Toyota RAV4 på 2. plass og Volvo XC60 på 11. plass er ladehybrider. Disse to – i tillegg til Volvo XC40 på 4. plass – selges også i utgaver uten ledning, altså med tradisjonelle forbrenningsmotor.
Men selv når vi trekker disse versjonene ut av det totale antallet nyregistreringer, og står igjen med bare modellene med ledning, så er de likevel solid inne blant Norges 15 mest solgte:
RAV4 på 5. plass, XC40 på 7. plass og XC60 på 12. plass.
Tre Toyotaer
Ser vi på 30 mest solgte bilene, så er det bare tre biler som ikke har ledning i det hele tatt. Alle tre kommer fra en produsent med en mer tradisjonell hybridtilnærming til det grønne skiftet:
Toyota Corolla på 16. plass, Toyota C-HR på 20. plass og Toyota Yaris på 24. plass.
I Motors oversikt finner du de 15 mest solgte modellene. Vi har påpekt bestselgernes viktigste styrker og svakheter målt opp mot konkurrentene.
Ytterligere begrunnelser kan du lese i de vedlagte testene.
Merk at testene er gjort på ulike tidspunkter og med helt nye modeller. Flere av dem hadde verken blitt kollisjonstestet eller fått oppdaterte servicepriser da testene ble gjort. Noen har også fått prisjusteringer i etterkant.
Det kan altså være at noen av bilene ville fått en annen score nå, i september 2021.
Annonse
Tesla Model 3
Pris: 350.000-500.000 (pluss omkostninger) Pluss: Forbruk, ladenettverk Minus: Ujevn kvalitet, hjulstøy – Har blitt en favoritt blant nybilkjøperne, mot høye odds. Gradvis forbedret. – Les test her (testet februar 2019)
Toyota RAV4
Pris: 502.000-584.000 (pluss omkostninger) Pluss: Elektrisk rekkevidde, problemfri Minus: Infotainment, baksetefleksibilitet – Mange vil ha et problemfritt bilhold. Ladehybriden av RAV4 er den beste Toyotaen. – Les test her (testet september 2020)
Annonse
VW ID.4
Pris: 330.000-446.000 (pluss omkostninger) Pluss: Familievennlig, komfort Minus: Betjeningsfunksjoner, skiltleser/fartsholder – Familiebil med litt mer SUV-preg og bedre fjæringskomfort enn «tvillingen» Enyaq. – Les test her (testet mars 2021)
Volvo XC40
Pris: 525.000-550.000 (pluss omkostninger) Pluss: Krefter, merkevare Minus: Forbruk, rekkevidde – Nordmenn elsker Volvo. Minstemann er et lynraskt og ganske praktisk designikon. – Les test her (testet desember 2020)
Annonse
Ford Mustang Mach-E
Pris: 412.000-658.000 (pluss omkostninger) Pluss: Rekkevidde, krefter Minus: Barnesykdommer, pris – Krefter, komfort og rekkevidde er tre svært gode grunner til suksessen. – Les test her (testet desember 2020)
Audi e-tron
Pris: 588.000-888.000 (pluss omkostninger) Pluss: Komfort, kvalitetsfølelse Minus: Rekkevidde, ladetid – Selve familiedrømmen for mange. Men teknologisk litt på etterskudd. – Les test her (testet februar 2019)
Annonse
Mercedes EQC
Pris: 625.000-697.000 (pluss omkostninger) Pluss: Komfort, pris Minus: Rekkevidde, bakkeklaring – Komfortmester – og ganske rimelig til Mercedes å være. Men må lades ofte. – Les test her (testet juni 2019)
Nissan Leaf
Pris: 232.000-359.000 (pluss omkostninger) Pluss: Pris, problemløs Minus: Chademo-lading, gammeldags – Bra plass – og mye utstyr og lite problemer, slik det ofte er med biler på tampen av livsløpet. – Les test her (testet desember 2019)
Annonse
Skoda Enyaq
Pris: 339.000-475.000 (pluss omkostninger) Pluss: Plass, interiørkvalitet Minus: Stiv, ikke typisk Skoda-praktisk – I god Skoda-tradisjon oppfyller den de fleste krav en familie stiller. – Les test her (testet april 2021)
Polestar 2
Pris: 349.000-479.000 (pluss omkostninger) Pluss: Krefter, kjøreegenskaper Minus: Rekkevidde, hjulstøy – Nå som de fleste startproblemene virker løst, er plussene i klart overtall. – Les test her (testet september 2020)
Annonse
Volvo XC60
Pris: 722.000-890.000 Pluss: Lademulighet, komfort Minus: Pris, bagasjeplass – Elektrisk hverdagskjøring og stressfri langkjøring toppet med komfort og sikkerhet. – Les test her (testet desember 2017)
Peugeot e-2008
Pris: 292.000-347.000 Pluss: Komfort, design Minus: Effekt, rekkevidde – Motors – og mange nordmenns – favoritt i lavere prisklasse hadde fortjent bedre rekkevidde. – Les test her (testet juni 2000)
Annonse
Hyundai Kona
Pris: 299.000-370.000 (pluss omkostninger) Pluss: Rekkevidde, garantier Minus: Bagasjeplass, hjulstøy – Les test her (testet desember 2018)
MG ZS EV
Pris: 230.000-250.000 (pluss omkostninger) Pluss: Pris, plass Minus: Rekkevidde, design – Mye for pengene for deg som ikke legger følelser i bil – eller kjører langt. – Les test her (testet februar 2020)
Annonse
VW ID.3
Pris: 277.000-363.000 (pluss omkostninger) Pluss: Kjøreglede, kupèplass Minus: Hjulstøy, betjeningsfunksjoner – Ble kastet ut på markedet for tidlig, men et blitt en ypperlig bil etter oppgraderingene. – Les test her (testet september 2020)