BEDRE, MEN IKKE GOD: Polestar 2.
Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Polestar 2 i Motors rekkeviddetest vinter 2021:
Ingen polfarer, men...
Polestar fikk veldig dårlig rekkevidde i Motors test på sensommeren i fjor. Den er blitt forbedret - og kom faktisk lengre i vintertesten.
POLESTAR 2 STANDARD
Pris på testbil: Kr. 478.000.
Oppgitt rekkevidde: 468 km.
Rekkevidde i testen: 344 km.
Ladetid fra 8 til 80 prosent (CCS):
43 minutter.
Dekkdimensjon: 245/45 R19.
Polestar 2 gir mye for pengene og er både komfortabel og sprek. Med lengre rekkevidde og/eller raskere lading, ville den vært nærmest den perfekte langtursbilen.
Rekkeviddetesten:
Da den viste 0 prosent, viste den likevel noen få km i rest. Siste del gikk i bakkene opp fra Dombås, der kreftene gradvis ebbet ut til bilen stoppet etter å ha tilbakelagt drøyt 34 mil. Testføreren konstaterte god varsling mot slutten.
- Reell rekkevidde i testen: 344 km.
- Forskjell fra oppgitt rekkevidde: 124 km (-26,5 prosent).
- Kjørte km etter 0 prosent opplyst rest-rekkevidde: 5 km.
- Målt forbruk: 21,0 kWt/100 km (oppgitt WLTP-forbruk: 19,3 kWt/100 km).
Ladetesten:
Ladetesten ble foretatt på hurtigladestasjonen til Ionity på Dal etter først å ha kjørt batteriet driftsvarmt i to timer på riksvei/motorvei. Fra 15 kW effekt ved 6 prosent steg effektkurven først ganske langsomt og var på 66 kW ved 10 prosent før den kom over 100 kW ved 15 prosent og steg videre til maksimalt 119 kW ved 40 prosent.
Deretter falt ladehastigheten ganske brått til 76 kW ved 45 prosent. Etter en stigning til 81 kW ved 55 prosent dalte effektkurven gradvis, men holdt seg over 60 kW til 75 prosent ladestand. Falt så raskt til 28 kW ved 80 prosent.
- Ladetid 6-80 prosent: 43 minutter.
- Oppgitt ladeeffekt: 150 kW.
- Faktisk målt ladeffekt: 136 kW.
VINTER 2021 (overskyet oppholdsvær, fra pluss 3-4 grader ved start til ned mot -5 på slutten)
Bilmodell
|
WLTP-rekkevidde (oppgitt)
|
Rekkevidde (målt)
|
Avvik i prosent
|
Forbruk (oppgitt) kWt/100 km
|
Forbruk (målt) kWt/100 km
|
Utstyrsnivå
|
Dekk
|
Ford Mustang Mach-E | 610 km | 502 km | −17,70 | 16,5 | 19,0 | 2WD | 225/60 R18 |
Tesla Model 3 | 580 km | 514 km | −11,37 | 14,8 | 13,6 | Long Range | 235/45 R18 |
Ford Mustang Mach-E 4WD | 540 km | 430 km | −20,37 | 18,7 | 20,0 | AWD Long Range | 225/60 R18 |
Polestar 2 | 468 km | 344 km | −26,49 | 19,3 | 21,0 | Standard | 245/45 R19 |
Xpeng G3 | 451 km | 341 km | −24,39 | 14,7 | 16,7 | Smart | 215/55 R17 |
BMW iX3 | 450 km | 432 km | −4,00 | 19,0 | 17,0 | Fully Charged Edition | 245/50 R19 |
VW ID.3 | 418 km | 340 km | −18,66 | 15,8 | 16,6 | First Plus | 215/55 R18 |
XC 40 Recharge P8 | 409 km | 332 km | −18,82 | 23,9 | 21,8 | Recharge Pure Electric P8 | 255/45 R19 og 255/50 R19 (bak) |
Citroën ë-C4 | 337 km | 261 km | −22,55 | 14,2 | 16,3 | Shine | 195/60 R18 |
Lexus UX 300e | 309 km | 257 km | −16,82 | 17,0 | 19,0 | Premium | 215/60 R17 |
Importørens kommentar:
– De siste månedene har vært preget av kalde temperaturer, og har vist oss hvor vi må bli bedre. Kommende forbedringer vil blant annet inkludere forvarming av batteriet under ladning og optimalisering av klimakontroll, som begge vil bidra til bedret rekkevidde, sier Alexander Hørthe, daglig leder for Polestar Norge.
Om testen:
Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt fulladet fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer. Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29, så sørover på rv27 mot Ringebu igjen og så på sideveien til E6 mot Vinstra.
Kjøringen foregikk i overskyet vær, med skiftende temperaturer fra pluss 3-4 grader i Oslo om morgenen, til -5 grader da siste bil stoppet nær Vinstra. Det var tørr vei under testen.