 10 | 7 | 7 | 8 |
Drivstofforbruk | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 2 | 5 | 5 | 3 |
Støy | 5 | 3 | 2 | 4 | 3 | 5 | 1 | 5 | 3 |
Sum | 100 | 83 | 80 | 80 | 78 | 77 | 69 | 64 | 56 |
Plassering | 1 | 2 | 2 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Slik beregner vi poeng
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1–5.
Verdiene er slik:
5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
● Vurderingen baserer seg på våre måleresultater og tar i betraktning hvor stort prosentvis avvik det er fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene, samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen. For vurderingen av kjøreegenskaper og veistøy er også den subjektive opplevelsen til sjåførene en viktig faktor i vurderingen.
● Det er visse deltester vi vektlegger som mer kritiske enn andre og multipliserer derfor vurderingen med to eller tre. Slik kan kjøring og bremsing på is gi opp til maksimalt 15 poeng, mens bremsing på tørr vei gir maksimalt fem poeng.
● Dette gir et sluttresultat som premierer de kritiske vinteregenskapene høyere enn kvalitetene på bar asfalt, hvor forskjellene er mindre.
● Vi anbefaler sterkt at du ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper for de veiforholdene som du oftest kjører på eller anser for å være viktigst for din bruk.