Goodyear UltraGrip Arctic 2 (piggdekk):
En hårsbredd fra pallen
Goodyear presterer på et høyt og jevnt nivå på alle typer underlag.
Pluss:
Korte bremsestrekninger på alle typer underlag.
Minus:
Noe diffus styrefølelse, ikke det stilleste dekket.
Spesielt bremseegenskapene imponerer på både vintervei og asfalt. Sammenlignet med tidligere år er piggutstikket noe lavere denne gangen, noe som gjør at det mister noen poeng i isrundene mot de aller beste, men det presterer likevel godt.
Mønsterdybden er den høyeste i gjengen, og kanskje er det derfor styrefølelsen er noe diffus og mangler presisjon. Dette er noe som er tydelig på alle underlag, men blir mest fremtredende på asfalt.
Trygt og sikkert, men det finnes dekk som gir mer kjøreglede til den kresne bilføreren. Middels poeng i støy og forbruk gir en fjerdeplass totalt, en hårsbredd fra pallen.
● Under ser du informasjon om dekket, og tabell med sammenlikning. Klikk her hvis du vil ha all teknisk info om testene.
Goodyear UltraGrip Arctic 2
78 poeng
Last- og hastighetsindeks:94TMontering:Rotasjonsretning
Fakta
Produksjonsland:Polen Produksjonsdato:17/07 2023 Pigger:190
Mønsterdybde: 9,9 mm
Vekt: 11,3 kg
Hardhetstall (Shore): 60
Snø
Akselerasjon:5 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:8
Is
Akselerasjon:3 Bremselengde:12 Kjøreegenskaper:12
Tørr asfalt
Bremselengde:5 Kjøreegenskaper:3
Våt asfalt
Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:4 Vannplaning:4
Annet
Støy:3 Forbruk:3
Pigger
Antall:190 Piggutstikk etter innkjøring (mm):0.9 Piggutstikk etter snø/istest (mm):1
Poengoversikt piggdekk:
Disiplin | Maks poeng | Nokian | Bridgestone | Michelin | Goodyear | Continental | Nordman | Piggfritt | Mazzini |
Akselerasjon på is | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 4 | 1 | 1 |
Bremsing på is | 15 | 15 | 15 | 12 | 12 | 6 | 9 | 3 | 3 |
Kjøring på is | 15 | 15 | 12 | 12 | 12 | 9 | 9 | 12 | 6 |
Poeng på is | 35 | 35 | 32 | 28 | 27 | 17 | 22 | 16 | 10 |
Akselerasjon på snø | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 |
Bremsing på snø | 10 | 8 | 8 | 8 | 8 | 10 | 10 | 8 | 6 |
Kjøring på snø | 10 | 10 | 6 | 8 | 8 | 10 | 6 | 10 | 4 |
Poeng på snø | 25 | 22 | 18 | 21 | 21 | 24 | 20 | 23 | 14 |
Bremsing på våt asfalt | 10 | 6 | 8 | 6 | 8 | 10 | 6 | 4 | 10 |
Kjøring på våt asfalt | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 |
Vannplaning | 5 | 2 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 4 |
Poeng på våt asfalt | 20 | 12 | 17 | 13 | 16 | 19 | 14 | 8 | 18 |
Bremsing på tørr asfalt | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
Kjøring på tørr asfalt | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 5 | 3 | 2 | 3 |
Poeng på tørr asfalt | 10 | 7 | 7 | 9 | 8 | 10 | 7 | 7 | 8 |
Drivstofforbruk | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 2 | 5 | 5 | 3 |
Støy | 5 | 3 | 2 | 4 | 3 | 5 | 1 | 5 | 3 |
Sum | 100 | 83 | 80 | 80 | 78 | 77 | 69 | 64 | 56 |
Plassering | 1 | 2 | 2 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Slik beregner vi poeng
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1–5.
Verdiene er slik:
5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
● Vurderingen baserer seg på våre måleresultater og tar i betraktning hvor stort prosentvis avvik det er fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene, samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen. For vurderingen av kjøreegenskaper og veistøy er også den subjektive opplevelsen til sjåførene en viktig faktor i vurderingen.
● Det er visse deltester vi vektlegger som mer kritiske enn andre og multipliserer derfor vurderingen med to eller tre. Slik kan kjøring og bremsing på is gi opp til maksimalt 15 poeng, mens bremsing på tørr vei gir maksimalt fem poeng.
● Dette gir et sluttresultat som premierer de kritiske vinteregenskapene høyere enn kvalitetene på bar asfalt, hvor forskjellene er mindre.
● Vi anbefaler sterkt at du ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper for de veiforholdene som du oftest kjører på eller anser for å være viktigst for din bruk.