GJØR GREI FIGUR: Xpeng G3 imponerte under sommerens rekkeviddetest. Vinterlige forhold gir betydelig mer moderate, men akseptable, resultater,.
GJØR GREI FIGUR: Xpeng G3 imponerte under sommerens rekkeviddetest. Vinterlige forhold gir betydelig mer moderate, men akseptable, resultater,.

Xpeng G3 i Motors rekkeviddetest vinter 2021:

Kopierer ikke Teslas rekke­vidde

Mye ved Xpengs testbil fremstår som det er kopiert fra en viss amerikansk elbilprodusent. Men det gjelder ikke rekkevidden.

Publisert Sist oppdatert

XPENG G3

Pris testbil: Kr. 358.000.

Oppgitt rekkevidde: 451 km.

Rekkevidde i testen: 341 km.

Ladetid fra 10 til 80 prosent (CHAdeMO): 57 minutter.

Dekkdimensjon: 215/55 R17.

Selv om den kinesiske deltakeren, Xpeng G3, mangler en del praktiske egenskaper vi ville ønsket oss, har den en hel del avansert teknologi, er lettmanøvrert og har god langturskomfort. Turen denne gangen ble imidlertid en god del kortere enn i sommer.

Rekkeviddetesten:

Under 7 prosent og 20 km igjen slutter bilen å vise hvor mye som er igjen, men kjører flere mil etter det. Med en gang den kommer i krabbemodus går den saktere, men behagelig. I en bratt bakke, gikk den plutselig veldig sakte før den stoppet i en sidevei. Kunne rygges noen meter etter 30 minutter.

  • Reell rekkevidde i testen: 341 km.
  • Forskjell fra oppgitt rekkevidde: 109 km (-24,2 prosent).
  • Kjørte km etter 0 prosent opplyst rest-rekkevidde: 20 km.
  • Målt forbruk: 16,9 kWt/100 km (oppgitt WLTP-forbruk: 14,7 kWt/100 km).

Ladetesten:

Koblet til CHAdeMO-ladestolpen på Espa, startet ladingen på 10 prosent ladestand med 45 kW effekt. Denne steg moderat, men jevnt og gradvis, til den nådde 51 kW og holdt seg der fra 75 til 80 prosent. Den er således en av svært få biler som oppnår høyere makseffekt enn oppgitt.

  • Ladetid 10-80 prosent: 57 minutter.
  • Oppgitt ladeeffekt: 50 kW.
  • Faktisk målt ladeffekt: 51 kW.

VINTER 2021 (overskyet oppholdsvær, fra pluss 3-4 grader ved start til ned mot -5 på slutten)

Bilmodell WLTP-rekkevidde (oppgitt) Rekkevidde (målt) Avvik i prosent Forbruk (oppgitt) kWt/100 km Forbruk (målt) kWt/100 km Utstyrsnivå Dekk
Ford Mustang Mach-E610 km502 km−17,7016,519,02WD225/60 R18
Tesla Model 3580 km514 km−11,3714,813,6Long Range235/45 R18
Ford Mustang Mach-E 4WD540 km430 km−20,3718,720,0AWD Long Range225/60 R18
Polestar 2468 km344 km−26,4919,321,0Standard245/45 R19
Xpeng G3451 km341 km−24,3914,716,7Smart215/55 R17
BMW iX3450 km432 km−4,0019,017,0Fully Charged Edition245/50 R19
VW ID.3418 km340 km−18,6615,816,6First Plus215/55 R18
XC 40 Recharge P8409 km332 km−18,8223,921,8Recharge Pure Electric P8255/45 R19 og 255/50 R19 (bak)
Citroën ë-C4337 km261 km−22,5514,216,3Shine195/60 R18
Lexus UX 300e309 km257 km−16,8217,019,0Premium215/60 R17

Importørens kommentar:

– Vi registrerer at testen ga en litt større differanse mellom reell rekkevidde og oppgitt WLTP-rekkevidde enn det vi forventet basert på egen erfaring. Også fordi Xpeng G3 kom svært godt ut av sommertesten med hele 506 kilometer rekkevidde. I denne vintertesten er det ikke brukt full regenerering som hadde gitt mer rekkevidde, sier Zahid Saddiq, eier av Zero Emission Mobility, som importerer Xpeng til Norge.

– Heldigvis er Xpeng G3 en smartbil som kan få programvare-oppgraderinger gjennom bilens levetid, og der det kan gjøres grep for å forbedre rekkevidden. Nå jobber fabrikken med forbedret funksjon for forvarming av batteriet, som vil bedre rekkevidden betydelig på de kaldeste dagene. Xpeng jobber målrettet med å forbedre både rekkevidde og ytelse på bilene, og fabrikken vil studere disse resultatene svært grundig for å se etter rom for forbedringer.

Om testen:

Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt fulladet fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer. Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29, så sørover på rv27 mot Ringebu igjen og så på sideveien til E6 mot Vinstra.

Kjøringen foregikk i overskyet vær, med skiftende temperaturer fra pluss 3-4 grader i Oslo om morgenen, til -5 grader da siste bil stoppet nær Vinstra. Det var tørr vei under testen.