STRÅLENDE PÅ VEIEN: l vår vintertest 2021 viser den elektriske versjonen av Volvo XC40 seg middelmådig på rekkevidde, men ganske bra på lading.
Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Volvo XC40 Recharge P8 i Motors rekkeviddetest vinter 2021:
Svensken midt på treet
Elektriske XC40 er en strålende bil å kjøre og bra på mye, men hverken rekkevidde eller ladefart vinterstid imponerer spesielt.
VOLVO XC40 RECHARGE P8
Pris testbil: Kr. 554.540.
Oppgitt rekkevidde: 409 km.
Rekkevidde i testen: 332 km.
Ladetid fra 9 til 80 prosent (CCS):
40 min.
Dekkdimensjon: 245/45 R19 (foran) og 255/50 R19 (bak).
I Motors test av XC40 Recharge P8 fremhevet vi flere av bilens styrker og ikke minst utmerket komfort, svakt støynivå og heftige ytelser. Men per i dag er den ikke mer enn middels, og snaut nok det, når det kommer til rekkevidde vinterstid.
Rekkeviddetesten:
Bilen indikerte cirka 20 prosent ladestand da skilpadde-tegnet kom. Fra 9 prosent resterende (25 km resterende rekkevidde) falt rekkevidden drastisk, og fra 5 prosent indikerte bilen fra 14 til 0 km. Fra 5 prosent resterende sluttet bilen å telle nedover og batteriprosenten falt rett til 0. Bilen kjørte så ytterligere 15 km før den stoppet etter å ha tilbakelagt 332 km.
- Reell rekkevidde i testen: 332 km.
- Forskjell fra oppgitt rekkevidde: 77 km (-18,8 prosent).
- Kjørte km etter 0 prosent opplyst rest-rekkevidde: 15 km.
- Målt forbruk: 21,8 kWt/100 km (oppgitt WLTP-forbruk: 23,9 kWt/100 km).
Ladetesten:
Volvoen henter seg noe inn igjen i ladetesten, som ble foretatt på hurtigladestasjonen til Ionity på Dal etter først å ha kjørt batteriet driftsvarmt i to timer på riksvei/motorvei.
Fra 9 prosent ved tilkobling nådde effekten 148 kW ved 15 prosent og var oppe i maksimalt 150 kW en kort stund ved 19 prosent ladestand. Den holdt seg over 140 kW til 30 prosent og falt deretter til 91 kW ved 35 prosent. Den holdt seg deretter mellom 80 og 90 kW til 60 prosent, deretter rundt 65-tallet helt til 75 prosent før den falt til 59 kW ved 80 prosent.
- Ladetid 9-80 prosent: 40 minutter.
- Oppgitt ladeeffekt: 150 kW.
- Faktisk målt ladeeffekt (maks): 150 kW.
VINTER 2021 (overskyet oppholdsvær, fra pluss 3-4 grader ved start til ned mot -5 på slutten)
Bilmodell
|
WLTP-rekkevidde (oppgitt)
|
Rekkevidde (målt)
|
Avvik i prosent
|
Forbruk (oppgitt) kWt/100 km
|
Forbruk (målt) kWt/100 km
|
Utstyrsnivå
|
Dekk
|
Ford Mustang Mach-E | 610 km | 502 km | −17,70 | 16,5 | 19,0 | 2WD | 225/60 R18 |
Tesla Model 3 | 580 km | 514 km | −11,37 | 14,8 | 13,6 | Long Range | 235/45 R18 |
Ford Mustang Mach-E 4WD | 540 km | 430 km | −20,37 | 18,7 | 20,0 | AWD Long Range | 225/60 R18 |
Polestar 2 | 468 km | 344 km | −26,49 | 19,3 | 21,0 | Standard | 245/45 R19 |
Xpeng G3 | 451 km | 341 km | −24,39 | 14,7 | 16,7 | Smart | 215/55 R17 |
BMW iX3 | 450 km | 432 km | −4,00 | 19,0 | 17,0 | Fully Charged Edition | 245/50 R19 |
VW ID.3 | 418 km | 340 km | −18,66 | 15,8 | 16,6 | First Plus | 215/55 R18 |
XC 40 Recharge P8 | 409 km | 332 km | −18,82 | 23,9 | 21,8 | Recharge Pure Electric P8 | 255/45 R19 og 255/50 R19 (bak) |
Citroën ë-C4 | 337 km | 261 km | −22,55 | 14,2 | 16,3 | Shine | 195/60 R18 |
Lexus UX 300e | 309 km | 257 km | −16,82 | 17,0 | 19,0 | Premium | 215/60 R17 |
Importørens kommentar:
– Ettersom bilen startet kald og ble kjørt i relativt kaldt vintervær med vinterhjul er resultatene gode og omtrent som forventet. Med sommerhjul og varmere vær forventer vi enda lavere forbruk og lengre rekkevidde, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.
– At det ble oppnådd 150kW ladeeffekt er bra og som forventet. I varmere vær kan man forvente enda raskere lading. Vi vil fortsette å optimalisere ladehastigheten til bilen.
Om testen:
Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt fulladet fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer. Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29, så sørover på rv27 mot Ringebu igjen og så på sideveien til E6 mot Vinstra.
Kjøringen foregikk i overskyet vær, med skiftende temperaturer fra pluss 3-4 grader i Oslo om morgenen, til -6 grader da siste bil stoppet nær Vinstra. Det var tørr vei under testen.