Nordman North 9 (piggdekk):
Truer ikke «storebror»
Nordman, som er Nokians litt rimeligere merke, byr i år på en noe uventet nyhet.
Pluss:
Bremselengde på snø, lav rullemotstand.
Minus:
Høy veistøy, noe vanskelig å balansere på grepgrensen.
Da produksjonen ble flyttet fra Russland, benyttet man anledningen til å fase ut gamle Nordman 8 og lansere 9-eren som har fått tillegget «North».
Mønsteret er arvet fra Nokian Hakkapeliitta 9, men gummiblandingen er hardere i Nordman-produktet. Sannsynligvis er det en bevisst prioritering for å ikke true Nokians stilling.
På bar mark presterer Nordman på par eller bedre enn Nokian Hakkapeliitta 10, men vintergrepet er noe dårligere. Det klarer ikke like høy svinghastighet og slipper plutseligere når grepgrensen er nådd.
Testens dårligste lydkomfort befester sjetteplassen, like bak premiumdekkene.
● Under ser du informasjon om dekket, og tabell med sammenlikning. Klikk her hvis du vil ha all teknisk info om testene.
Nordman North 9
69 poeng
Last- og hastighetsindeks:94TMontering:Rotasjonsretning
Fakta
Produksjonsland:Finland Produksjonsdato:16/10 2023 Pigger:196
Mønsterdybde: 9,0 mm
Vekt: 10,3 kg
Hardhetstall (Shore): 57
Snø
Akselerasjon:4 Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:6
Is
Akselerasjon:4 Bremselengde:9 Kjøreegenskaper:9
Tørr asfalt
Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:3
Våt asfalt
Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:4 Vannplaning:4
Annet
Støy:1 Forbruk:5
Pigger
Antall:196 Piggutstikk etter innkjøring (mm):1.1 Piggutstikk etter snø/istest (mm):1.1
Poengoversikt piggdekk:
Disiplin | Maks poeng | Nokian | Bridgestone | Michelin | Goodyear | Continental | Nordman | Piggfritt | Mazzini |
Akselerasjon på is | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 4 | 1 | 1 |
Bremsing på is | 15 | 15 | 15 | 12 | 12 | 6 | 9 | 3 | 3 |
Kjøring på is | 15 | 15 | 12 | 12 | 12 | 9 | 9 | 12 | 6 |
Poeng på is | 35 | 35 | 32 | 28 | 27 | 17 | 22 | 16 | 10 |
Akselerasjon på snø | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 |
Bremsing på snø | 10 | 8 | 8 | 8 | 8 | 10 | 10 | 8 | 6 |
Kjøring på snø | 10 | 10 | 6 | 8 | 8 | 10 | 6 | 10 | 4 |
Poeng på snø | 25 | 22 | 18 | 21 | 21 | 24 | 20 | 23 | 14 |
Bremsing på våt asfalt | 10 | 6 | 8 | 6 | 8 | 10 | 6 | 4 | 10 |
Kjøring på våt asfalt | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 |
Vannplaning | 5 | 2 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 4 |
Poeng på våt asfalt | 20 | 12 | 17 | 13 | 16 | 19 | 14 | 8 | 18 |
Bremsing på tørr asfalt | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
Kjøring på tørr asfalt | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 5 | 3 | 2 | 3 |
Poeng på tørr asfalt | 10 | 7 | 7 | 9 | 8 | 10 | 7 | 7 | 8 |
Drivstofforbruk | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 2 | 5 | 5 | 3 |
Støy | 5 | 3 | 2 | 4 | 3 | 5 | 1 | 5 | 3 |
Sum | 100 | 83 | 80 | 80 | 78 | 77 | 69 | 64 | 56 |
Plassering | 1 | 2 | 2 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Slik beregner vi poeng
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1–5.
Verdiene er slik:
5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
● Vurderingen baserer seg på våre måleresultater og tar i betraktning hvor stort prosentvis avvik det er fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene, samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen. For vurderingen av kjøreegenskaper og veistøy er også den subjektive opplevelsen til sjåførene en viktig faktor i vurderingen.
● Det er visse deltester vi vektlegger som mer kritiske enn andre og multipliserer derfor vurderingen med to eller tre. Slik kan kjøring og bremsing på is gi opp til maksimalt 15 poeng, mens bremsing på tørr vei gir maksimalt fem poeng.
● Dette gir et sluttresultat som premierer de kritiske vinteregenskapene høyere enn kvalitetene på bar asfalt, hvor forskjellene er mindre.
● Vi anbefaler sterkt at du ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper for de veiforholdene som du oftest kjører på eller anser for å være viktigst for din bruk.