GAMMEL OG NY: Nykommeren (t.h) har fått hoggtenner, bredere grill og et renere design.
GAMMEL OG NY: Nykommeren (t.h) har fått hoggtenner, bredere grill og et renere design.

Prøvekjørt: Peugeot 3008/5008

Gamlefar har fått bedre syn og nye tenner

3008 var Peugeots bestselger inntil de helelektriske småsøsknene kom på veiene i fjor. Men gamlefar legger seg på hjul med oppfrisket front og forbedrede egenskaper.

Publisert Sist oppdatert

Pluss:

Design, førermiljø, plass (5008), rekkevidde på strøm/krefter (3008)

Minus:

Styrefølelse, effekt (5008), plass (3008)

Det skjedde mye spennende med Peugeot i fjor. 3008 kom som ladehybrid, en modell som fikk mye ros i Motors test. Og ikke minst, kom de helelektriske e-208 (les test her) og e-2008 (les test her) før også elegante 508 kom med ladehybridteknologi på tampen av året (les prøvekjøring her).

Skarpe klør

Felles for de tre sistnevnte var et tannsett i fronten som understreker Peugeots ferske og friske designretning. De markante hoggtennene tilhører naturligvis løven i grillen, akkurat som de skarpe klørne som lyser opp hekken.

Nå får også gamlekongen 3008/5008 de nye tennene i en ganske nydesignet front.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ELEGANT:</span> Det tar litt tid å venne seg til fronten på nye 5008 (bildet) og 3008, med grillen som nærmest risser seg inn i karosseriet. Men over tid framstår designet som spennende og elegant.
ELEGANT: Det tar litt tid å venne seg til fronten på nye 5008 (bildet) og 3008, med grillen som nærmest risser seg inn i karosseriet. Men over tid framstår designet som spennende og elegant.

God design

Motors inntrykk? Litt tamt ved første øyekast, litt merkelig med ribbene i grillen som er preget inn i selve karosseriet under lyktene.

Men elegant over tid, slik god design skal fungere. Og riktig tøft i en litt lysere farge. Den utgående modellen virker fort litt overdesignet og gammeldags.

I tillegg til den nye fronten kommer det to nye blåfarger og mulighet for en pakke kalt «black pack» på utstyrsnivået GT.

Ekstra eleganse

Det betyr detaljer i blank eller matt sort, som grillen, logoer, skliplate, takrails, selve taket, samt spoiler og nederst på dørene. I tillegg kommer hjulene med 19-tommers Black Onyx felger.

Innvendig har den karakteristiske i-cockpiten fått en ny 10-tommers skjerm. Rent visuelt gir den litt ekstra eleganse til et spennende førermiljø som fortsatt framstår som innovativt.

Svært nyttig

De to modellene har også fått oppgraderte kjøreassistansesystemer:

  • Night Vision oppdager både mennesker og dyr foran bilen i mørket eller ved redusert sikt. Et tydelig varsel med objektet fanget opp, kommer på instrumentpanelet rett foran seg.

Denne funksjonen har Motor ved flere anledninger opplevd som svært nyttig, ikke minst under kjøring på landevei, der dyr dukker opp i veikanten.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PLASSMESTER:</span> 5008 har sju seter, med mulighet for å skyve fram andre seterad i tre separate deler. Det gir suveren plass og fleksibilitet for en stor familie.
PLASSMESTER: 5008 har sju seter, med mulighet for å skyve fram andre seterad i tre separate deler. Det gir suveren plass og fleksibilitet for en stor familie.
  • Den adaptive fartsholderen fungerer nå ned til null kilometer timen. Det blir litt eksperimentpreget og unaturlig å bruke den ned til null – som for eksempel inn og ut av rundkjøringer og i saktegående køer. Men den jobber aktivt og forutsigbart i alle hastigheter. Likevel – som med alle slike systemer – er den best i avslappet landeveistempo.

Mer hjulstøy

Motor har kjørt både 3008 og 5008 etter oppgraderingen. Og inntrykket av to elegante og komfortable biler med særpreg, består. 5008 har naturligvis et stort fortrinn med sine sju seter og store bagasjerom.

Til gjengjeld gir disse store rommene merkbart mer hjulstøy fra bakre del av bilen.

Her må man altså gjøre noen klare valg:

Plassen til 5008 eller muligheten for ladbar hybridteknologi og litt bedre komfort i 3008.

Vår 5008 hadde en 130 hesters diesel, som på papiret framstår litt utdatert i det elbil-skiftet vi nå opplever. Motoren er likevel en perle i sin klasse. Koblet til en åtte trinns automatkasse, er den frisk og stillegående under normal kjøring.

3008 som ladehybrid er en fest med sine 200 hester og konkurransedyktige rekkevidde på strøm. I disse kuldeperiodene kommer vi snaue tre mil uten bensinhjelp, men det holder likevel for de fleste i hverdagen.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FORBILLEDLIG: </span>Den karakteristiske i-cockpiten med det lille rattet og instrumentpanelet i synsfeltet, fungerer utmerket for de fleste. Infotainmentskjermen har fått et mer elegant design.
FORBILLEDLIG: Den karakteristiske i-cockpiten med det lille rattet og instrumentpanelet i synsfeltet, fungerer utmerket for de fleste. Infotainmentskjermen har fått et mer elegant design.

Mykere og grovere

Firehjulsdriften gir solid framkommelighet, men styrefølelsen kunne vært litt bedre på norske vinterveier. Selv på tørr sommerasfalt har vi savnet litt mer kontakt med underlaget. Med mykere og grovere og bredere vinterdekk, blir denne følelsen forsterket.

Powered by Labrador CMS