BEGRENSET: Lexus UX300e fungerer best på litt kortere turer.

Lexus UX300e i Motors rekkeviddetest vinter 2021:

Lite luksus over ladingen

Lexus er blant bilene med lavest rekkeviddetap, men ved ladestolpen går det tregt.

Publisert Sist oppdatert

LEXUS UX300e

Pris testbil: Kr. 459.900

Oppgitt rekkevidde: 309 km.

Rekkevidde i testen: 257 km.

Ladetid fra 15 til 80 prosent (CHAdeMO): 53 minutter.

Dekkdimensjon: 215/60 R17.

Rekkeviddetesten:

Lexus er som kjent en litt forfinet og luksuriøs Toyota. I elektrisk versjon er den et interessant første signal om hva verdens største bilprodusent vil komme med av elbiler framover.

Kort oppsummert: Lexus er en svært komfortabel og velkjørende bil som trives på langkjøring. Men etappene blir ikke så lange. Det gjør derimot ladepausene.

Det første rekkeviddevarselet kom med 38 gjenstående kilometer. Dette gjentok seg inntil bilen gikk i skilpaddemodus og holdt cirka 65 km/t de 3-4 kilometer før den stoppet helt. På den siste kilometeren ble kreftene fort borte.

  • Reell rekkevidde i testen: 257 km.
  • Forskjell fra oppgitt rekkevidde: 51 km (-16,6 prosent).
  • Kjørte km etter 0 prosent opplyst rest-rekkevidde: 23 km.
  • Målt forbruk: 19,0 kWt/100 km (oppgitt WLTP-forbruk: 17,0 kWt/100 km).

Ladetesten:

Oppnår maks ladehastighet på 37 kW mellom 10 og 30 prosent batterikapasitet. Deretter daler kurven litt, til 36 kW (40 prosent). Den blir liggende på 35 kW en stund (fra 50 til 65 prosent), før den går ned på 34 kW (70 prosent).

  • Ladetid 3-80 prosent: 53 minutter.
  • Oppgitt ladeeffekt: 50 kW.
  • Faktisk målt ladeffekt: 37 kW.

VINTER 2021 (vær: Overskyet oppholdsvær, fra pluss 3-4 grader ved start til ned mot -5 på slutten)

Bilmodell WLTP-rekkevidde (oppgitt) Rekkevidde (målt) Avvik i prosent Forbruk (oppgitt) kWt/100 km Forbruk (målt) kWt/100 km Utstyrsnivå Dekk
Ford Mustang Mach-E610 km502 km−17,7016,519,02WD225/60 R18
Tesla Model 3580 km514 km−11,3714,813,6Long Range235/45 R18
Ford Mustang Mach-E 4WD540 km430 km−20,3718,720,0AWD Long Range225/60 R18
Polestar 2468 km344 km−26,4919,321,0Standard245/45 R19
Xpeng G3451 km341 km−24,3914,716,7Smart215/55 R17
BMW iX3450 km432 km−4,0019,017,0Fully Charged Edition245/50 R19
VW ID.3418 km340 km−18,6615,816,6First Plus215/55 R18
XC 40 Recharge P8409 km332 km−18,8223,921,8Recharge Pure Electric P8255/45 R19 og 255/50 R19 (bak)
Citroën ë-C4337 km261 km−22,5514,216,3Shine195/60 R18
Lexus UX 300e309 km257 km−16,8217,019,0Premium215/60 R17

Importørens kommentar:

– Vi er tilfreds med at UX 300e presterer nært opp mot oppgitt rekkevidde i vintertesten. Dette viser at bilen er effektiv også i kalde temperaturer. At den ikke helt klarer å oppnå utlovet ladeeffekt kan ha flere årsaker, og noe vi ønsker å undersøke nærmere. Det er mange ulike ladere og ladeoperatører i Norge, og vi har derfor ikke rukket å teste alle med vår nye elbil, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

Om testen:

Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt fulladet fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer. Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29, så sørover på rv27 mot Ringebu igjen og så på sideveien til E6 mot Vinstra.

Kjøringen foregikk i overskyet vær, med skiftende temperaturer fra pluss 3-4 grader i Oslo om morgenen, til -5 grader da siste bil stoppet nær Vinstra. Det var tørr vei under testen.