FRAMGANG: VW ID.3 viser at den har solide elbilkvaliteter.
FRAMGANG: VW ID.3 viser at den har solide elbilkvaliteter.

VW ID.3 i Motors rekkeviddetest vinter 2021:

Problembarnet er på rett vei

Volkswagens viktigste bil siden Golf, har hatt noen kompliserte måneder på det norske markedet. Men selve elbilegenskapene er solide.

Publisert Sist oppdatert

VW ID.3 1ST PLUS

Pris testbil: Kr. 401.200

Oppgitt rekkevidde: 418 km.

Rekkevidde i testen: 340 km.

Ladetid fra 8 til 80 prosent (CCS):

45 minutter.

Dekkdimensjon: 215/55 R18.

Rekkeviddetesten:

Klagene på ID.3 har vært mange, men mye tyder på merkbare forbedringer etter de bebudede oppgraderingene.

Vår testbil hadde ikke fått siste oppgradering, men kom solid innenfor vinter-rekkevidden på 300-350 km, som VW selv formidler. Komfort og kjøreegenskaper er uansett meget bra både på korte og lange turer.

Det første rekkeviddevarselet kom ved 85 gjenstående km (20 prosent batterikapasitet) med et gult ladesymbol. Neste varsel kom ved 38 gjenstående km (10 prosent batterikapasitet) med et rødt symbol.

Ved 5 prosent gjenstående batteri gikk bilen i skilpaddemodus og fikk gradvis dårligere med kraft inntil den stoppet helt. Ved 0 prosent batteri var også varmen borte. Etter en pause kunne sjåføren starte bilen igjen og kjøre ytterligere noen meter.

  • Reell rekkevidde i testen: 340 km.
  • Forskjell fra oppgitt rekkevidde: 78 km (-18,6 prosent).
  • Kjørte km etter 0 prosent opplyst rest-rekkevidde: 12 km.
  • Målt forbruk: 16,6 kWt/100 km (oppgitt WLTP-forbruk: 15,8 kWt/100 km).

Ladetesten:

Ganske raskt (10 prosent batterikapasitet) er den oppe på hele 110 kW, før den dropper til 99 (15 prosent) og legger seg på 101 og 100 kW (fram til 30 prosent). Deretter dropper den jevnt, og er nede på 77 kW ved halvfullt (50 prosent) batteri, og videre ned til 48 kW ved (75 prosent).

  • Ladetid 8-80 prosent: 45 minutter.
  • Oppgitt ladeeffekt: 100 kW.
  • Faktisk målt ladeffekt: 104 kW

Les også: Se detaljene fra ladetesten her

VINTER 2021 (overskyet oppholdsvær, fra pluss 3-4 grader ved start til ned mot -5 på slutten)

Bilmodell WLTP-rekkevidde (oppgitt) Rekkevidde (målt) Avvik i prosent Forbruk (oppgitt) kWt/100 km Forbruk (målt) kWt/100 km Utstyrsnivå Dekk
Ford Mustang Mach-E610 km502 km−17,7016,519,02WD225/60 R18
Tesla Model 3580 km514 km−11,3714,813,6Long Range235/45 R18
Ford Mustang Mach-E 4WD540 km430 km−20,3718,720,0AWD Long Range225/60 R18
Polestar 2468 km344 km−26,4919,321,0Standard245/45 R19
Xpeng G3451 km341 km−24,3914,716,7Smart215/55 R17
BMW iX3450 km432 km−4,0019,017,0Fully Charged Edition245/50 R19
VW ID.3418 km340 km−18,6615,816,6First Plus215/55 R18
XC 40 Recharge P8409 km332 km−18,8223,921,8Recharge Pure Electric P8255/45 R19 og 255/50 R19 (bak)
Citroën ë-C4337 km261 km−22,5514,216,3Shine195/60 R18
Lexus UX 300e309 km257 km−16,8217,019,0Premium215/60 R17

Importørens kommentar:

– Vi opplever at resultatet for målt forbruk i testen stemmer godt med våre erfaringer for kjøring på vinterføre i kaldere temperaturer. Vi ser at ladetid kan variere fra ladestasjon til ladestasjon, som trolig henger sammen med at ytelsene ved forskjellige hurtigladere kan variere ut fra temperatur, tekniske konstruksjoner, og om det er flere hurtigladere i bruk ved samme stasjon slik at den totale effekten på stasjonen må fordeles, sier Anita Svanes, kommunikasjonssjef VW

Om testen:

Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt fulladet fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer. Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29, så sørover på rv27 mot Ringebu igjen og så på sideveien til E6 mot Vinstra.

Kjøringen foregikk i overskyet vær, med skiftende temperaturer fra pluss 3-4 grader i Oslo om morgenen, til -5 grader da siste bil stoppet nær Vinstra. Det var tørr vei under testen.