KOM LANGT: Ford Mustang Mach-E med bakhjulsdrift.

Ford Mustang Mach-E 2WD i Motors rekkeviddetest vinter 2021:

Ypper seg mot Tesla

Mustangen med bakhjulsdrift kom nærmest Tesla Model 3 i rekkevidderacet over fjellet – og sju mil lenger enn modellen med firehjulsdrift.

Publisert Sist oppdatert

FORD MUSTANG MACH-E 2WD

Pris testbil: Kr. 492.700.

Oppgitt rekkevidde: 610 km.

Rekkevidde i testen: 502 km.

Ladetid fra 8-80 prosent (CCS):

45 minutter.

Dekkdimensjon: 225/60 R18.

Rekkeviddetesten:

Den blågrå Mustangen måtte gi opp en drøy mil før Teslaen, men rakk å bevise at den er i stand til å innfri rekkeviddeløftene. Den kontrer dessuten med bedre langturkomfort enn Teslaen.

Første rekkeviddevarsel dukket opp ved 35 gjenstående km (9 prosent batterikapasitet). Du kan selv legge inn når første varsel skal dukke opp. Bilen varslet om at vi ikke ville nå fram til nærmeste ladestasjon., og anbefalte å skru av klimaanlegget for å få mer rekkevidde.

Etter 0 prosent skrudde klimaanlegget seg av, og det ble fort kaldt i bilen. Den hadde normale kjøreegenskaper til siste meter. Da begrenset hastigheten seg brått før bilen stanset. Etter at bilen hadde stoppet, gikk ikke giret i nøytral (N), det låste seg. Ved ankomst ladestasjonen med bergingsbil, kunne motoren startes igjen, med 2 km i displayet.

  • Reell rekkevidde i testen: 502 km.
  • Forskjell fra oppgitt rekkevidde: 107 km (-17,6 prosent).
  • Kjørte km etter 0 prosent opplyst rest-rekkevidde: 50 km.
  • Målt forbruk: 19,0 kWt/100 km (oppgitt WLTP-forbruk: 16,5 kWt/100 km).

Ladetesten:

Starter med effekt på 54 kW, men kryper raskt over 100 kW (20 prosent) før den får en kort topp på 117 kW (35 prosent). Deretter dropper kurven raskt, før den flater ut med 78 og 77 kW (fra 55 prosent) og holder seg der til ladestopp (80 prosent).

  • Ladetid 8-80 prosent: 45 minutter.
  • Oppgitt ladeeffekt: 150 kW.
  • Faktisk målt ladeffekt: 117 kW.

VINTER 2021 (overskyet oppholdsvær, fra pluss 3-4 grader ved start til ned mot -5 på slutten)

Bilmodell WLTP-rekkevidde (oppgitt) Rekkevidde (målt) Avvik i prosent Forbruk (oppgitt) kWt/100 km Forbruk (målt) kWt/100 km Utstyrsnivå Dekk
Ford Mustang Mach-E610 km502 km−17,7016,519,02WD225/60 R18
Tesla Model 3580 km514 km−11,3714,813,6Long Range235/45 R18
Ford Mustang Mach-E 4WD540 km430 km−20,3718,720,0AWD Long Range225/60 R18
Polestar 2468 km344 km−26,4919,321,0Standard245/45 R19
Xpeng G3451 km341 km−24,3914,716,7Smart215/55 R17
BMW iX3450 km432 km−4,0019,017,0Fully Charged Edition245/50 R19
VW ID.3418 km340 km−18,6615,816,6First Plus215/55 R18
XC 40 Recharge P8409 km332 km−18,8223,921,8Recharge Pure Electric P8255/45 R19 og 255/50 R19 (bak)
Citroën ë-C4337 km261 km−22,5514,216,3Shine195/60 R18
Lexus UX 300e309 km257 km−16,8217,019,0Premium215/60 R17

Importørens kommentar:

– Alt i alt er resultatene fra vintertesten i tråd med våre erfaringer og forventninger, med tanke på temperatur og den type kjøring og kjørerute de er testet i. Når det gjelder den målte ladetiden stemmer dette godt med det vi oppgir til våre kunder. Den faktiske målte ladeeffekten er også tilfredsstillende under de gitte testforholdende, men forventes å bli enda bedre med de nyeste softwareoppdateringene som vil være gjennomført på alle kundebilene før de leveres ut, sier Anne Sønsteby, informasjonsdirektør i Ford Norge.

Om testen:

Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt fulladet fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer. Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29, så sørover på rv27 mot Ringebu igjen og så på sideveien til E6 mot Vinstra.

Kjøringen foregikk i overskyet vær, med skiftende temperaturer fra pluss 3-4 grader i Oslo om morgenen, til -5 grader da siste bil stoppet nær Vinstra. Det var tørr vei under testen.