FERSK: Zeekr ble tilgjengelig i Norge for kort tid siden. Som Volvo og Polestar er de eid av kinesiske Geely.
Alle foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Prøvekjørt: Zeekr 001 Privilege AWD
Noe for dem som vil skille seg ut
Zeekr er en nykommer på det norske bilmarkedet, og topputgaven 001 skiller seg ut på en pen måte. Men den trenger noen programvareoppdateringer før den er i mål.
Pluss
Komfort, design, kvalitetsfølelse
Minus
Pling og plong, uferdig programvare, vindsus
Når man er en
av veldig mange ferske bilprodusenter som skal prøve seg på det europeiske
bilmarkedet, kan det være lurt å skille seg litt ut. Det klarer Zeekr med 001.
Her er det
ingen horisontal lysstripe i fronten, det er ikke en engang en mellomstor SUV.
001 er en
sportssedan, eller kombicoupe, eller er det en shooting brake? 001 er bygget på
samme plattform som en annen noe annerledes bil, Polestar 4.
Det er ikke
så rart. Zeekr er en del av Geely-konsernet, akkurat som Polestar og Volvo,
blant annet.
Zeekr 001 Privilege AWD
- Pris fra: 659.900 eks frakt og levering utenfor Oslo
- Pris med Motor-pakka*: 747.560
- Pris testbil: 777.650
- Drivlinje: 94 kWt batteri, 544 hk/686 Nm, ett-trinns automat, firehjulsdrift.
- Rekkevidde/forbruk (WLTP): 585 km/18,5 kWt/100 km
- Ladefart: 200 kW. 10–80 prosent: 30 min.
- Lengde/bredde (med speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 496/223/155/16
- Bagasjevolum: 539/2000 liter
- Vekt/nyttelast: 2335/445 kg
- Hengervekt/taklast: 2000/-
- 0–100/toppfart: 3,8 sek./200 km/t
- Hjuldim: 265/40-22
- Konkurrenter: Polestar 4, Mercedes EQE, Audi e-tron GT, Nio ET7, Xpeng P7, Audi A6 e-tron Sportback, BMW i4
- *Motor-pakka:
Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene.
Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i
seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også
den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er inkludert fra
kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som
regel dette. Serviceavtaler er ikke inkludert. Gjelder prisene en begrenset
tidsperiode (kampanjer), opplyser vi om det.
Som med de
andre merkene er det med andre ord kinesisk eierskap, men lik Polestar ønsker
Zeekr å være europeisk når de skal selges i Europa.
Det betyr at
merket er kjappe med å fortelle at designavdelingen er lokalisert i Göteborg.
Produksjonen
er i Kina, og 001 føles som en bil med en fot i hvert kontinent. Designen er frisk
og iøynefallende utvendig. Bilen vekker forsiktig oppsikt, uten å være
brautende.
Det følges
opp innvendig, hvor 001 ikke er så minimalistisk som en Polestar, men likevel
ryddig. Zeekr vil være et såkalt premiummerke, hvilket betyr at kvalitet og
utseende må være noen knepp over det man forbinder med gjennomsnittsbilen.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Dingser
Og det føles det som Zeekr har klart. Materialer og byggekvalitet kunne vært i en europeisk bil som koster litt ekstra.
Zeekrs sjef i Norge fortalte nylig Motor at de ønsker å tilby premiumbiler til en hyggelig pris.
Moderne biler har et dingsenivå som er helt formidabelt. For en generasjon tilbake var elektriske seter og automatiske vindusviskere noe som bare de dyreste bilene hadde, nå har en småbil adaptiv fartsholder og sensorer som kan lese av alt rundt bilen.
Det gjør det fristende for produsentene å måke på med ting og tang som ingen noen gang har bedt om. Zeekr 001 har for eksempel et lydvarsel når dørhåndtakene felles inn.
I det hele tatt er det i overkant mye piping i Zeekr 001, selv etter at man har skrudd av funksjoner som hastighets- og filvarsling. Flere av lydene var vi ikke i stand til å forstå opphavet til. De dukker opp uten at det er noen beskjed eller fornuftig hendelse som kan ha trigget dem.
Dette er noe vi kjenner igjen fra andre andre kinesiske bilmodeller.
Storbil
Det er særlig under bykjøring at det er mye oppstyr, det betyr at køkjøring byr på vel mange angstlyder fra bilen.
På landeveien er det heldigvis mindre av det, her er det mest irriterende at rattet rister når selv om filvarsleren er skrudd av.
Ellers gir 001 skikkelig storbilfølelse. Luftfjæringer og lang akselavstand er med på å gi en opplevelse av at bilen flyter over underlaget. Setene er behagelige, og plassen i baksetet er romslig for to.
Det er ikke så stille som man kunne ønsket i høyere hastigheter, med en del vindsus.
Ulike kjøremodus er tilgjengelig både for å tilpasse bilen til kjøreforhold, og humøret til sjåføren. I normalsettingen er bilen sprek, men ikke overivrig, mens den blir riktig heftig i det mest sportslige oppsettet, hvor også luftfjæringene blir stammet opp.
Samtidig er 001 aller mest en komfortabel bil, den er litt for stor og tung til å føles veldig sportslig.
Tre utgaver
Forbruket på en langtur under testen var 2,1 kWt per mil, som gir en realistisk rekkevidde på rundt 45 mil på småkjølige vårveier.
001 er tilgjengelig i tre utgaver:
- Den billigste har bakhjulsdrift og starter på 580.000 kroner, den har mindre effekt, 272 hestekrefter, men lengst rekkevidde, 620 kilometer.
- 001 Performance har firehjulsdrift og 544 hestekrefter, gjør null til hundre på 3,8 sekunder, og har en rekkevidde på 594 kilometer. Startprisen er 610.000 kroner.
- Testbilen, 001 Privilege, har i tillegg til Performance, luftfjæringer og mer utstyr. Akselerasjonen er den samme, mens rekkevidden er oppgitt til 580 kilometer, og koster altså fra 660.000 kroner.
Det er lite ekstrautstyr å velge til de ulike modellene, kun lakkfarger og fargemiks i interiøret. Pluss hengerfeste og matter.
Slik sett er ikke prisen til 001 helt gal. Mange andre bilmodeller som ønsker å være premium, blir veldig mye dyrere når man har utstyrt bilen med det kunden ønsker, mens det aller meste er standard i 001.
Sammen med Volvo og Polestar
Samtidig er det noen av de samme problemene man finner i andre ferske selskap. Med en teknologi der programvaren ikke er helt ferdig, hvor radioen lever sitt eget liv, kartet ennå ikke har fått på plass småveier, og de to utetemperaturmålerne som står tett ved hverandre, viser markant ulik temperatur.
Dette vil helt sikkert blitt oppdatert over tid, men det framstår som litt rart i en bil som vil framstå som en solid premiumdoning.
På den andre siden føles det tryggere å gå for en Zeekr enn mange av de andre nykommerne man knapt kjenner opphavet til. Zeekr selges nemlig under samme tak som Volvo og Polestar.
Les alle Motors biltester: