BEDRE, MEN IKKE GOD: Polestar 2.

Polestar 2 i Motors rekkeviddetest vinter 2021:

Ingen polfarer, men...

Polestar fikk veldig dårlig rekkevidde i Motors test på sensommeren i fjor. Den er blitt forbedret - og kom faktisk lengre i vintertesten.

Publisert Sist oppdatert

POLESTAR 2 STANDARD

Pris på testbil: Kr. 478.000.

Oppgitt rekkevidde: 468 km.

Rekkevidde i testen: 344 km.

Ladetid fra 8 til 80 prosent (CCS):

43 minutter.

Dekkdimensjon: 245/45 R19.

Polestar 2 gir mye for pengene og er både komfortabel og sprek. Med lengre rekkevidde og/eller raskere lading, ville den vært nærmest den perfekte langtursbilen.

Rekkeviddetesten:

Da den viste 0 prosent, viste den likevel noen få km i rest. Siste del gikk i bakkene opp fra Dombås, der kreftene gradvis ebbet ut til bilen stoppet etter å ha tilbakelagt drøyt 34 mil. Testføreren konstaterte god varsling mot slutten.

  • Reell rekkevidde i testen: 344 km.
  • Forskjell fra oppgitt rekkevidde: 124 km (-26,5 prosent).
  • Kjørte km etter 0 prosent opplyst rest-rekkevidde: 5 km.
  • Målt forbruk: 21,0 kWt/100 km (oppgitt WLTP-forbruk: 19,3 kWt/100 km).

Ladetesten:

Ladetesten ble foretatt på hurtigladestasjonen til Ionity på Dal etter først å ha kjørt batteriet driftsvarmt i to timer på riksvei/motorvei. Fra 15 kW effekt ved 6 prosent steg effektkurven først ganske langsomt og var på 66 kW ved 10 prosent før den kom over 100 kW ved 15 prosent og steg videre til maksimalt 119 kW ved 40 prosent.

Deretter falt ladehastigheten ganske brått til 76 kW ved 45 prosent. Etter en stigning til 81 kW ved 55 prosent dalte effektkurven gradvis, men holdt seg over 60 kW til 75 prosent ladestand. Falt så raskt til 28 kW ved 80 prosent.

  • Ladetid 6-80 prosent: 43 minutter.
  • Oppgitt ladeeffekt: 150 kW.
  • Faktisk målt ladeffekt: 136 kW.

VINTER 2021 (overskyet oppholdsvær, fra pluss 3-4 grader ved start til ned mot -5 på slutten)

Bilmodell WLTP-rekkevidde (oppgitt) Rekkevidde (målt) Avvik i prosent Forbruk (oppgitt) kWt/100 km Forbruk (målt) kWt/100 km Utstyrsnivå Dekk
Ford Mustang Mach-E610 km502 km−17,7016,519,02WD225/60 R18
Tesla Model 3580 km514 km−11,3714,813,6Long Range235/45 R18
Ford Mustang Mach-E 4WD540 km430 km−20,3718,720,0AWD Long Range225/60 R18
Polestar 2468 km344 km−26,4919,321,0Standard245/45 R19
Xpeng G3451 km341 km−24,3914,716,7Smart215/55 R17
BMW iX3450 km432 km−4,0019,017,0Fully Charged Edition245/50 R19
VW ID.3418 km340 km−18,6615,816,6First Plus215/55 R18
XC 40 Recharge P8409 km332 km−18,8223,921,8Recharge Pure Electric P8255/45 R19 og 255/50 R19 (bak)
Citroën ë-C4337 km261 km−22,5514,216,3Shine195/60 R18
Lexus UX 300e309 km257 km−16,8217,019,0Premium215/60 R17

Importørens kommentar:

– De siste månedene har vært preget av kalde temperaturer, og har vist oss hvor vi må bli bedre. Kommende forbedringer vil blant annet inkludere forvarming av batteriet under ladning og optimalisering av klimakontroll, som begge vil bidra til bedret rekkevidde, sier Alexander Hørthe, daglig leder for Polestar Norge.

Om testen:

Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt fulladet fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer. Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29, så sørover på rv27 mot Ringebu igjen og så på sideveien til E6 mot Vinstra.

Kjøringen foregikk i overskyet vær, med skiftende temperaturer fra pluss 3-4 grader i Oslo om morgenen, til -5 grader da siste bil stoppet nær Vinstra. Det var tørr vei under testen.