NYEST: Hyundai Ioniq 9 er snart lanseringsklar også i Norge.

Bilklassen vokser hurtig:

15 seks- og sjusetere for storfamiliene

Familieøkning – og kanskje lønnsøkning – på gang? Hyundai Ioniq 9 er den foreløpig siste av en rekke nyheter for storfamiliene.

Publisert

Flere bilder av den nye sjuseteren til Hyundai kan du se lengre ned i saken. Her har vi listet opp 13 sjusetere og to sekssetere som kan kjøpes i Norge. 

Noen er gamle kjenninger. Men vær sikker på at det dukker opp nyere modeller du ikke visste om – eller aldri har hørt om.

Tesla

Kanskje burde vi hatt med 16 biler. For det er på sin plass å nevne Tesla Model Y – som rakk å komme som sjuseter med utgående modell. Les om den her.

Rekkevidde

Vi har allerede prøvekjørt den oppgraderte versjonen mot den gamle (les mer her) som femseter, men i skrivende stund får du ikke nye Model Y som sjuseter.

Her er 15 andre – i stigende prisrekkefølge, basert på priser uten omkostninger fra OFV (Opplysningsrådet for veitrafikken):

Maxus Euniq 5: Fra 440.000

Rimeligst av alle, og med i denne oversikten selv om den faktisk er en seksseter. Mye plass for pengene, men begrenset rekkevidde (345 km).

MAXUS EUNIQ 5

Peugeot E-5008: Fra 468.000

Eleganse og fornuft i skjønn forening. Leveres foreløpig kun med forhjulstrekk og én batteripakke.

PEUGEOT E-5008

Mercedes-Benz EQB: Fra 485.000

Her kan du velge enten forhjulstrekk eller firehjulsdrift – og selvsagt også Mercedes-utstyr som driver prisen en del opp.

MERCEDES-BENZ EQB

Hongqi E-HS9: Fra 587.000

Den mest omdiskuterte kinesiske modellen på det norske markedet, selges fortsatt. Rimeligste versjon har sju seter, de to dyrere har seks seter.

HONGQI E-HS9

VW ID. BUZZ: Pris fra 619.000

Med 25 cm ekstra lengde, blir folkevognbussen både seksseter- og sjuseter. Med et ganske nøkternt prispåslag, får du også firehjulsdrift.

VW ID. BUZZ LANG

Kia PV5: Pris ikke klar

Direkte utfordrer til ID. Buzz, og enda mer firkantet. Altså svært praktisk. Men færre hester (164) og kun tilgjengelig med forhjulstrekk.

KIA PV 5
KIA PV 5

BYD Tang: Fra 700.000

Har vært på markedet i godt over tre år allerede, og med bra salg. Nylig oppgradert, med mye bedre rekkevidde som viktigste forbedring.

BYD TANG

Kia EV9: Fra 724.000

En av Motors testfavoritter, med sitt tøffe utseende og høye funksjonalitet. Skal du ha firehjulsdrift, må du legge på 60.000.

KIA EV9

Hyundai Ioniq 9: Pris ikke klar

Deler mye med konsernsøsken Kia EV9, men likevel svært ulik. Litt bedre spesifikasjoner på papiret, og vi tipper litt dyrere.

HYUNDAI IONIQ 9
HYUNDAI IONIQ 9

Nio EL8: Pris fra 707.000 (med batterileie), fra 819.000 med fast batteri.

En av de første elektriske sjuseterne i Norge, men nå leveres den kun som seksseter. Skiftet samtidig navn fra ES8. Alene om å tilby batterileie.

NIO EL8

Maxus Mifa 9: Fra 780.000

Den rimeligste i en liten rekke kinesiske biler på godt over fem meter, med mye plass og luksus for pengene.

MAXUS MIFA 9

Voyah Dream: Fra 861.000

Her får du alt kineserne kan by på av luksus, med blant annet massasje i de fire første setene. Her er tredje seterad en treseter.

VOYAH DREAM

Xpeng X9: Pris ikke klar

Direkte utfordrer til Voyah Dream, med samme setekonfigurasjon og lengde på rundt 530 cm. Firehjulsstyring og ladefart på 330 kW.

XPENG X9

Volvo EX90: Fra 891.000

Den elektriske arvtageren til populære XC90 er omsider klar for norske veier. Over fem meter lang, og Volvo lover sikkerhet i toppklasse.

VOLVO EX90

Tesla Model X: Fra 1.326.000

Kjempen med måkevingene har fått en merkbar oppgradering innvendig, men er også blitt dyr. Skal du ha seks seter istedenfor sju, må du legge til ytterligere 30.000.

TESLA MODEL X