BEGRENSET: Lexus UX300e fungerer best på litt kortere turer.
Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Lexus UX300e i Motors rekkeviddetest vinter 2021:
Lite luksus over ladingen
Lexus er blant bilene med lavest rekkeviddetap, men ved ladestolpen går det tregt.
LEXUS UX300e
Pris testbil: Kr. 459.900
Oppgitt rekkevidde: 309 km.
Rekkevidde i testen: 257 km.
Ladetid fra 15 til 80 prosent (CHAdeMO): 53 minutter.
Dekkdimensjon: 215/60 R17.
Rekkeviddetesten:
Lexus er som kjent en litt forfinet og luksuriøs Toyota. I elektrisk versjon er den et interessant første signal om hva verdens største bilprodusent vil komme med av elbiler framover.
Kort oppsummert: Lexus er en svært komfortabel og velkjørende bil som trives på langkjøring. Men etappene blir ikke så lange. Det gjør derimot ladepausene.
Det første rekkeviddevarselet kom med 38 gjenstående kilometer. Dette gjentok seg inntil bilen gikk i skilpaddemodus og holdt cirka 65 km/t de 3-4 kilometer før den stoppet helt. På den siste kilometeren ble kreftene fort borte.
- Reell rekkevidde i testen: 257 km.
- Forskjell fra oppgitt rekkevidde: 51 km (-16,6 prosent).
- Kjørte km etter 0 prosent opplyst rest-rekkevidde: 23 km.
- Målt forbruk: 19,0 kWt/100 km (oppgitt WLTP-forbruk: 17,0 kWt/100 km).
Ladetesten:
Oppnår maks ladehastighet på 37 kW mellom 10 og 30 prosent batterikapasitet. Deretter daler kurven litt, til 36 kW (40 prosent). Den blir liggende på 35 kW en stund (fra 50 til 65 prosent), før den går ned på 34 kW (70 prosent).
- Ladetid 3-80 prosent: 53 minutter.
- Oppgitt ladeeffekt: 50 kW.
- Faktisk målt ladeffekt: 37 kW.
VINTER 2021 (vær: Overskyet oppholdsvær, fra pluss 3-4 grader ved start til ned mot -5 på slutten)
Bilmodell
|
WLTP-rekkevidde (oppgitt)
|
Rekkevidde (målt)
|
Avvik i prosent
|
Forbruk (oppgitt) kWt/100 km
|
Forbruk (målt) kWt/100 km
|
Utstyrsnivå
|
Dekk
|
Ford Mustang Mach-E | 610 km | 502 km | −17,70 | 16,5 | 19,0 | 2WD | 225/60 R18 |
Tesla Model 3 | 580 km | 514 km | −11,37 | 14,8 | 13,6 | Long Range | 235/45 R18 |
Ford Mustang Mach-E 4WD | 540 km | 430 km | −20,37 | 18,7 | 20,0 | AWD Long Range | 225/60 R18 |
Polestar 2 | 468 km | 344 km | −26,49 | 19,3 | 21,0 | Standard | 245/45 R19 |
Xpeng G3 | 451 km | 341 km | −24,39 | 14,7 | 16,7 | Smart | 215/55 R17 |
BMW iX3 | 450 km | 432 km | −4,00 | 19,0 | 17,0 | Fully Charged Edition | 245/50 R19 |
VW ID.3 | 418 km | 340 km | −18,66 | 15,8 | 16,6 | First Plus | 215/55 R18 |
XC 40 Recharge P8 | 409 km | 332 km | −18,82 | 23,9 | 21,8 | Recharge Pure Electric P8 | 255/45 R19 og 255/50 R19 (bak) |
Citroën ë-C4 | 337 km | 261 km | −22,55 | 14,2 | 16,3 | Shine | 195/60 R18 |
Lexus UX 300e | 309 km | 257 km | −16,82 | 17,0 | 19,0 | Premium | 215/60 R17 |
Importørens kommentar:
– Vi er tilfreds med at UX 300e presterer nært opp mot oppgitt rekkevidde i vintertesten. Dette viser at bilen er effektiv også i kalde temperaturer. At den ikke helt klarer å oppnå utlovet ladeeffekt kan ha flere årsaker, og noe vi ønsker å undersøke nærmere. Det er mange ulike ladere og ladeoperatører i Norge, og vi har derfor ikke rukket å teste alle med vår nye elbil, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.
Om testen:
Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt fulladet fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer. Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29, så sørover på rv27 mot Ringebu igjen og så på sideveien til E6 mot Vinstra.
Kjøringen foregikk i overskyet vær, med skiftende temperaturer fra pluss 3-4 grader i Oslo om morgenen, til -5 grader da siste bil stoppet nær Vinstra. Det var tørr vei under testen.