STRÅLENDE PÅ VEIEN: l vår vintertest 2021 viser den elektriske versjonen av Volvo XC40 seg middelmådig på rekkevidde, men ganske bra på lading.

Volvo XC40 Recharge P8 i Motors rekkeviddetest vinter 2021:

Svensken midt på treet

Elektriske XC40 er en strålende bil å kjøre og bra på mye, men hverken rekkevidde eller ladefart vinterstid imponerer spesielt.

Publisert Sist oppdatert

VOLVO XC40 RECHARGE P8

Pris testbil: Kr. 554.540.

Oppgitt rekkevidde: 409 km.

Rekkevidde i testen: 332 km.

Ladetid fra 9 til 80 prosent (CCS):

40 min.

Dekkdimensjon: 245/45 R19 (foran) og 255/50 R19 (bak).

I Motors test av XC40 Recharge P8 fremhevet vi flere av bilens styrker og ikke minst utmerket komfort, svakt støynivå og heftige ytelser. Men per i dag er den ikke mer enn middels, og snaut nok det, når det kommer til rekkevidde vinterstid.

Rekkeviddetesten:

Bilen indikerte cirka 20 prosent ladestand da skilpadde-tegnet kom. Fra 9 prosent resterende (25 km resterende rekkevidde) falt rekkevidden drastisk, og fra 5 prosent indikerte bilen fra 14 til 0 km. Fra 5 prosent resterende sluttet bilen å telle nedover og batteriprosenten falt rett til 0. Bilen kjørte så ytterligere 15 km før den stoppet etter å ha tilbakelagt 332 km.

  • Reell rekkevidde i testen: 332 km.
  • Forskjell fra oppgitt rekkevidde: 77 km (-18,8 prosent).
  • Kjørte km etter 0 prosent opplyst rest-rekkevidde: 15 km.
  • Målt forbruk: 21,8 kWt/100 km (oppgitt WLTP-forbruk: 23,9 kWt/100 km).

Ladetesten:

Volvoen henter seg noe inn igjen i ladetesten, som ble foretatt på hurtigladestasjonen til Ionity på Dal etter først å ha kjørt batteriet driftsvarmt i to timer på riksvei/motorvei.

Fra 9 prosent ved tilkobling nådde effekten 148 kW ved 15 prosent og var oppe i maksimalt 150 kW en kort stund ved 19 prosent ladestand. Den holdt seg over 140 kW til 30 prosent og falt deretter til 91 kW ved 35 prosent. Den holdt seg deretter mellom 80 og 90 kW til 60 prosent, deretter rundt 65-tallet helt til 75 prosent før den falt til 59 kW ved 80 prosent.

  • Ladetid 9-80 prosent: 40 minutter.
  • Oppgitt ladeeffekt: 150 kW.
  • Faktisk målt ladeeffekt (maks): 150 kW.

VINTER 2021 (overskyet oppholdsvær, fra pluss 3-4 grader ved start til ned mot -5 på slutten)

Bilmodell WLTP-rekkevidde (oppgitt) Rekkevidde (målt) Avvik i prosent Forbruk (oppgitt) kWt/100 km Forbruk (målt) kWt/100 km Utstyrsnivå Dekk
Ford Mustang Mach-E610 km502 km−17,7016,519,02WD225/60 R18
Tesla Model 3580 km514 km−11,3714,813,6Long Range235/45 R18
Ford Mustang Mach-E 4WD540 km430 km−20,3718,720,0AWD Long Range225/60 R18
Polestar 2468 km344 km−26,4919,321,0Standard245/45 R19
Xpeng G3451 km341 km−24,3914,716,7Smart215/55 R17
BMW iX3450 km432 km−4,0019,017,0Fully Charged Edition245/50 R19
VW ID.3418 km340 km−18,6615,816,6First Plus215/55 R18
XC 40 Recharge P8409 km332 km−18,8223,921,8Recharge Pure Electric P8255/45 R19 og 255/50 R19 (bak)
Citroën ë-C4337 km261 km−22,5514,216,3Shine195/60 R18
Lexus UX 300e309 km257 km−16,8217,019,0Premium215/60 R17

Importørens kommentar:

– Ettersom bilen startet kald og ble kjørt i relativt kaldt vintervær med vinterhjul er resultatene gode og omtrent som forventet. Med sommerhjul og varmere vær forventer vi enda lavere forbruk og lengre rekkevidde, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

– At det ble oppnådd 150kW ladeeffekt er bra og som forventet. I varmere vær kan man forvente enda raskere lading. Vi vil fortsette å optimalisere ladehastigheten til bilen.

Om testen:

Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt fulladet fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer. Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29, så sørover på rv27 mot Ringebu igjen og så på sideveien til E6 mot Vinstra.

Kjøringen foregikk i overskyet vær, med skiftende temperaturer fra pluss 3-4 grader i Oslo om morgenen, til -6 grader da siste bil stoppet nær Vinstra. Det var tørr vei under testen.