FERSK FORD: Ford Mustang Mach-E med firehjulsdrift.

Ford Mustang Mach-E 4WD i Motors rekkeviddetest vinter 2021:

Fords «norgesbil» takler vinteren bra

Mustangen med firehjulsdrift og stor batteripakke gjør et helt ok inntrykk i de typiske elbiløvelsene. Superlativene dukker opp i andre sammenhenger.

Publisert Sist oppdatert

FORD MUSTANG MACH-E 4WD

Pris testbil: Kr. 589.000.

Oppgitt rekkevidde: 540 km.

Rekkevidde i testen: 430 km.

Ladetid fra 8 til 80 prosent (CCS):

45 minutter.

Dekkdimensjon: 225/60 R18.

Rekkeviddetesten:

Det er store forventninger til Fords «norgesbil», altså versjonen med firehjulsdrift. Og Mustangen leverer godkjente resultater både i rekkeviddemålingen og ved ladestolpen. Men skal du ut på langtur, så er det kjørekomforten som er bilens største styrke. Støynivå og fjæring er i ypperste sjikt.

Det første rekkeviddevarselet kom ved 35 gjenstående kilometer (8 prosent på batteriet). Da kom en melding om at batteriet snart var tomt, samt beskjed om å slå av klimaanlegget. Deretter gikk bilen i skilpaddemodus, først ved 80 km/t, deretter ved gradvis lavere hastigheter. Klimaanlegget koblet seg av automatisk.

Farten ble gradvis lavere over en avstand på et par kilometer, til den til slutt var nede i null. Etter rundt en times stans, kunne bilen startes igjen med én kilometer oppgitt rekkevidde, men fortsatt 0 prosent på batteriet.

  • Reell rekkevidde i testen: 430 km.
  • Forskjell fra oppgitt rekkevidde: 110 km (-20,3 prosent).
  • Kjørte km etter 0 prosent opplyst rest-rekkevidde: 19 km.
  • Målt forbruk: 20,0 kWt/100 km (oppgitt WLTP-forbruk: 18,7 kWt/100 km).

Ladetesten:

Starter med effekt på 54 kW, men kryper raskt over 100 kW (20 prosent) før den får en kort topp på 117 kW (35 prosent). Deretter dropper kurven raskt, før den flater ut med 78 og 77 kW (fra 55 prosent) og holder seg der til ladestopp (80 prosent).

  • Ladetid 8-80 prosent: 45 minutter.
  • Oppgitt ladeeffekt: 150 kW.
  • Faktisk målt ladeffekt: 117 kW.

VINTER 2021 (overskyet oppholdsvær, fra pluss 3-4 grader ved start til ned mot -5 på slutten)

Bilmodell WLTP-rekkevidde (oppgitt) Rekkevidde (målt) Avvik i prosent Forbruk (oppgitt) kWt/100 km Forbruk (målt) kWt/100 km Utstyrsnivå Dekk
Ford Mustang Mach-E610 km502 km−17,7016,519,02WD225/60 R18
Tesla Model 3580 km514 km−11,3714,813,6Long Range235/45 R18
Ford Mustang Mach-E 4WD540 km430 km−20,3718,720,0AWD Long Range225/60 R18
Polestar 2468 km344 km−26,4919,321,0Standard245/45 R19
Xpeng G3451 km341 km−24,3914,716,7Smart215/55 R17
BMW iX3450 km432 km−4,0019,017,0Fully Charged Edition245/50 R19
VW ID.3418 km340 km−18,6615,816,6First Plus215/55 R18
XC 40 Recharge P8409 km332 km−18,8223,921,8Recharge Pure Electric P8255/45 R19 og 255/50 R19 (bak)
Citroën ë-C4337 km261 km−22,5514,216,3Shine195/60 R18
Lexus UX 300e309 km257 km−16,8217,019,0Premium215/60 R17

Importørens kommentar:

– Alt i alt er resultatene fra vintertesten i tråd med våre erfaringer og forventninger, med tanke på temperatur og den type kjøring og kjørerute de er testet i. Når det gjelder den målte ladetiden stemmer dette godt med det vi oppgir til våre kunder. Den faktiske målte ladeeffekten er også tilfredsstillende under de gitte testforholdende, men forventes å bli enda bedre med de nyeste softwareoppdateringene som vil være gjennomført på alle kundebilene før de leveres ut, sier Anne Sønsteby, informasjonsdirektør i Ford Norge.

Om testen:

Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt fulladet fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer. Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29, så sørover på rv27 mot Ringebu igjen og så på sideveien til E6 mot Vinstra.

Kjøringen foregikk i overskyet vær, med skiftende temperaturer fra pluss 3-4 grader i Oslo om morgenen, til -5 grader da siste bil stoppet nær Vinstra. Det var tørr vei under testen.