NYKOMMER: Slik ser den altså ut på norske veier, den nye elbilen til Mercedes, kalt EQC. Utseendet er umiskjennelig Mercedes, og selve karosseriformen er lik SUV-en GLC.

Test: Mercedes-Benz EQC (elbil)

Klassisk Mercedes med elektrisk pris

EQC bringer noen klassiske Mercedes-egenskaper med seg inn i en batterielektrisk verden. Men ingen nye.

Publisert Sist oppdatert

Isolert sett er dette en fullverdig Mercedes som går på strøm.

Den har alle de tradisjonelle egenskapene vi forventer:

Høy komfort, solid kvalitetsfølelse, det ypperste av sikkerhetsløsninger, et merketypisk utseende og betjeningsløsninger som i en hvilken som helst annen Mercedes.

Mercedes EQC 2019

77 poeng

Pris testbil: Ca. 710.000 kroner (eks. frakt/andre leveringsomkostninger). De fleste bestillingene av EQC så langt ligger i prissjiktet 670-710.000 kroner. Drivlinje: Elektrisk, batteri 80 kWt,300 kw/408 hk (760 Nm). 0-100 km/t: 5,1 sek. (fabrikktall). Toppfart: 180 km/t. Firehjulsdrift, trinnløst automatgir. Rekkevidde (blandet kjøring): 417 km (WLTP). Bilens vekt/maks nyttelast: 2420/408 kg. Dekkdimensjon: 235/55R19. Hengervekt kg/bagasjerom liter som femseter (toseter): 1800/500 (1460). Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 476/188/162/14 cm.

Komfort 8/10

Høyt nivå. Meget gode forseter, og ok for to i baksetet. Litt krevende betjening hvis du ikke kommer fra en annen moderne Mercedes. Minimalt med «trikkestøy» fra elmotoren under belastning. Godkjent dekkstøy. Høy vekt, litt stiv over mindre ujevnheter, men nydelig over de store.

Design 8/10

EQC har et klassisk SUV-karosseri med litt ekstra særpreg i fronten. Interiøret er en miks av elementer fra øvrige fossile modeller. Mindre muskuløs enn e-tron, mindre sporty enn I-Pace – totalt sett litt anonym? Men lekker med bestemte farger og utstyrsgrader – og hekken er elegant.

Kjøreegenskaper 8/10

Motor fikk prøve EQC på lukket bane under den internasjonale lanseringen i Oslo, og ble imponert over tryggheten og stabiliteten under sterkt press, til tross for vekt på nesten 2,5 tonn. Ekstreme fartsressurser, meget gode bremser.

Miljø og forbruk 8/10

Stor og tung, men har naturligvis suverene utslippsverdier på norske veier. Rekkevidden er etter normen med dagens batteriteknologi, men ned mot 25 mil på vinterstid er for snaut for en stor familiebil.

Utstyr 8/10

EQC kan tilpasses mer individuelt enn mange andre biler. De ulike utstyrsgradene i kombinasjon med bestemte farger, skiller bilene tydelig fra hverandre. Ok utstyrt allerede i grunnversjon, og fornuftige pakker. Men du havner lett 100.000 over grunnprisen.

Praktisk 6/10

Bagasjerom på rundt 500 liter er for snaut. Mangler også «frunk» med plass til ladekabler under panseret. Stort pluss for 1800 kilo hengervekt, minus for lavere bakkeklaring enn konkurrentene.

Pris 8/10

Overraskende rimelig til Mercedes å være. Startpris på 616.900 kroner (inkludert frakt og omkostninger). En meget godt utstyrt versjon ligger rundt 100.000 under konkurrenter som Audi e-tron og Jaguar I-Pace og enda lenger under Tesla Model X.

Driftskostnader 7/10

EQC er så fersk på markedet at vi foreløpig ikke har tilgang på konkrete service- og vedlikeholdskostnader. Her vil vi oppdatere informasjon og eventuell poengsum.

Sikkerhet 9/10

Testet av Euro NCAP i 2019, med fem stjerner og generelt høy score. Motor har fått prøve bilens aktive hjelpesystemer i praksis, og spesielt den automatiske nødbremsefunksjonen imponerer med en millimeterpresisjon et menneske aldri ville klart bedre.

Annenhåndsverdi 7/10

Biladministrasjonsselskapet Leaseplan forventer et gjennomsnittlig verditap på 80-90.000 kroner i året de tre første årene, det er i øyeblikket på nivå med e-tron og I-Pace. Men et økende utvalg av elbiler gjør at bruktprisene nærmer seg de fossile bilene.

Men Mercedes bringer ikke noe nytt inn et segment der Audi og Jaguar allerede er på banen med konkurrerende modeller – og der Tesla for lengst har satt en standard for hvordan man bygger en elbil fra bunnen av. Det siste har ikke Mercedes gjort.

Likheten til den fossile SUV-en GLC er åpenbar – og det blir en del kompromisser i form av kardangtunnel, lite bagasjeplass og manglende oppbevaringsplass under panseret (trunk) som ikke helt kler en produsent som liker å flytte grunnsteiner.

Les også: Her er alle Motors elbil-tester

KJØRER BRA: Ute i bytrafikken oppleves EQC som smidig, tross den høye vekten. På landeveien er komforten utmerket.

Blandet inntrykk

Vi sitter altså igjen med et litt blandet inntrykk. Men det er definitivt flest plusser.

Med mindre du har et stort behov for å markere deg som innovativ på elbilfronten, og du har prøvepakket bagasjerommet før du signerer kontrakten, så vil du bli trolig bli strålende fornøyd med en EQC.

Også fordi du den koster 100.000 mindre enn de største konkurrentene – uten at vi nødvendigvis tror dét er så kjøpsutløsende for den tradisjonelle Mercedes-kunden som vurderer å kjøre batterielektrisk.

EQC appellerer nok vel så mye til nye kunder som gjør reelle sammenlikninger av bilene i dette segmentet, og som bryr seg mindre om tradisjoner og status.

Elbilindustrien har tross alt gjort Jaguar og Kia til fullverdige bilmerker i nordmenns bevissthet. De langt på vei kunstige skillene mellom bilprodusentene, er i ferd med å viskes ut.

Les også: Mercedes rapper til for å treffe ny generasjon

Lite bagasjeplass

Mercedes EQC blir altså fjerde bil ut i et segment der Tesla X lenge regjerte alene med firehjulsdrift, hengerfeste, familievennlig størrelse og bra rekkevidde. Etter hvert kom Jaguar I-Pace og Audi e-tron som litt mindre og rimeligere alternativer.

Tørre fabrikktall forteller oss at Mercedes er litt mindre enn e-tron og litt større enn I-Pace utvendig. Derfor framstår forskjellene i bagasjeromkapasiteten som overraskende stor:

EQC har «rundt» 500 liter. Vi tror faktisk det reelle volumet er nede på 400-tallet.

e-tron og I-pace har til sammenlikning oppgitt volum på henholdsvis 614 og 638 liter. Også her oppleves volumet mindre i praksis, men avstanden til EQC er likevel stor.

Les også: Her skremmer rallystjernen vettet av Mercedes-mekaniker

MERKETYPISK: Instrumentpanelet kjenner vi igjen fra stadig flere Mercedes-modeller, mens midtkonsollen kommer fra C-klassen. Materialkvaliteten er litt blandet.

Henger på 1800 kilo

EQC har heller ikke en såkalt «frunk» - et ord som stammer fra trunk (bagasjerom på engelsk), der t’en er byttet ut med en f – som i front. Altså oppbevaringsplass under panseret, der fossile biler har en stor motor.

Både e-tron og I-Pace har en grei «frunk» med plass til noe av det viktigste i en elbil: Ladeutstyr.

I EQC må du oppbevare ladeutstyret under bagasjerommet. Vi tipper enkelte EQC-eiere opplever en ny dimensjon av rekkeviddeangst, når de vet at hyttebagasjen og hundeburet og vedsekkene må ut av bilen for å komme til ladekablene.

Til gjengjeld har Mercedes prioritert plass i kupeen – som definitivt er langt bedre enn I-Pace. EQQ kan også – i likhet med e-tron – trekke henger på 1800 kilo, mens I-Pace bare kan trekke 750 kilo.

Les også: Hvem er best – I-Pace eller Model X?

SKUFFENDE: Bagasjerommet tar «rundt 500 liter», det er uansett en god del mindre enn de konkurrentene. Og ladekablene må legges under bagasjeromgulvet. Svært upraktisk hvis du må lade med bilen full av bagasje.

Hinsides akselerasjon

EQC har en batterikapasitet på 80 kWt. e-tron har 95 kWt, I-pace 90 kWt. EQC tar 110 kW hurtiglading, e-tron tar 150 kW, I-Pace 100 kW. Oppgitt rekkevidde er 417 for EQC, altså mellom 25 og 35 mil i praksis, avhengig av temperatur, vektpålegg og kjørestil.

e-tron og I-Pace har oppgitt rekkevidde henholdsvis 415 og 470 kilometer. Effekten i hestekrefter oppgis til i overkant av 400 for både EQC og e-tron, og 398 for I-Pace.

Her er det med andre ord en del nyanser.

Ikke så rent sjelden blir tall som kommer fra laboratorier knust av virkeligheten.

Senere tester får vise hvordan batteripakken til EQC takler det norske klimaet og konkurransen fra de to andre. Og selvsagt også fra litt dyrere Tesla.

Akselerasjonen er hinsides, uansett hvilken bil du velge.

Les også: Frykter at flere elbiler gir økt trafikk

Stille og kompakt

Den beste siden av EQC opplever du når du setter deg inn i en fulladet bil, kjenner det kompakte dunket fra døren som lukkes, trykker på knappen som automatisk justerer sete og ratt til favorittposisjonen du tidligere har lagret, starter en lydløs motor som ikke kvitterer med annet enn tente lys i instrumentpanelet – og smyger deg av gårde. Stille, kompakt, litt opphøyd.

Da er Mercedes bokstavelig talt en stjerne.

Sjefsutvikleren for EQC, Michael Kelz, forteller at de har jobbet mye med å dempe det han kaller «trikkestøyen» - altså ulingen som tiltar i fart.

Den var fraværende i bilen vi testet, i kontrast til Audi e-tron – der vi av og til måtte kikke i speilet om det kom et utrykningskjøretøy bak oss.

EQC har luftfjæring med automatisk nivåregulering på bakakselen som standard. e-tron har det både foran og bak, uansett modell. I-Pace har det som tilvalg. I normal, praktisk kjøring er det nærmest umulig å skille bilene fra hverandre, med mindre man hopper rett fra den ene til den andre. Og det er det bare biltestere som gjør.

EQC gir et overbevisende inntrykk ute på veiene. Den er smidig og kjapp, tross vekten på nesten 2,5 tonn. Instrumentpanel og ratt som vi kjenner igjen fra blant annet lille A-klasse, bidrar nok også ubevisst til følelsen av å kjøre en litt mindre bil.

Men totalkomforten holder storbilnivå.

De store dekkene skaper nødvendigvis en del støy, men bare som et teppe av lyd, ingen ubehagelige frekvenser.

Les også: Ingen elbil scorer høyere enn denne i vår test

Kjøres med én pedal

EQC har også et såkalt enpedalsystem, kjent fra blant andre BMW i3 og Nissan Leaf av siste modell. Det betyr at både akselerasjon og bremsing kan styres med gasspedalen, på grunn av elmotorens kraftige regenereringsevne når gassen slippes. Men du kan ikke bremse ned til null med en EQC.

En sak er at enpedalsystemet er en eneste stor invitasjon til rust inn i bremseskivenes verden. Bremsene blir generelt brukt mindre av elbilsjåfører – og spesielt av dem som kan justere alt med bare én pedal.

Men det er en langt viktigere mental faktor her som Mercedes er opptatt av:

En sjåfør skal alltid vite at han må trykke på bremsen for å stoppe. Havner man i en akutt situasjon, skal ikke et tidel gå til spille fordi man har gjort det til en vane ikke å bruke bremsen.

Forhåpentligvis slipper du å oppleve noe av dette ute i trafikken, men det er virkelig imponerende hvor effektivt en bil tar over kommandoen i kritiske situasjoner og avverger alvorlige sammenstøt med fotgjengere eller en syklist som kommer inn i blindsonen din når du skal svinge til høyre.

Spesielt den automatiske nødbremsefunksjonen på EQC imponerer. I tillegg til at den griper inn og panikkbremser med noen centimeters klaring til kjøretøyet foran, så ruller den videre etter oppbremsingen, for å redusere skadene ved en eventuell påkjørsel bakfra.

Les også: Tror elbil og bensinbil er like dyrt i 2022

Blandet kvalitet

Utseendemessig er EQC en bil du i stor kan tilpasse din egen smak med farger, felger og detaljer i grillen. De ulike utstyrsversjonene og de individuelle valgene blir tydelige, enten du vil være klassisk elegant og dempet – eller mer rå.

Instrumentpanelet i EQC kjenner vi fra stadig flere Mercedes-modeller nå, minus C-klasse. Til gjengjeld kjenner vi igjen midtkonsollen fra C-klasse.

Materialkvaliteten er litt blandet. De lakkerte overflatene og kobberfargede luftdysene virker en smule simple.

Og som på mange andre Mercedes i dyrere prisklasser, er det for mange sølvfargede knapper med knapt synlige kontraster i dagslys.

Men dører, seter og øvrige overflater holder svært høy kvalitet. Fire voksne har god plass både foran og bak, og forsetene har utmerkede justeringsmuligheter.

Les også: «Sannheten er at det er overraskende få elbiler i Norge»

100.000 rimeligere

Inkludert i startprisen på 616.900 kroner ligger det utstyr for ca. 70.000 kroner, hvis vi sammenlikner med en tilsvarende utstyrt modell av SUV-en GLC.

På bakgrunn av bestillinger så langt, ser Mercedes her hjemme at de fleste kundene vil handle EQC i prisintervallet 670.000 - 710.000 kroner. Det er rundt 100.000 kroner under de to nevnte konkurrentene.

Men er faktorer som bagasjeplass, luftfjæring både foran og bak og høyere hurtigladerkapasitet avgjørende for deg, så er ikke avstanden opp til e-tron særlig stor lenger.