Mazzini Ice Leopard (piggdekk):
Kraftig redusert isgrep
Kinesiske Mazzini presterer i tråd med det vi pleier å se fra budsjettalternativene.
Pluss:
Korte bremsestrekninger på asfalt, høyt våtgrep.
Minus:
Dårlig feste på is, vanskelig å balansere på grepgrensen.
Det er som dårligst når forholdene er som tøffest, med kraftig redusert isgrep sammenlignet med de etablerte produsentene. Svinggrepet forsvinner plutselig, helt uten forvarsel.
Ikke engang på glatt, polert is klarer det å gripe bedre enn det piggfrie dekket fra Nokian.
Mazzini Ice Leopard trives best på asfalt hvor det har korte bremsestrekninger. Men til tross for hard gummiblanding er rett-frem-stabiliteten og styrefølelsen middels.
I unnamanøvertestene viser Mazzini tydelige sladdtendenser, som heldigvis er lettkontrollerte.
Med begrenset vintergrep er sisteplassen gitt.
● Under ser du informasjon om dekket, og tabell med sammenlikning. Klikk her hvis du vil ha all teknisk info om testene.
Mazzini Ice Leopard
56 poeng
Last- og hastighetsindeks:94TMontering:Rotasjonsretning
Fakta
Produksjonsland: Produksjonsdato:22/05 2023 Pigger:123
Mønsterdybde: 9,0 mm
Vekt: 10,7 kg
Hardhetstall (Shore): 61
Snø
Akselerasjon:4 Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:4
Is
Akselerasjon:1 Bremselengde:3 Kjøreegenskaper:6
Tørr asfalt
Bremselengde:5 Kjøreegenskaper:3
Våt asfalt
Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:4 Vannplaning:4
Annet
Støy:3 Forbruk:3
Pigger
Antall:123 Piggutstikk etter innkjøring (mm):1.1 Piggutstikk etter snø/istest (mm):1.2
Poengoversikt piggdekk:
Disiplin | Maks poeng | Nokian | Bridgestone | Michelin | Goodyear | Continental | Nordman | Piggfritt | Mazzini |
Akselerasjon på is | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 4 | 1 | 1 |
Bremsing på is | 15 | 15 | 15 | 12 | 12 | 6 | 9 | 3 | 3 |
Kjøring på is | 15 | 15 | 12 | 12 | 12 | 9 | 9 | 12 | 6 |
Poeng på is | 35 | 35 | 32 | 28 | 27 | 17 | 22 | 16 | 10 |
Akselerasjon på snø | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 |
Bremsing på snø | 10 | 8 | 8 | 8 | 8 | 10 | 10 | 8 | 6 |
Kjøring på snø | 10 | 10 | 6 | 8 | 8 | 10 | 6 | 10 | 4 |
Poeng på snø | 25 | 22 | 18 | 21 | 21 | 24 | 20 | 23 | 14 |
Bremsing på våt asfalt | 10 | 6 | 8 | 6 | 8 | 10 | 6 | 4 | 10 |
Kjøring på våt asfalt | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 |
Vannplaning | 5 | 2 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 4 |
Poeng på våt asfalt | 20 | 12 | 17 | 13 | 16 | 19 | 14 | 8 | 18 |
Bremsing på tørr asfalt | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
Kjøring på tørr asfalt | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 5 | 3 | 2 | 3 |
Poeng på tørr asfalt | 10 | 7 | 7 | 9 | 8 | 10 | 7 | 7 | 8 |
Drivstofforbruk | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 2 | 5 | 5 | 3 |
Støy | 5 | 3 | 2 | 4 | 3 | 5 | 1 | 5 | 3 |
Sum | 100 | 83 | 80 | 80 | 78 | 77 | 69 | 64 | 56 |
Plassering | 1 | 2 | 2 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Slik beregner vi poeng
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1–5.
Verdiene er slik:
5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
● Vurderingen baserer seg på våre måleresultater og tar i betraktning hvor stort prosentvis avvik det er fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene, samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen. For vurderingen av kjøreegenskaper og veistøy er også den subjektive opplevelsen til sjåførene en viktig faktor i vurderingen.
● Det er visse deltester vi vektlegger som mer kritiske enn andre og multipliserer derfor vurderingen med to eller tre. Slik kan kjøring og bremsing på is gi opp til maksimalt 15 poeng, mens bremsing på tørr vei gir maksimalt fem poeng.
● Dette gir et sluttresultat som premierer de kritiske vinteregenskapene høyere enn kvalitetene på bar asfalt, hvor forskjellene er mindre.
● Vi anbefaler sterkt at du ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper for de veiforholdene som du oftest kjører på eller anser for å være viktigst for din bruk.