Flere bilder av den nye sjuseteren til Hyundai kan du se lengre ned i saken. Her har vi listet opp 13 sjusetere og to sekssetere som kan kjøpes i Norge.
Noen er gamle kjenninger. Men vær sikker på at det dukker opp nyere modeller du ikke visste om – eller aldri har hørt om.
Tesla
Kanskje burde vi hatt med 16 biler. For det er på sin plass å nevne Tesla Model Y – som rakk å komme som sjuseter med utgående modell. Les om den her.
Vi har allerede prøvekjørt den oppgraderte versjonen mot den gamle (les mer her)som femseter, men i skrivende stund får du ikke nye Model Y som sjuseter.
Her er 15 andre – i stigende prisrekkefølge, basert på priser uten omkostninger fra OFV (Opplysningsrådet for veitrafikken):
Maxus Euniq 5: Fra 440.000
Rimeligst av alle, og med i denne oversikten selv om den faktisk er en seksseter. Mye plass for pengene, men begrenset rekkevidde (345 km).
MAXUS EUNIQ 5Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Peugeot E-5008: Fra 468.000
Eleganse og fornuft i skjønn forening. Leveres foreløpig kun med forhjulstrekk og én batteripakke.
PEUGEOT E-5008JON TERJE HELLGREN HANSEN
Mercedes-Benz EQB: Fra 485.000
Her kan du velge enten forhjulstrekk eller firehjulsdrift – og selvsagt også Mercedes-utstyr som driver prisen en del opp.
MERCEDES-BENZ EQBFoto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Hongqi E-HS9: Fra 587.000
Den mest omdiskuterte kinesiske modellen på det norske markedet, selges fortsatt. Rimeligste versjon har sju seter, de to dyrere har seks seter.
HONGQI E-HS9Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
VW ID. BUZZ: Pris fra 619.000
Med 25 cm ekstra lengde, blir folkevognbussen både seksseter- og sjuseter. Med et ganske nøkternt prispåslag, får du også firehjulsdrift.
VW ID. BUZZ LANGFoto: VOLKSWAGEN
Kia PV5: Pris ikke klar
Direkte utfordrer til ID. Buzz, og enda mer firkantet. Altså svært praktisk. Men færre hester (164) og kun tilgjengelig med forhjulstrekk.
KIA PV 5Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
KIA PV 5Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
BYD Tang: Fra 700.000
Har vært på markedet i godt over tre år allerede, og med bra salg. Nylig oppgradert, med mye bedre rekkevidde som viktigste forbedring.
BYD TANGFoto: BYD
Kia EV9: Fra 724.000
En av Motors testfavoritter, med sitt tøffe utseende og høye funksjonalitet. Skal du ha firehjulsdrift, må du legge på 60.000.
KIA EV9Foto: SIV SEGLEM
Hyundai Ioniq 9: Pris ikke klar
Deler mye med konsernsøsken Kia EV9, men likevel svært ulik. Litt bedre spesifikasjoner på papiret, og vi tipper litt dyrere.
HYUNDAI IONIQ 9Foto: HYUNDAI
HYUNDAI IONIQ 9Foto: HYUNDAI
Nio EL8: Pris fra 707.000 (med batterileie), fra 819.000 med fast batteri.
En av de første elektriske sjuseterne i Norge, men nå leveres den kun som seksseter. Skiftet samtidig navn fra ES8. Alene om å tilby batterileie.
NIO EL8Foto. JON TERJE HELLGREN HANSEN
Maxus Mifa 9: Fra 780.000
Den rimeligste i en liten rekke kinesiske biler på godt over fem meter, med mye plass og luksus for pengene.
MAXUS MIFA 9Foto: MAXUS
Voyah Dream: Fra 861.000
Her får du alt kineserne kan by på av luksus, med blant annet massasje i de fire første setene. Her er tredje seterad en treseter.
VOYAH DREAMFoto: PETER RAAUM
Xpeng X9: Pris ikke klar
Direkte utfordrer til Voyah Dream, med samme setekonfigurasjon og lengde på rundt 530 cm. Firehjulsstyring og ladefart på 330 kW.
XPENG X9Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Volvo EX90: Fra 891.000
Den elektriske arvtageren til populære XC90 er omsider klar for norske veier. Over fem meter lang, og Volvo lover sikkerhet i toppklasse.
VOLVO EX90Foto: PETER RAAUM
Tesla Model X: Fra 1.326.000
Kjempen med måkevingene har fått en merkbar oppgradering innvendig, men er også blitt dyr. Skal du ha seks seter istedenfor sju, må du legge til ytterligere 30.000.