COMEBACK I SISTE LITEN? Mitsubishi Outlander er blitt dyrere siden sist. Og snart øker prisen enda mer.Alle foto: KJELL PETTER EIDSTEN, unntatt som anført
Prøvekjørt: Mitsubishi Outlander (ladehybrid)
Det er mer enn tanken som teller
Mitsubishi Outlander er verken helt ny, helt elektrisk eller helt billig. Likevel kan den være helt riktig bil.
LISBOA (Motor): Fire år etter den internasjonale lanseringen,
og tre år etter den norske avgiftsøkningen på ladehybrider, er den siste
generasjonen av Mitsubishi Outlander klar for det norske markedet.
Det er som om Smokie skulle lagt norske bygder sist på
turnélisten, med 15–20 prosent høyere billettpriser. Ekte norgesvenner oppfører
seg da ikke slik?
Mitsubishi Outlander
Pris: 734.900–829.900 kr
Pris, Motor-pakka*: Ca 800.000 kr
Drivlinje: Ladehybrid. Bensinmotor på 2,36 liter, batteri 22,7 kW, elmotor foran på 85 kW / 255 Nm, elmotor bak på 100 kW / 195 Nm. Totalt 302 hk.
Rekkevidde: 86 kilometer elektrisk, totalt 844 kilometer (produsentens estimat, bensintank på 53 liter)
*Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Serviceavtaler er ikke inkludert. Gjelder prisene en begrenset tidsperiode (kampanjer), opplyser vi om det.
Mitsubishi i Norge kan ikke bebreides for verken
forsinkelsen eller prisene, og det er høyst forståelig at de gir bilen en
sjanse, nå som muligheten omsider byr seg.
Merkevaren Outlander er nemlig solid, stadig
vekk – selv for en bil med bensintank.
Modellens fortid som storselger her til lands er riktignok
av noe eldre dato, men se ut på gatene, og ikke minst på finn.no: Dette er en
bil mange har et sterkt forhold til.
Dyrere enn før
Så mens det fortsatt brenner friskt i elbildiskusjonene
rundt omkring, heller vi gjerne litt bensin på gnålet ved å rolig fastslå at dette
kan være en bra bil for mange. Kanskje nettopp fordi det ikke er en
elbil.
UTENFOR ALLFARVEI: Outlander lever helt greit opp til navnet sitt.
Men først, dette med pris og alder: La oss se på hva det innebærer.
Startprisen er 734.900 kroner for innstegsversjonen
(Invite), som egentlig ikke fortjener denne betegnelsen, bilen er nemlig godt
utstyrt.
Vil du ha full pakke, alt minus vinterhjul og levering inkludert,
ender kassalappen rundt 100.000 kroner høyere (Instyle+).
Mellom disse finner
du Intense og Instyle.
Dyrt? Det blir verre. 1. april øker prisene med cirka 50.000
til, etter den siste og endelige avgiftspåplussingen.
Annonse
Åtte års garanti!
Alderen på modellen innebærer noe av det du automatisk
gjetter: Ingen Tesla-minimalisme verken utvendig eller innvendig. Det finnes
for eksempel knapper for det meste, naturligvis i kombinasjon med en skjerm.
Tenk gjerne på konkurrentene Toyota RAV4, eller særlig et plattformsøsken som
Nissan X-Trail.
Husk likevel at en bil som har vært i salg siden 2021,
internasjonalt, er kvitt samtlige barnesykdommer. Dette, i kombinasjon med generelt
godt rykte og Mitsubishis åtteårsgaranti, tilsier et ganske uvanlig
problemfritt bilhold.
«Skuddsikker bil», er den talende oppsummeringen fra NAFs
tekniske ekspert Benny Christensen.
Flaggskip
Det er heller ingenting i veien med selvtilliten når
Mitsubishi Europa-lanserer modellen.
«Dette er vårt flaggskip. Det ypperste av hva vi kan få til»,
sier markedsdirektør Alex Thomas.
«HEXAGON HORIZON»: Betegnelsen viser til sekskanten som rammer inn logo og skilt.
495 LITER: Baksetene kan legges ned individuelt, skiluke er også på plass. Det er dessuten et lite rom under bagasjeromsgulvet. Snaut 500 liter er dog mindre enn konkurrentene.
Sekskantfordypningen bak, the hexaguard horizon, skal
signalisere nettopp selvsikkerhet, mens fronten, med dynamic shield light
signature og jet fighter grille, sies å bidra til et majestetisk og
autentisk uttrykk.
Litt etter øynene som ser, antar vi.
Annonse
Lite skjermtid
Innvendig finner vi et modernisert, men ikke hypermoderne,
miljø. Også det kan appellere til mange. Flere fabrikanter har allerede vendt
tilbake til de nevnte knappene, for eksempel har Volkswagens designsjef lovet
dyrt og hellig at alle viktige funksjoner skal bort fra skjermen.
Og i
Outlander kan selv e-pedal og rattvarme aktiveres ved et slikt trykk, kjapt og
direkte.
KNAPPER FOR ALT: Hjulet nede til høyre lar deg mellom mellom sju kjøremoduser: normal, eco, power, asfalt, grus, snø og søle.
Vi deler ellers Mitsubishi-designernes begeistring for
kjøremodus-hjulet, det er noe eget ved denne typen tung dreiing og myke klikk.
Generelt er plastfølelsen eliminert, sammenlikn gjerne med
tidligere generasjoner i denne saken.
Overflatene og håndverket gir heller assosiasjoner
i retning av det litt ulne begrepet «premium», jevnfør med det som er gjort med
konkurrentene Mazda CX-60 og (igjen) Nissan X-Trail.
Barnevennlig
Likhetene med sistnevnte modell er naturligvis mange, gitt
plattformdelingen, og én av disse bør ikke undervurderes:
INNBYDENDE: Plenty plass, rause lommer, betjening for funksjoner, tiltalende seter. Noen av detaljene ser du bedre i bildene under.Foto: MITSUBISHI
Dette er biler der
det er hyggelig å være baksetepassasjer.
Det er god plass i høye, flyttbare seter,
som har mulighet for oppvarming. Egen temperatursone bidrar. Panoramatak har
mange biler etter hvert, men vi inkluderer dette som en baksetefordel, for hvem er
det egentlig som har anledning til å se gjennom det?
Småbarnsforeldre vil også sette
pris på «gardiner» til vinduene og uvanlig rause dørvinkler.
Annonse
Fast i fisken
Vel ute på veien oppfører Outlander seg akkurat som den
skal, lydig, kontant og stabil. Noen irriterende varsler ble kjapt ryddet unna,
da vi tok oss tid til å finne ut hvordan det egentlig skulle gjøres.
Vi stusset over en høyfrekvent lyd som innimellom syntes å
komme fra venstresiden foran ved gasspådrag, men fant ikke noe klart mønster i
det. Kanskje hadde det noe med akkurat vår testbils oppsett å gjøre.
Oppdatert: Vi får opplyst fra Mitsubishi at det etter alt å dømme dreier seg om en generator, og at dette undersøkes.
Vi kjørte en del kilometer på real grusvei, og på et slikt
underlag vil nok Outlander-kjennere merke at noe har skjedd siden foregående
modeller. Den nye varianten er definitivt mer fast enn myk. Men gøy var det, og
tilliten til bilen på røffere føre er høy.
LITT LAVT: Har du lang rygg og liker dessuten å sitte høyt? Sjekk om du får satt speilet riktig.
... ELLER DU KAN LØSE DET SLIK: Digitalt bakspeil er tilgjengelig med et tastetrykk.
Mitsubishis ingeniører snakker gjerne lenge og varmt om
bilens super all wheel control, et intelligent firehjulstrekk-system som er benyttet i
rallybiler av samme merke. Det er ingen grunn til å tvile på at dette gjør
jobben, og vel så det.
Ulike behov
Tilbake til utgangspunktet: Hva er det som egentlig teller, bensintank eller et batteri?
PROFILEN: Lading skjer via type 2 og Chademo.
Elbiltilhengere og -skeptikere bruker en del energi på å latterliggjøre
hverandre i kommentarfelter. En gjenganger, myntet på skeptikerne, er karikering
av typen «denne bilen er selvsagt ingenting for dieselfolket som må kunne kjøre
120 mil i ett strekk uten å gå på do, med en firetonns tilhenger på slep».
Vi skal ikke ta jobben med å svare på slikt, det klarer mottakerne
fint selv.
Men det kan være på sin plass å minne om det åpenbare: Ikke
alle har behov eller preferanser som gjør dem til opplagte elbilkjøpere.
For selvfølgelig kan ladehybrider fortsatt være en god
løsning for alle som ønsker seg fordeler fra begge verdener. Du får stille,
billig, utslippsfri kjøring i nabolagshverdagen.
I Outlanders tilfelle holder
strømmen i 86 kilometer, nok til å krysse et knippe postsonegrenser de fleste
steder i Norge.
I tillegg kan man altså kjøre videre på bensin, samt fylle i
en fei, ved behov.
Vi tror dette kan være en god bil for folk som husker tidligere varianter med glede – og kanskje har fått litt bedre økonomi i mellomtiden. Ikke minst kan den være et fristende valg hvis man ønsker seg mange år helt uten biltrøbbel.