LYSGLIMT: Her får vi en antydning om hvordan fronten på Jeep Compass blir.

Elektrisk Jeep Compass:

Navigerer inn i den tøffeste klassen

Jeep gjør et nytt forsøk på å lykkes i Norge – nå i den tøffeste klassen.

Publisert

Med Compass skal Jeep navigere seg inn mot landets mestselgende biler. Og den vil naturligvis dele det meste av komponenter med de øvrige modellene i den store Stellantis-familien, altså modeller som Peugeot 3008/5008 og Opel Grandland. 

De foreløpig ganske vage bildene av nykommeren, viser heldigvis også at designet vil bli umiskjennelig Jeep, slik vi kjenner historien. 

Firehjulsdrift

Profilen blir kantete og muskuløs, og fronten får naturligvis de sju klassiske ribbene –med hver sin lille led-lampe i overkant. 

At modellen – i motsetning til den mindre Avenger – blir tilbudt med firehjulsdrift, er en selvfølge.

Selv om det bare er den elektriske versjonen som kommer til Norge, vil Compass også produseres med forbrenningsmotorer for andre markeder, blant annet som ladehybrid.

TYDELIG: Markerte hjulbuer og stramme linjer kjennetegner Jeep-designet.

Bergenset suksess

Den nye kompakt-SUV-en er en del av Jeeps omfattende elektrifisering, som startet med nevnte Avenger i fjor. Modellen ble kåret til årets bil i Europa, men har hatt begrenset suksess i Norge (les Motors test her).

I 2024 endte den på 69. plass på registreringslistene. Hittil i år ligger den på 78. plass.

Inspirert av Tesla

I løpet av året skal også Jeep lansere den større SUV-en Wagoneer S, også den i helelektrisk versjon for oss nordmenn. 

Jeep-ledelsen legger ikke skjul på at Tesla Model Y har vært inspirasjonen  her.  Motor fikk se nærmere på Wagoneer S under en lukket visning i Tyskland i fjor sommer (les mer her).