En Audi S6 Avant e-tron jakter ikke på oppmerksomhet der den glir i mørkegrått og svart, med litt tamme vinterfelger, gjennom slapset – til og med uten en forbrenningsmotor den kan brumme litt ekstra med utenfor kafeene som så smått har åpnet dørene mot våren.
Sånn sett er den en klassisk Audi. Elegant og diskré. Ja, bortsett fra de lysende Audi-ringene på hekken, som er en smule vulgære.
Rekkevidde/forbruk (WLTP) testbil: 619 km/17,8 kWt/100 km
Ladefart: 270 kW.
Lengde/bredde (med speil)/høyde (cm): 493/214/150
Bagasjevolum: 502 liter, frunk på 27 liter.
Vekt/nyttelast: 2335/470
Hengervekt/taklast: 2100/100
0–100/toppfart: 4,1 sek/240 km/t.
Hjuldim: 235/45-20 (f)/265/40-20 (b)
Konkurrenter: BMW i5 Touring, Porsche Taycan Cross Turismo.
*Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Serviceavtaler er ikke inkludert. Gjelder prisene en begrenset tidsperiode (kampanjer), opplyser vi om det.
Men det er få biler som i større grad kan skifte uttrykk gjennom felger og lakk og litt ekstra effekter, som Audi.
Her ivaretar merket det litt ulne premium-begrepet, som i sin fineste form betyr at man får noe ekstra.
I en tid da et bilkjøp i stor grad skal gjøres så enkelt som mulig, med ferdiglagde pakker der man bare må ta stilling til lakkfarge, er det gøy å kunne leke litt ekstra underveis i prosessen.
Råeste
Og litt apropos: Vår testbil er den heftigste du kan få i øyeblikket. Men det er umulig å se. Bare bokstavene på hekken forteller oss noe om at dette er versjonen med de råeste spesifikasjonene. Selv de røde bremsekaliperne kan kjøpes som ekstrautstyr på de rimeligere bilene.
I elbilenes tid er det da heller ikke lenger noe stort poeng å tøffe seg med noen ekstra hestekrefter. 503 hester i en S6 Avant e-tron eller 428 hester i en litt lettere standard Avant e-tron, har mindre praktisk betydning enn sømmen i en hoppdress.
Og nettopp her finner vi det største minuset ved S6: Vi får ikke nok for de rundt 200.000 vi må legge på ekstra. Skjønt, når man vaker rundt millionen, så er kanskje nettopp det lille ekstra verdt pengene.
ANONYM: Avant e-tron i denne fargen og med disse felgene vekker ikke mye oppsikt, ikke en gang med S-merket på hekken. Men Audi er flinke til å tilby effekter som spriter opp bilene.
Kjøreglad
Du får avgjort mye. Men trolig mer i en standard Avant. Det kommer vi tilbake til senere, i en mer omfattende test.
Avant e-tron er familiebilen for de stilsikre med god økonomi – men også mer kjøreglade enn gjennomsnittet.
For selv om førermiljøet er identisk med SUV-en Q6 e-tron (les Motors test her), så oppleves bilene ganske ulike, slik det bør være når man tilbyr to ulike karosserier i ganske lik prisklasse.
Annonse
OMFATTENDE: Førerposisjonen kjenner vi igjen fra SUV-en Q6. Det betyr blant annet en lett buet storskjerm med ryddige symboler og høy kvalitet.
MØRKEKJØRING: Det er mye lys å forholde seg til når alt av funksjoner og underholdningen til forsetepassasjeren er skrudd på.
Etterfølger tidenes beste?
A6 e-tron Avant skal ikke bare overbevise en SUV-frelst nasjon om at stasjonsvogna er et bedre valg enn for eksempel SUV-en Q6. Den skal også i stor grad overbevise dagens eiere av en fossil A6.
Vi er enig med dem som påstår at utgående versjon av A6 Allroad kanskje er tidenes beste Audi.
Motor var i hvert fall svært begeistret for fem år siden (les testen her) – og vi synes det er litt trist at A6 med forbrenningsmotor nå blir utelatt av importøren.
502 LITER: Klassisk Audi-bagasjerom. Ikke av de største, men solid og funksjonelt – og med god gjennomlastingsmulighet.
Kjører bra
Det sier mye om helelektriske e-tron Avant at den med største selvfølgelighet tar rollen som den hypermoderne arvtakeren. Den kjører minst like bra, i hvert fall slik den oppleves på vinterdekk i ganske siviliserte former.
Optimal vektfordeling og muligheten til å finjustere balansen er plussfaktorer ved elbilene generelt – og med en lang og lav firehjulstrekker som dette spesielt.
Annonse
LAVT: Det er greit med plass i baksetet, men man sitter mindre behagelig enn i for eksempel jevnstore VW ID.7.
Setter litt spiss
Den trekker deg gjennom svingene, der kortere og høyere biler skubber på deg. De ulike kjøremodusene og adaptiv luftfjæring setter litt spiss på opplevelsene.
Men for å kjenne forskjellene godt, skal man presse bilen mot noen grenser som verken norsk trafikkultur eller eventuelle medpassasjerer tillater.
Ny virkelighet
Miksen av presisjon og komfort er uansett særdeles bra. De letteste versjonene skal klare å passere 70 mil på en grei dag. Vi hadde et gjennomsnittsforbruk som tilsier i underkant av 50 mil på mindre greie dager.
Legg til en ladetid fra 9 til 80 prosent på drøye 21 minutter, og vi er godt inne i en virkelighet ikke så mange så for seg for fem år siden.
STRÅLENDE: Lyskvaliteten fra Audi er meget bra, og selve lyktedesignet er også elegant.
INDISKRÉ: Audi-ringene er røde, og har i tillegg lys i seg. Det bryter litt med det tradisjonelt diskré Audi-uttrykket.
De svært brede 20-tomshjulene støyer litt mer enn vi liker, og garantert mer når 21-toms sommerdekkene kommer på. Men forhåpentligvis mindre på en standard Avant.
På andre området er komforten i ypperste sjikt. Da tenker vi på klassiske Audi-kvaliteter som seter, lys, skjermskarphet og head-up-display.
Annonse
Kameraspeil
Testbilen har andre generasjon virtuelle utvendige speil som ekstrautstyr. Altså et slankere speilhus med et kamera som projiserer bildet på en innvendig skjerm.
Løsningen er forbedret, mest fordi den innvendige skjermen nå er plassert i riktig høyde og vinkel.
BESKYTTET: Linsen til det virtuelle speilet, sitter godt beskyttet for vær og vind. Ulempen er at det ikke dekker like mye av nærområdet rundt bilen som et tradisjonelt speil.
MER SYNLIG: Skjermen på innsiden er flyttet høyere, til omtrent dit du ville sett inn i et tradisjonelt speil. Det gir økt brukervennlighet.
Ved normal landeveis- og motorveikjøring fungerer dette utmerket, med klare bilder og realistiske avstander. Men under rygging og parkering dekker ikke kameraet nærområdet rundt bilen. Da er et vanlig speil langt bedre.
Avanten er to centimeter bredere og bare fire centimeter kortere enn Volkswagen ID.7 stasjonsvogn. Likevel har den over 100 liter mindre bagasjevolum.
VALG: Ulike kjøremoduser strammer opp både fjæring og styring, og gir kjappere gassrespons. På norske veier er det bare for eksperimentets skyld du bør ut av komfort.
Jo, den har også frunk, som reduserer avstanden til litt over 70 liter. Men den har også et merkbart dårligere baksete enn ID.7.
Et par Ford
ID.7 er bygget på den velkjente MEB-plattformen, som bærer alt fra kompakte ID.3 til store ID. Buzz, i tillegg til stort sett alt annet helelektrisk fra det store VW-konsernet, pluss et par Forder.
Man kan jo lure på hva Audi har gjort med all plassen Volkswagen har klart å skape – på en, per definisjon, mer moderne plattform. Men meget solid hengervekt (2100 kg) og taklast (100 kg) retter opp noe.
BILLIG: Midtkonsollen, med den simple svartlakkerte plasten og et slaskete lokk over koppholderne, står i grell kontrast til hva vi liker å forbinde med Audi.
ELEGANT: En rekke funksjoner er lagt hit – til det innvendige dørhåndtaket. Det ser elegant ut, men et dørhåndtak hadde vært mer praktisk ...
Audi har dessverre mistet posisjonen som et av merkene med høyest opplevd kvalitet, altså følelsen i alt man ser og tar på av paneler og knapper og brytere.
Trenden har vart noen år. Og kanskje er det blitt så merkbart fordi de en gang så latterliggjorte kinesiske produsentene har vist at de kan bygge rimelige biler med høy kvalitetsfølelse.
Annonse
Makrellboks ...
Og fordi også Tesla har lært. Oppgraderte Model 3 og Model Y har fått en kvalitetsfølelse som har løftet modellene fra bunnsjiktet og helt i teten. Som for eksempel i noe så opplagt viktig som midtkonsollen, det mest benyttede området i en bil – etter seter, girvelger og ratt.
Lokket i midtkonsollen på S6 Avant gir deg omtrent samme følelse som når du åpner en boks makrell i tomat. Og resten av midtkonsollen har den samme simple svartlakkerte plasten som etter kort tids bruk likner restene fra en barnebursdag.
Det spares
At Audi har fjernet den gedigne girvelgeren fra e-tron og utgående fossile A6, og erstattet den med hyllevaren som Skoda og rimeligere Audi-modeller bruker, underbygger inntrykket av at det spares også på de heftigste prestisjemodellene i konsernet.
Derfor blir S6 Avant for dyr, etter Motors mening. Vi er ganske sikker på at vi finner den beste stasjonsvogna fra Audi godt under millionen.