SIKKER: XC60 fikk nylig den høyeste poengsummen i EuroNCAPs kollisjonstest noen gang. Den har helt nye systemer som hjelper deg å unngå kollisjoner. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Test: Volvo XC60 T8 (ladehybrid)

Årets sikreste vinner får årets høyeste score

Volvo XC60 har sikkerhetsutstyr man ikke finner i noen annen bil, og fikk nylig årets høyeste sikkerhetsscore i EuroNCAPs kollisjonstest. Dessuten er den nydelig å kjøre. Volvo XC60 dundrer til topps på vår liste over årets biler.

Publisert Sist oppdatert

Sikkerhet har hatt førsteprioritet hos Volvo siden starten for 90 år siden, og nye XC60 tar dette et stort skritt videre.

Bilen leveres med oppgradert City Safety-system, slik at i tillegg til å nødbremse automatisk for fotgjengere, også foretar en automatisk unnamanøver dersom det ikke er mulig å stoppe i tide.

Volvo XC60 2017

83 poeng

Volvo XC60 T8 Inscription aut. 4x4 plug-in hybrid. Motor: Fire syl. rekkemotor, 2,0 lit. bensin m/turbo og kompressor, 235 kW/329 hk v. 5.700 omdr. + elmotor 65 kW/87 hk – totalt 300 kW/407 hk og dreiemoment 640 NM. Ytelse (oppgitt): Aks. 0-100 km/t: 5,3 sek. Toppfart: 230 km/t. Dekk på testbilen: Nokian Hakkapeliitta R2 SUV – 235/55 R19.

Komfort 9/10

XC60 er svært lettkjørt. Setene passer oss utmerket og kjørestillingen er blant de beste. Meget godt førermiljø, sentrert betjening på den store berøringsskjermen. Massasje i setene. Lav innvendig støy. Åtte-trinns automatgirkasse bidrar til høy kjørekomfort.

Design 8/10

Klassisk og pen design. Ryddig og fint interiør, med det meste av betjeninger samlet på den store berøringsskjermen. Lys, oversiktlig og godt utsyn alle veier.

Kjøreegenskaper 9/10

Lettkjørt, stabil og komfortabel på landevei. På testbanen har bilen godt veigrep og reagerer kjapt på ratt-korreksjoner. Vi merker lite til at dette er en tung bil. 6,8 sek. fra 0-100 km/t. og 2,1 sek. i forbikjøring i våre akselerasjonstester. Bremselengde 37,6 meter. Vi testet ikke firehjulstrekken, men V60 har tidligere fått mye skryt for egenskapene på dårlige vinterveier.

Miljø og forbruk 8/10

Volvo oppgir forbruk på 0,21 l/mil og 45 km. rekkevidde. Vi målte forbruket til 0,44 l/mil. og klarte bare 32 km. i 6 pluss-grader. CO2-utslipp: 42 gram pr. km. NOx-utslipp: 7,0 milligram pr. km. Det er svært lavt.

Utstyr 8/10

XC60 Inscription har mye standard utstyr blant annet LED hovedlys (ikke dynamiske), elektrisk soltak, skinnseter, varme i baksetene, navigasjon og dynamisk fartsholder. Nivåregulering, elektrisk bakluke og reservehjul koster ekstra.

Praktisk 9/10

Romslig bil med plass til to barnestoler i baksetet. Hybridsystemet stjeler litt plass i bagasjerommet (468 l), men hengerlast på hele 2.400 kg. Høyest bakkeklaring: 22 til 27 cm. Justerbart understell med heve/senkefunksjon. Automatisk nedfelling av bakseter. Automatisk setetilpasning.

Pris 6/10

Billigste XC60 koster 650.000 kroner med 190 hk diesel. De fleste kjøper den ladbare hybriden T8 med 407 hk. med Inscription-utstyr, som starter på «bare» 745.000 kroner pga. gunstig avgiftsrabatt. Ifølge Volvo legger de fleste på mye utstyr, slik at snittprisen blir rundt 900.000 kroner.

Driftskostnader 7/10

Erfaringsmessig har Volvo litt høyere service- og delepriser enn gjennomsnittet. 5 års/100.000 km. nybilgaranti og 12 års garanti mot gjennomrusting. 0,44 l/mila i vår måling. Er du er flink til å lade, kan du kjøre mye av tiden på billig strøm. Autolease anslår ca. 6750 kroner i årlige vedlikeholdskostnader, som er litt over snittet i markedet og klassen.

Sikkerhet 10/10

5 stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester, og beste poengsummer noen gang. Sikkerheten til voksne og barn i bilen er godt beskyttet, det samme for myke trafikanter. I tillegg får den svært høy poengsum for standard sikkerhetsutstyr.

Annenhåndsverdi 9/10

Autolease beregner markedsverdi etter 4 år/60.000 km. til å utvikle seg bedre enn snittet i markedet og i klassen. Autolease anbefaler modellen D4 eller T8 og Inscription utstyr.

Les også: Her er bilene som kommer i 2018

Det betyr at dersom en motgående bil kommer over i ditt kjørefelt og bilen «ser» at en kollisjon vil oppstå, men at det ikke er mulig å stoppe i tide, foretar bilen en automatisk unnamanøver og svinger unna.

Hvis du forsøker å skifte fil mens det ligger en bil i blindsonen, styrer bilen automatisk tilbake i ditt kjørefelt.

BAKKEKLARING: Bilen kan heves hele 27 centimeter over bakken, noe som er nyttig på veier med mye snø. Høydejusteringen må du betale ekstra for.

Les alle Motors biltester her!

Vi har testet utgaven som selger desidert best:

Den ladbare hybrid-utgaven T8 med 407 hester. Bilen får 24.300 kroner i rabatt, fordi forbruket oppgis til 0,21 liter på mila og CO2-utslippet til bare 49 gram.

Dermed blir fra-prisen på XC60 T8 «bare» 690.000 kroner.

Vi målte derimot forbruket til 0,44 liter på mila på vår testrunde, og hvis du ikke gidder å lade, må du nok regne med over 0,6 liter på mila.

Med et førermiljø i toppklasse og høy komfort på landeveien, har XC60 allerede blitt en favoritt blant norske bilkjøpere som har mye penger å bruke på bil.

Bilen er ikke bare suverene vinner i denne runden med premium-SUV’er (Audi Q5, Range Rover Velar og Lexus NX).

Den får også årets høyeste poengscore av alle biler vi har testet!

SUPERT FØRERMILJØ: Førerplassen i XC60 er svært god. I tillegg er den ganske oversiktlig, siden det meste av betjening skjer fra den store skjermen på midtkonsollen.