ELBILNATT I RONDANE: En Tesla Model 3 med følge av en bakhjulsdrevet Ford Mustang Mach-E i retning Venabygdsfjellet.
Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Motors rekkeviddetest vinter 2021:
Tyskerne lader til ny kamp om elbiltronen
En forbedret Tesla Model 3 og en bakhjulsdrevet Mustang Mach-E gikk lengst i vår rekkeviddetest, men først og fremst er testen et varsel om at de tyske bilprodusentene er i ferd med å knekke koden.
Motor og NAF hadde 27 biler klare til test i skikkelig vinterkulde i slutten av januar, men Follo-mutanten tvang oss til å utsette. Reservetesten gikk i noe mildere vær i begynnelsen av mars – og med 10 biler som er kraftig forbedret eller helt nye på det norske elbilmarkedet:
VW ID.3, Volvo XC4o Recharge, Polestar 2, Citroën ë-C4, Ford Mustang Mach-E med henholdsvis bakhjuls- og firehjulstrekk, Xpeng G3, BMW iX3, Lexus UX300e og Tesla Model 3 (med ny varmepumpe).
SLIK TESTER VI: Vi kjører testen med et utvalg aktuelle biler hvert halvår, vinter og sommer, etter samme rute: En sløyfe gjennom Oslo, opp Rv4 til Gjøvik, derfra E6 opp til Hjerkinn, så østover og rundt Rondane over Venabygdsfjellet, ned til Ringebu og oppover E6 igjen. Bilene kjøres på fartsgrensen til de er tomme for strøm.
Lenger nede på siden finner du bilder av hver enkelt bil i testen. Klikk på bildet for å lese alle detaljene om bilens prestasjoner.
Soleklar rekkeviddevinner
Årets vintertest ble kjørt i litt mildere vær og på tørrere veier enn forrige vinter, og det reflekteres i rekkeviddeavviket som er noe mindre enn sist. De fleste modellene har godkjente rekkeviddetall, men det er en likevel en soleklar vinner når vi vurderer bilenes prestasjon – sett opp mot løftet fra fabrikkene om hvor langt de skal gå:
- BMWs iX3 gikk med sine 432 km bare fire prosent kortere enn oppgitt WLTP-rekkevidde. Det er helt i særklasse det beste resultatet vi har hatt i en vintertest.
Tesla Model 3 gjør det betydelig bedre enn sist vinter, mens også Ford Mustang Mach-E 2WD, Lexus UX300e, VW ID.3 og Volvo XC40 har relativt bra tall (16-18 prosent avvik). Mest skuffer Polestar 2 med avvik på over 26 prosent.
I ladetesten gjør de fleste som reklamen lover på tidsbruk, men flere sliter med å få den effekten bilen skal ha. Vær obs på at ladeløftene ofte er rundt formulert, med ulike tidsintervaller og målebegreper.
Alle elbiler går kortere og lader saktere enn oppgitt under kalde værforhold. De såkalte WLTP-noteringene for rekkevidde og forbruk er gjort av tyske testinstitutter i kontinental sommervarme. Akkurat som alle bilene i vår sommertest i fjor gikk lengre enn WLTP-verdien, går alle bilene kortere om vinteren.
Men vår test gir svar på hvem som avviker mest – under ellers like forhold. Og vi kårer ikke en vinner ut fra hvem som går aller lengst, men bedømmer hvem som i størst grad leverer som lovet.
Vintertesten i kortform:
VINTER 2021 (overskyet oppholdsvær, fra pluss 3-4 grader ved start til ned mot -5 på slutten)
Bilmodell
|
WLTP-rekkevidde (oppgitt)
|
Rekkevidde (målt)
|
Avvik i prosent
|
Forbruk (oppgitt) kWt/100 km
|
Forbruk (målt) kWt/100 km
|
Utstyrsnivå
|
Dekk
|
Ford Mustang Mach-E | 610 km | 502 km | −17,70 | 16,5 | 19,0 | 2WD | 225/60 R18 |
Tesla Model 3 | 580 km | 514 km | −11,37 | 14,8 | 13,6 | Long Range | 235/45 R18 |
Ford Mustang Mach-E 4WD | 540 km | 430 km | −20,37 | 18,7 | 20,0 | AWD Long Range | 225/60 R18 |
Polestar 2 | 468 km | 344 km | −26,49 | 19,3 | 21,0 | Standard | 245/45 R19 |
Xpeng G3 | 451 km | 341 km | −24,39 | 14,7 | 16,7 | Smart | 215/55 R17 |
BMW iX3 | 450 km | 432 km | −4,00 | 19,0 | 17,0 | Fully Charged Edition | 245/50 R19 |
VW ID.3 | 418 km | 340 km | −18,66 | 15,8 | 16,6 | First Plus | 215/55 R18 |
XC 40 Recharge P8 | 409 km | 332 km | −18,82 | 23,9 | 21,8 | Recharge Pure Electric P8 | 255/45 R19 og 255/50 R19 (bak) |
Citroën ë-C4 | 337 km | 261 km | −22,55 | 14,2 | 16,3 | Shine | 195/60 R18 |
Lexus UX 300e | 309 km | 257 km | −16,82 | 17,0 | 19,0 | Premium | 215/60 R17 |
Lenger nede finner du bilder av hver enkelt bil i testen. Klikk på bildet for å lese alle detaljene om bilens prestasjoner.
En supplerende test ble kjørt i NAF-regi noen dager senere, etter samme rute og modell, med disse bilene (her har vi ikke kommentarer på enkeltbilene):
VINTER 2021 supplerende test i NAF-regi (overskyet, fra 0 grader til -5, våt veibane)
Bilmodell
|
WLTP-rekkevidde (oppgitt)
|
Rekkevidde (målt)
|
Avvik i prosent
|
Forbruk (oppgitt) kWt/100 km
|
Forbruk (målt) kWt/100 km
|
Utstyrsnivå
|
Dekk
|
Porsche Taycan | 464 km | 385 km | −17,02 | 21,1 | 21,0 | 4S PBP | 265/35 ZR21 og 305/30 ZR21 (bak) |
Mini Cooper SE | 230 km | 173 km | −24,78 | 230,0 | 15,2 | SE Experience | 195/55 R16 |
Opel Corsa e | 337 km | 251 km | −25,51 | 16,8 | 16,7 | Elegance | 205/45 R17 |
Peugeot e-208 | 340 km | 240 km | −29,41 | 14,7 | 17,7 | GT | 205/45 R17 |
DS 3 Crossback e-Tense | 320 km | 250 km | −21,87 | 14,7 | 17,1 | Grand Chic | 215/55 R18 |
Fiat 500 Icon | 300 km | 230 km | −23,33 | 14,7 | 15,6 | Icon | Ikke kjent |
Mazda MX-30 | 200 km | 165 km | −17,50 | 19,0 | 18,0 | First Edition | Ikke kjent |
Honda e | 210 km | 162 km | −22,85 | 17,8 | 19,2 | Advanced | Ikke kjent |
Tysk fremgang
De omfattende innkjøringsproblemene mange bilprodusenter har hatt med ny teknologi kompliserer fortellingen om hvem som leverer best.
Volkswagens ID.3-historie er et kapittel for seg. Testbilen hadde fått den første av to varslede oppdateringer av programvare og gjorde det relativt bra – både på rekkevidde og lading. Stadig flere ID.3-eiere melder om biler som fungerer som de skal etter oppdatering, og kanskje kan vi snart ane en massemarkedmodell fra VW slik vi forventer at den skal være.
Ford, Volvo og Lexus har alle hatt innkjøringsvansker med programvaren i ulik grad, om enn ikke like omfattende som VW med ID.3. For alle tre er vår vintertest et tegn på at ting begynner å komme på stell.
Polestar gjør det ikke like bra. Den er lengst unna av alle på rekkevidde, men brukbar i ladetesten selv om den aldri lader med 150 kW som lovet.
For BMW er derimot denne testen en maktdemonstrasjon. iX3 er en helt ny SUV-modell som nå rulles ut i Norge. Den kommer bare med bakhjulsdrift og blir derfor kanskje ingen salgsvinner i våre omgivelser. Det er synd, for som elbil leverer den mer enn reklamen.
Fire prosent rekkeviddeavvik og en ladetid fra 10 til 80 prosent på to minutter over løftet om 34 minutter. Det er mer enn godkjent når snøen fortsatt ligger på bakken – og et varsel om at denne bilen knuser WLTP-tallene på norsk sommerføre.
Velkjente premisser
Alle de fire store, tyske bilprodusentene – VW, BMW, Audi og Mercedes-Benz – har varslet at de satser tungt på elbiler og er i startgropa med omfattende lanseringer. Audi og Mercedes hadde ikke nye modeller i denne vintertesten, men har heller ikke hatt programvaretrøbbel.
Hvis alle fire begynner å få den nye teknologien under kontroll, er det godt nytt for forbrukerne. Og det bidrar til å skjerpe elbil-kappløpet under bedre – og mer velkjente – premisser:
De fire tyske bilmastodontene kan spille på samme kvalitetsprofil blant elbilene som i modellutvalget forøvrig. De franske PSA-modellene som foreløpig dominerer i den nye Stellantis-konstellasjonen kommer med mellomlang rekkevidde og bra ladeprestasjoner.
Fra Asia er det mer sammensatt: Japanerne nøler, ikke minst i hjemmemarkedet, med Nissan som stort unntak. Kinesiske elbiler kommer i hopetall, men ennå ikke med biler som kan ta en global lederposisjon. Derimot har koreanske Hyundai og Kia ekstremt spennende modeller på gang.
Og USA? Modellutvalget er lite, men vår test bekrefter at kvaliteten er høy. Dessuten vekter amerikanske produsenter modeller med egenskaper som norske forbrukere ønsker seg: God rekkevidde, plass og trekkraft.
Oppsummert ser vi konturene av et elbilmarked som nærmer seg et brukbart modellutvalg. En brukbar nasjonal infrastruktur for hurtiglading har et langt dystrere tidsperspektiv.
Klikk på bildene for detaljene om hver bil: