MANGE MODELLER: Stellantis-konsernet har et stort antall bilmerker og modeller, men salget er skuffende.
Foto: STELLANTIS
Nedtur:
Stellantis: Svakt 2024-resultat
2024 var ikke et godt år for Stellantis. Konsernsjefen gikk av og salget falt.
Bilgiganten Stellantis, med bilmerkene Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram og Vauxhall, leverte skuffende resultater i 2024.
Nettoinntekter var på 156,9 milliarder euro, en nedgang på 17 prosent sammenlignet med 2023.
Mens leveringsvolumet falt med 12 prosent.
Har du lest disse sakene fra Motor?
Store kontraster
Dette ga en nettofortjeneste på 5,5 milliarder euro, 70 prosent svakere enn 2023, med driftsinntekter på 8,6 milliarder euro, som er en nedgang på 64 prosent.
– 2024 var et år med sterke kontraster for selskapet, med resultater som ikke nådde vårt potensial, oppnådde vi samtidig viktige strategiske milepæler, sier styreformann John Elkann, i en pressemelding.
Han trekker fram utrullingen av nye plattformer og produkter for flere energikilder, som de skal fortsette med i 2025. I tillegg startet Stellantis produksjon av elbilbatterier og lanserte partnerskapet med Leapmotor International.
Fjoråret til Stellantis var også preget av at Carlos Tavares gikk av som konsernsjef, etter interne konflikter.
Målet er at selskapet skal ha en ny sjef på plass innen utgangen av det første halvåret av 2025.
Ti nye modeller
I løpet av 2025 skal Stellantis lansere ti nye bilmodeller, og har har nå fire ulike plattformer å bygge biler fra de ulike selskapene på.
- STLA Medium: De første modellene på veien med denne plattformen, som kan ta både elektriske og fossile drivlinjer, er Peugeot E-3008 og E-5008 og Opel Grandland.
- STLA Large: Dette er også en fler-energi plattform, og skal brukes på Dodge Charger Daytona, Jeep Wagoneer S, Jeep Cherokee og Jeep Recon, samt fremtidige Alfa Romeo, Chrysler og Maserati-modeller.
- STLA Frame: Laget for store, karosseri-på-ramme, lastebiler og SUV-er. Først ut blir Ram 1500 Ramcharger, etterfulgt av Jeep-modeller. Modeller som bruker hydbride drivlinjer.
- Smart Car: En multi-energiplattform som ligger til grunn for Citroën C3/ë-C3, C3 Aircross, Opel Frontera og Fiat Grande Panda.
– Vi er fast fokusert på å øke markedsandeler og forbedre den økonomiske prestasjonen etter hvert som 2025 utvikler seg, sier Elkann.
Leveransene av nye biler fra Stellantis-merkene som er representert i Norge, Peugeot, Opel, Citroën, Jeep, Fiat, Maserati, Alfa Romeo og DS Automobiles, gikk ned fra 6221 enheter i 2023, til 3951 i 2024, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
Flere saker med Stellantis: