NORGESMESTERNE: Elbilene dominerer nybilparken.Her er en kolonne av dem i NAF og Motors store elbiltest.
NORGESMESTERNE: Elbilene dominerer nybilparken.Her er en kolonne av dem i NAF og Motors store elbiltest.

Hvilken bil bør du velge?

Plussene og minusene til Norges 15 mest solgte biler

Den norske nybilparken har fått helt nytt utseende og innhold. De gamle bestselgerne er borte. Her får du hjelp til å manøvrere blant nykommerne.

Publisert

Ved utgangen av august hadde samtlige av Norges 15 mest solgte biler ledning. Og 13 av 15 var helelektriske.

Rekkevidden til disse er en kritisk faktor for mange. Her kan du lese hvor langt 88 elbiler går under realistiske forhold i norsk klima.

Toyota RAV4 på 2. plass og Volvo XC60 på 11. plass er ladehybrider. Disse to – i tillegg til Volvo XC40 på 4. plass – selges også i utgaver uten ledning, altså med tradisjonelle forbrenningsmotor.

Men selv når vi trekker disse versjonene ut av det totale antallet nyregistreringer, og står igjen med bare modellene med ledning, så er de likevel solid inne blant Norges 15 mest solgte:

  • RAV4 på 5. plass, XC40 på 7. plass og XC60 på 12. plass.

Tre Toyotaer

Ser vi på 30 mest solgte bilene, så er det bare tre biler som ikke har ledning i det hele tatt. Alle tre kommer fra en produsent med en mer tradisjonell hybridtilnærming til det grønne skiftet:

  • Toyota Corolla på 16. plass, Toyota C-HR på 20. plass og Toyota Yaris på 24. plass.

I Motors oversikt finner du de 15 mest solgte modellene. Vi har påpekt bestselgernes viktigste styrker og svakheter målt opp mot konkurrentene.

Ytterligere begrunnelser kan du lese i de vedlagte testene.

  • Merk at testene er gjort på ulike tidspunkter og med helt nye modeller. Flere av dem hadde verken blitt kollisjonstestet eller fått oppdaterte servicepriser da testene ble gjort. Noen har også fått prisjusteringer i etterkant.

Det kan altså være at noen av bilene ville fått en annen score nå, i september 2021.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">1. PLASS: </span>Tesla Model 3
1. PLASS: Tesla Model 3

Tesla Model 3

Pris: 350.000-500.000 (pluss omkostninger)
Pluss:
Forbruk, ladenettverk
Minus:
Ujevn kvalitet, hjulstøy
– Har blitt en favoritt blant nybilkjøperne, mot høye odds. Gradvis forbedret.
Les test her (testet februar 2019)

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">2. PLASS:</span> Toyota RAV4 (ladbar)
2. PLASS: Toyota RAV4 (ladbar)

Toyota RAV4

Pris: 502.000-584.000 (pluss omkostninger)
Pluss:
Elektrisk rekkevidde, problemfri
Minus: Infotainment, baksetefleksibilitet
– Mange vil ha et problemfritt bilhold. Ladehybriden av RAV4 er den beste Toyotaen.
– Les test her (testet september 2020)

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">3. PLASS: </span>Volkswagen ID.4
3. PLASS: Volkswagen ID.4

VW ID.4

Pris: 330.000-446.000 (pluss omkostninger)
Pluss:
Familievennlig, komfort
Minus:
Betjeningsfunksjoner, skiltleser/fartsholder
– Familiebil med litt mer SUV-preg og bedre fjæringskomfort enn «tvillingen» Enyaq.
– Les test her (testet mars 2021)

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">4. PLASS: </span>VOLVO XC40
4. PLASS: VOLVO XC40

Volvo XC40

Pris: 525.000-550.000 (pluss omkostninger)
Pluss: Krefter, merkevare
Minus:
Forbruk, rekkevidde
– Nordmenn elsker Volvo. Minstemann er et lynraskt og ganske praktisk designikon.
– Les test her
(testet desember 2020)

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">5. PLASS:</span> Ford Mustang Mach-E
5. PLASS: Ford Mustang Mach-E

Ford Mustang Mach-E

Pris: 412.000-658.000 (pluss omkostninger)
Pluss:
Rekkevidde, krefter
Minus:
Barnesykdommer, pris
– Krefter, komfort og rekkevidde er tre svært gode grunner til suksessen.
– Les test her (testet desember 2020)

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">6. PLASS: </span>Audi e-tron
6. PLASS: Audi e-tron

Audi e-tron

Pris: 588.000-888.000 (pluss omkostninger)
Pluss:
Komfort, kvalitetsfølelse
Minus:
Rekkevidde, ladetid
– Selve familiedrømmen for mange. Men teknologisk litt på etterskudd.
– Les test her (testet februar 2019)

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">7. PLASS: </span>Mercedes EQC
7. PLASS: Mercedes EQC

Mercedes EQC

Pris: 625.000-697.000 (pluss omkostninger)
Pluss:
Komfort, pris
Minus:
Rekkevidde, bakkeklaring
– Komfortmester – og ganske rimelig til Mercedes å være. Men må lades ofte.
– Les test her (testet juni 2019)

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">8. PLASS: </span>Nissan Leaf
8. PLASS: Nissan Leaf

Nissan Leaf

Pris: 232.000-359.000 (pluss omkostninger)
Pluss:
Pris, problemløs
Minus:
Chademo-lading, gammeldags
– Bra plass – og mye utstyr og lite problemer, slik det ofte er med biler på tampen av livsløpet.
– Les test her (testet desember 2019)

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">9. PLASS:</span> Skoda Enyaq
9. PLASS: Skoda Enyaq

Skoda Enyaq

Pris: 339.000-475.000 (pluss omkostninger)
Pluss:
Plass, interiørkvalitet
Minus:
Stiv, ikke typisk Skoda-praktisk
– I god Skoda-tradisjon oppfyller den de fleste krav en familie stiller.
– Les test her (testet april 2021)

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">10. PLASS: </span>Polestar 2
10. PLASS: Polestar 2

Polestar 2

Pris: 349.000-479.000 (pluss omkostninger)
Pluss: Krefter, kjøreegenskaper
Minus:
Rekkevidde, hjulstøy
– Nå som de fleste startproblemene virker løst, er plussene i klart overtall.
– Les test her (testet september 2020)

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">11. PLASS:</span> Volvo XC60
11. PLASS: Volvo XC60

Volvo XC60

Pris: 722.000-890.000
Pluss:
Lademulighet, komfort
Minus:
Pris, bagasjeplass
– Elektrisk hverdagskjøring og stressfri langkjøring toppet med komfort og sikkerhet.
– Les test her (testet desember 2017)

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">12. PLASS:</span> Peugeot e-2008
12. PLASS: Peugeot e-2008

Peugeot e-2008

Pris: 292.000-347.000
Pluss:
Komfort, design
Minus:
Effekt, rekkevidde
– Motors – og mange nordmenns – favoritt i lavere prisklasse hadde fortjent bedre rekkevidde.
– Les test her (testet juni 2000)

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">13. PLASS:</span> Hyundai Kona
13. PLASS: Hyundai Kona

Hyundai Kona

Pris: 299.000-370.000 (pluss omkostninger)
Pluss:
Rekkevidde, garantier
Minus:
Bagasjeplass, hjulstøy
Les test her (testet desember 2018)

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">14. PLASS:</span> MG ZS EV
14. PLASS: MG ZS EV

MG ZS EV

Pris: 230.000-250.000 (pluss omkostninger)
Pluss:
Pris, plass
Minus:
Rekkevidde, design
– Mye for pengene for deg som ikke legger følelser i bil – eller kjører langt.
– Les test her (testet februar 2020)

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">15. PLASS:</span> Volkswagen ID.3
15. PLASS: Volkswagen ID.3

VW ID.3

Pris: 277.000-363.000 (pluss omkostninger)
Pluss:
Kjøreglede, kupèplass
Minus:
Hjulstøy, betjeningsfunksjoner
– Ble kastet ut på markedet for tidlig, men et blitt en ypperlig bil etter oppgraderingene.
– Les test her (testet september 2020)